Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Hei godtfolk! Har trent styrke (seriøst) i ca. en måned nå og merker stor fremgang. Har likevel endel spørsmål som jeg håper å få svar på. (Regner med det er greit jeg oppretter en ny tråd siden jeg har så mange spørsmål) Har brukt programmet stronglifts 5x5. Per idag, 16.11.10 ligger jeg på 40 kg i kne, 30 i benk og overhead press og 50 i mark. Har på denne måneden gått opp ca. 4 kilo, mye på grunn av bedre kosthold og at jeg nå drikker melk (prøver å få i meg en liter om dagen). Så til spørsmålene: Idag hadde jeg treningsøkt A (knebøy, benk, inverted rows, armhevninger og reverse crunch. Etter dagens treningsøkt kjenner jeg et ubehag i venstre skulder. Tror dere det er belastningsskade eller senskade eller noe sånt? Veldig redd for å skade kroppsdeler så jeg passer på at jeg ikke utvikler skader. Jeg er også bekymret over knebøyteknikken min. (Kan legge ut video på torsdag om det trengs). Jeg kommer nesten ned i horisontal stilling med ryggen og er derfor redd for å belaste den for mye. Sliter også med en veldig liten bakside-lår muskel som gjør at når jeg tøyer den (ved å strekke hendene ned mot føttene med strake føtter) så er jeg nesten en halv meter fra bakken med hendene. Vil det hemme knebøyteknikken min? Sliter egentlig generelt med knebøy. Får veldig vondt i knærne og det knaser noe j**li i dem når jeg bøyer meg. Får også vondt i de senene som går på hver sin side av kneet på baksiden (eller partiet rundt der) bør jeg fortsette med denne øvelsen eller bør jeg gjøre noe annet. Evt. er det øvelser som gjør at jeg slipper disse problemene? En annen ting jeg lurer på er vektleggingen av biceps-øvelser. Sånn jeg ser det er det kun chin-ups jeg trener biceps med. Blir ikke det spinkelt? Kan jeg legge på et par biceps-øvelser til for å få trent muskelen mer, eller vil det virke mot sin hensikt? Synes dere det er fornuftig av meg å starte slik eller belaster jeg meg for mye? Målet er vel strengt tatt å få bedre holdning kombinert med (massive) muskler (selvsagt). 16 år ca.190 cm 69 kg edit: leste litt om "jumpers knee". Er det sannsynlig at jeg har dette? Endret 17. november 2010 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Vi her inne på forumet kan jo generelt ikke stille en "diagnose" på deg. Da må du nesten komme deg til en spesialist på slikt, med andre ord noe annet enn en allmennlege. Angående bicep-trening ville jeg bare fortsatt slik du gjør nu. Bicepsen er en liten muskel, og trenger ikke like mye "biff" som f.eks ryggen. Bare fortsett, så skal du se at bicepsen vokser proposjonalt og fint sammen med resten av musklene. Du vil vel ikke ha en enorm bicep, og små skuldre, vel? Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene du har om knebøy og skulderen din, dessverre. Gratulerer med vektøkning og slikt, da! Du har økt mer enn meg på ca samme tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 takk for informativt svar anngående det med knebøy så under treningen idag prøvde jeg bred fotstilling med tærne pekende utover. Dette gjorde øvelsen mindre vondt, men jeg er fortsatt usikker på om det er skadelig eller ikke. Noen som vet? Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Har du sett videoer, eventuellt lest om teknikken på de forskjellige øvelsene? Når jeg begynte med stronglifts så heiv jeg meg på uten å lese noe om helst på teknikk, bare så et bilde av øvelsen. På knebøy er det viktig at man går ned slik at man står minst 90 grader i knærne. Man skal ha ca skulderbredde på beina, mens føttene peker 30 grader ut. Gå ned som om du setter deg på en stol, du skal ikke gå fremover slik at knærne kommer for langt frem. Ta å les litt på dette, hvis du ikke har det så kan det vær at det går bedre. Dersom det ikke forbedrer seg er det bedre å komme seg til en lege eller noe, bedre enn at du utvikler en seriøs, langvarig skade. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 varmer du opp før du tar knebøy? Merket selv når jeg begynte å ta knebøy, at knærne begynte å "knirke" en del, men etterhvert ga det seg. Det er hvertfall en fordel å være ordentlig varm når du begynner. gjerne løp litt på tredemølla, og før du kjører knebøy med stang, så kan du f.eks ta noen reps uten stang, deretter bruker du stanga, osv. Får trent på teknikk, samtidig som du blir varmer opp knærne. Jeg mener hvertfall det bare er å fortsette, og se om de små smertene går over av seg selv. Og om teknikken ikke sitter, så gjerne fjern noen vekter og få kjørt inn teknikken ordentlig først. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 takk for svar skal prøve det på neste økt (tirsdag) og gi en tilbakemelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå