Gå til innhold

koble laptop til tv med vga kabel, et par spørsmål

dan83

Anbefalte innlegg

hei

jeg koblet min 3 år gamle acer aspire laptop til min nye samsung tv, via en vga kabel og har derfor et par spørsmål anngående dette:

1. VGA kabel overfører bare bilde og ikke lyd, eller er det mulig å få lyden overført til tv også?

2.når jeg justerer oppløsningen på skjerm 2(som er i dette tilfellet tv), så har jeg merket at det blir best hvis jeg bruker omtrent samme oppløsning som skjermen på laptopen min viser! Men siden jeg har en full HD tv, så har jeg muligheten til å øke oppløsningen betraktelig på skjerm 2(tv), men da merket jeg at lyse områder ble ekstremt utbrente?. Hva er årsaken til dette? Laptopen min har et nvidia go 7600 kort, så skulle jo tro at det skulle klare å vise veldig høy oppløsning uten problemer(siden jeg kan velge dette på innstillinger på skjerm 2/tv), eller er det kanskje tvet mitt det er noe jeg må stille på? Jeg prøvde å stille litt på kontraster, baklys osv, uten særlig hell!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få lyd trenger du separate kabler mellom lydutgangen på laptop'en, og evt, lydinnganger på TV'n, hvis de finnes. Eller til receiveren/forsterkeren, hvis du har en sånn.

VGA har begrensninger på hvor mye data det kan overføre - har hørt at såkallt full HD oppløsning er for mye for VGA.

Kanskje på tide å kjøpe ny laptop med HDMI? Da overføres lyd og bilde i full HD oppløsning, i samme kabel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

VGA har begrensninger på hvor mye data det kan overføre - har hørt at såkallt full HD oppløsning er for mye for VGA.

Nja, jeg har i hvert fall ingen problemer med å koble min tre år gamle laptop med Nvidia 8600m GT til en Sony-TV med full HD-oppløsning via VGA. Får et sylskarpt og helt upåklagelig bilde (1920x1080).

Trådstarter kan jo forsøke å bruke kun TVen som skjerm. Kanskje skjermkortet ikke trives med å gi bilde til både laptop og TV samtidig. Hvis jeg velger å bruke sistnevnte konfigurasjon, dukker det stadig opp en horisontal strek/forstyrrelse som glir nedover TV-bildet (har erfart dette med HDMI også).

Det er mulig TVen din har en preset som er tilpasset PC-tilkobling, se i manualen. Har ikke opplevd utbrenthet selv, men jeg satte ned skarpheten en hel del før jeg ble fornøyd.

Ellers kan det jo være kabelen. Hvis du har mulighet til å prøve en annen, så gjør det.

Du kan òg prøve en annen skjermkort-driver (http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us).

Hvis du vet modellnavnet til TVen, kan du forsøke å google det + vga eller lignende.

Lenke til kommentar

har prøvd litt mere nå med forskjellige oppløsninger og jeg har funnet ut at ikoner og slikt blir bare mindre hvis jeg øker oppløsningen på skjerm 2/tv! Selve bilde blir ikke skarpere, men ting blir bare mindre!? Jeg vill så gjerne få til et sylskarpt bilde på tven, men slik ting er nå så er bilde på tvet ganske likt bilde på laptopen, med kun små forskjeller i lyssytyrke, farger og temperatur!

Hvordan får jeg et sylskarpt, høyt oppløselig tv bilde med vga kabel? Kanskje jeg rett og slett trenger ny laptop med HDMI?

Men ikke missforstå, bilde på tvet er helt ok, men er lissom ikke noe wow!! Tvet er ett nytt 32 tommers samsung tv i 5 serien, med full HD!

Lenke til kommentar

har prøvd litt mere nå med forskjellige oppløsninger og jeg har funnet ut at ikoner og slikt blir bare mindre hvis jeg øker oppløsningen på skjerm 2/tv! Selve bilde blir ikke skarpere, men ting blir bare mindre!? Jeg vill så gjerne få til et sylskarpt bilde på tven, men slik ting er nå så er bilde på tvet ganske likt bilde på laptopen, med kun små forskjeller i lyssytyrke, farger og temperatur!

Hvordan får jeg et sylskarpt, høyt oppløselig tv bilde med vga kabel? Kanskje jeg rett og slett trenger ny laptop med HDMI?

Men ikke missforstå, bilde på tvet er helt ok, men er lissom ikke noe wow!! Tvet er ett nytt 32 tommers samsung tv i 5 serien, med full HD!

En annen ting er at fargene virker litt blasse, så derfor lurer jeg på om jeg vill få bedre farger med en laptop koblet med HDMI, til tvet mitt?

Lenke til kommentar

Når man øker oppløsningen, blir ikoner, skrift osv. mindre ja, det er helt normalt.

Det er heller ikke unormalt at skrivebordet, ikoner og sånt, fra pc'en, ikke blir seende så bra ut når det vises på en TV-skjerm. Alt du ser på skjermen på pc'en, vil jo bli forstørret og oppblåst på en stor TV'skjerm, og blir gjerne litt mer diffust enn ønsket. Men prøv og overfør en filmsnutt som er i 1080p HD format, fra pc til TV, og se om det blir bedre da.

Og det kan være som teveslave sier, at du har en egen input på TV'n som er spesiellt tilpasset signal fra PC, og kanskje har egne innstillinger og sånt.

Edit: I og med at VGA er analog overførsel av signal, og HDMI er digital, så vil du helt sikkert få bedre bilde bare av den grunn. Og så er jo HDMI mye mer praktisk da, i og med at du får overført lyd og bilde i samme kabel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En annen ting er at fargene virker litt blasse, så derfor lurer jeg på om jeg vill få bedre farger med en laptop koblet med HDMI, til tvet mitt?

OK, for å si en kort oppsumering:

jeg føler at tvet mitt viser kun det laptopen min viser, når det kommer til bildekvalitet og jeg føler at tvet mitt sitter inne med mye mere potensiale, men åssen skal jeg få frem dette potensialet? Men det er kanskje det som er normalt, at det er laptopen som bestemmer bildekvaliteten og bare "overfører" den til tvet?

Lenke til kommentar

La meg si det på denne måten; Skjermen på min laptop vises med 1920 x 1200 oppløsning. Jeg bruker innstillingene i software'n til skjermkortet, til å sende 1920 x 1080 oppløsning til TV. Likevel blir ikke skrivebord, ikoner og allt mulig egentlig, like skarpt og definert på TV'n som på skjermen på laptop'en. Dette fordi 1920 x 1080 på en stor TV-skjerm, blir veldig mye forstørret og oppblåst, i forhold til laptop'en.

Har du noen gang prøvd å forstørre et vanlig fotografi - la oss si en 10-12x forstørrelse? Da vil du fort legge merke til at forstørrelsen blir mye mer grovkornet og med lavere definisjon enn det originale bildet.

Det samme skjer her.

TV'er er ikke laget for PC. En stor, ekte PC-skjerm, f.eks på 30 tommer, har en mye høyere oppløsning enn en TV har - nettopp fordi det ikke vil være optimalt å vise pc-"bildet" på en så lav oppløsning (som 1920 x 1080 vil være) på en så stor PC-skjerm. Tenk deg da hvordan det vil se ut på en 40-50 tommer stor TV-skjerm ...

Vel, du trenger ikke å tenke deg det - du har nettopp sett det selv ;)

For at det skulle se like bra ut på en 40-50 tommers stor TV, måtte den vel ha hatt dobbelt så stor oppløsning enn den har... dvs. 3840 x 2160, eller noe sånt. Jo større skjermen er, jo høyere oppløsning trenger man for å få den samme definisjonen/skarpheten som på en mindre skjerm. Dette er jo også av en av grunnene til at de nye, store TV'ene som vi har nå, sliter litt med å vise den gamle TV-oppløsningen (SD eller Standard Definition, som det kalles) med godt resultat. Det blir mer grovkornet enn det vi husker fra den gangen vi hadde 26, 28 eller 30 tommers tjukk-TV'er. Den lavere oppløsningen som gammeldags TV ble innspilt/sendt i, ser ikke så bra ut på en større skjerm. Jeg kan godt tenke meg at din 32-tommer fikser akkurat det bedre enn min 42-tommer.

Nå har jo du en 32 tommers TV med full HD oppløsning - men det er fremdeles litt lav oppløsning i forhold til skjermstørrelsen, for å få et veldig bra resultat. Som sagt, 30 tommers pc-skjermer opererer med en mye høyere oppløsning enn det. Men det ville ha sett verre ut på en 40 eller 50-tommer! Kjører man en HD film fra pc'n til TV'n derimot, stiller det seg litt annerledes. Da viser man noe på TV'n som den faktisk er laget for å vise - nemlig TV eller film-materiale. Og det vil - i hvert fall hvis man kobler riktig, med riktige innstillinger, og med HDMI - bli omtrent like godt som om det hadde vært en HD-sending eller BluRay man så på.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...