Gå til innhold

Korrekt oppførsel overfor fotgjengere uten refleks?

Jakke

Anbefalte innlegg

Hvor har jeg sagt gangfelt?

Her har du nevnt (over)gangsfelt:

Tja, hvor nære overgangsfeltet må du være før det er din feil? Om han snur og går inn i siden på bilen, er det da din feil?

Jeg har da eksplisitt nevnt folk som havner GODT UT i veien, om noen får et illebefinnende og detter så lander de sjeldent på midtlinjen for å si det slikt, samme gjelder alle som er uoppmerksomme, de fleste merker at de tråkker over fortauskanten liksom.

Det skjer heldigvis ikke ofte, men har du noen gang sett en person få heteslag eller hjerteinfarkt? Denne personen kan godt finne på å sjangle ut i veibanen.

Som flere ganger nevnt, jeg kjører for tilfellet ikke bil, jeg bare sier som observatør hadde jeg ikke brydd meg om de som syns veien er en lekeplass selv om de er gamle nok til å vite mye bedre hadde blitt meiet ned. Brydd meg om pårørende, og sjåføren.

Siden du ikke kan lese tankene eller vite den medisinske forhistorien til alle fotgjengerne, vet man da sjeldent grunnen til at noen havner ut i veibanen før etter en ulykke har skjedd. Å føle sympati for pårørende og sjåfør hadde nok de fleste her også gjort, da man sjeldent kjører på noen med vilje. Forskjellen er at den store majoriteten også hadde sørget over den omkomne, det er alltid en tragedie når noen omkommer i trafikken, være det seg en fotgjenger eller bilist.

Men, jeg ser ingen vits i å svare på noen som ikke leser innleggene mine, så det slutter her.

Jeg har da absolutt lest innleggene dine, faktisk quotet akkurat det jeg svarte på også. Men om du ikke vil poste lenger står du helt fritt til dette, det er da ditt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har jeg sagt gangfelt?

Jeg har da eksplisitt nevnt folk som havner GODT UT i veien, om noen får et illebefinnende og detter så lander de sjeldent på midtlinjen for å si det slikt, samme gjelder alle som er uoppmerksomme, de fleste merker at de tråkker over fortauskanten liksom.

Som flere ganger nevnt, jeg kjører for tilfellet ikke bil, jeg bare sier som observatør hadde jeg ikke brydd meg om de som syns veien er en lekeplass selv om de er gamle nok til å vite mye bedre hadde blitt meiet ned. Brydd meg om pårørende, og sjåføren.

Men, jeg ser ingen vits i å svare på noen som ikke leser innleggene mine, så det slutter her.

Det er neppe en ulempe at du ikke kjører bil med en slik holdning til dine medtrafikkanter, at du ikke bryr deg om at folk blir drept er en ganske skremmende holdning å ha som billist. Problemet i denne tråden er at endel av billisten fokuserer alt for mye på den andre parten, og hvem som har rett og hvem som ikke har rett. Hva med å fokusere på det du kan endre (din egen kjøring), og fokusere på å unngå ulykker, det er en god holdning i trafikken, holdningene som forfektes av endel her er ikke sunne i trafikken. Og jeg tror det er et resultat av å være primært billist, for da føles ikke sannsynligheten for at man selv blir alvorlig skadd i en ulykke så stor.

AtW

Jeg kjører veldig godt teknisk, og har kun opplevd nestenulykker 2 ganger, og den ene var en person som hoppet gjennom en tett hekk, uten noen mulighet for å se det, og nesten landet på panseret. Heldigvis holdt jeg under 30, så jeg fikk fint stoppet.

Den andre var når jeg skulle skifte felt, sent en høstkveld, lå bak en lastebil som lå i tung oppoverbakke.

blinker, ser i speilene, sjekker blindsonen, legger meg ut, og tror du ikke universets største idiot ligger i en svart mercedes med lysene av og plutselig blinker på meg 2 cm fra ræva mi. To pakkiser i en svart mærsje midt på natta der det er halvtett trafikk uten lys på bilen, hva kan gå galt liksom.

Ellers har jeg kjørt i ca ett og et halvt år, og har brukt mye av tiden rundt om i bykjerner, på landevei, sett vilt flere ganger, aldri truffet noe, eller vært i nærheten. Og er generelt en veldig teknisk god sjafør, har fått det kommentert fra flere jeg kjenner, hvorav to har vært tidligere kjørelærere.

Så hva jeg syns om folk som tar livet av seg foran biler er vel strengt tatt irrelevant, jeg hater idioter uten respekt for andre av hele mitt hjerte, og om de tar livet av seg foran en bil hadde jeg ikke følt et sekund med sorg. Jeg har i mitt liv aldri sett noen tilfeldig hoppe ut i veien pga illebefinnende,skader, etc, derimot ser jeg gang på gang idioter som tror de eier alt, som hopper inn og ut i veien som om det skulle vært en lekeplass, og skremmer livet av mange stakkars bilister som får hjertet i halsen når 4-5 folk går sakte fremover uten tegn til sjangling, og plutselig flyr en av dem rett ut i veien.

At dere kommer fra steder der slikt er sjeldent er da vel og bra for dere, men der jeg kommer fra er det et stort problem, og det hele bare venter på å gå veldig veldig galt. Og den dagen det skjer vil jeg ikke ha sympati for den gjengen som er såpass dumme at de holder på slik. Jeg ser ikke hvordan det gjør meg til en dårligere sjåfør på noen som helst måte. At jeg vil bremse fordi jeg ikke vil bli morder, eller om jeg bremser fordi jeg ikke vil skade den som er foran meg er da knekkende likegyldig.

Lenke til kommentar

Ellers har jeg kjørt i ca ett og et halvt år, og har brukt mye av tiden rundt om i bykjerner, på landevei, sett vilt flere ganger, aldri truffet noe, eller vært i nærheten. Og er generelt en veldig teknisk god sjafør, har fått det kommentert fra flere jeg kjenner, hvorav to har vært tidligere kjørelærere.

At dere kommer fra steder der slikt er sjeldent er da vel og bra for dere, men der jeg kommer fra er det et stort problem, og det hele bare venter på å gå veldig veldig galt.

Dra til en storby i Asia og kjør motorsykkel. Da skjønner du hvor kjedelig, enkel og nærmest idiotsikker trafikken i Oslo er.

Det som skjer når du har kjørt bil lenge er at du har en mer automatikk over kjøringen din og at du leser trafikken bedre. Du bør nok ha kjørt drosje i 1-2 år, eller 200000 km som kan tilsvare 10 år for en vanlig billist før du kan ha noen realistiske tanker om å være en bra billist.

Endret av festen
Lenke til kommentar

10 år for en vanlig bilist nei? Jeg har 75.000 etter to år jeg. Ingen drosje. Blir vel noe slikt:

Pappas Corolla: 44.000

Peugeot 605: 12.000

VW Passat: 15.000

Mazda RX7: 4.000

+ en kompis sine V70er: 1000.

Så da er det jo om litt over tre år jeg er ferdig med mine 200.000 da :)

Ang. automatikk i bilkjøring så er det ekkelt til tider. Kan sitte og kjøre på landevei i noen timer, gjerne kjente veier. Man ser hvor man er, sitter og tenker, ser seg litt om, men iblant blir man helt borte, man følger like bra med, men etter 5 minutter så bare "Wow, hvordan i faen kom jeg meg hit?".

Det var offtopic dog.

Fortsett

Lenke til kommentar

Alle (de fleste) i alderen 18-20 kjører mye i forhold til de på 25-30. De kjører for å kjøre (og blir av det bedre sjåfører på de to årene enn dee som ikke kjører de to årene).

Men de som ikke bryr seg om bil, har lappen for å ha den, de bruker sikkert 10 år på den distansen ja.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere folk som jeg ikke har sett gått over veien før de står på sida med lys, da det bare er lys på ene siden av veien.

Så da er jeg en dårlig bilist? (kan legge til at jeg har spilt CS i 7 år, så reaksjoner og syn er INGENTING i veien med hos meg.. og ja, det er relevant)

Jeg har spilt Super Mario på Super Nintendo, så forstår godt hva du mener.

Ellers er det jo greit å kjøre bil - det er tross alt større enn et menneske. Så hvis mennesker som IKKE har bil er ute på tur har de bare seg selv å takke hvis de ikke går pyntet som et juletre med neonlys. Det er deres eget ansvar.

Dessuten, kjører man en av dem ned så er det et ordtak som heter:

"Ute av syne, ute av sinn". Det man ikke har sett har ikke skjedd.

Lenke til kommentar

Hahahaha, åååå så morsomme vi var.

Om du ikke kjenner til problemet, og ALDRI har merket at det er et problem at folk går i helsvarte klær på mørke eller halvmørke plasser, og krysser veien uten forvarsel, start en kampanje mot refleks da, og gi all skyld til bilførerne.

Lenke til kommentar

Hahahaha, åååå så morsomme vi var.

Om du ikke kjenner til problemet, og ALDRI har merket at det er et problem at folk går i helsvarte klær på mørke eller halvmørke plasser, og krysser veien uten forvarsel, start en kampanje mot refleks da, og gi all skyld til bilførerne.

Takk for komplimentet, jeg blir nesten flau. Slutt nå. Tihi. Osv.

Jeg kjenner til problemet - men det er ikke noe problem dersom man spiller litt Black Ops eller Tekken IV heller altså (ja, det er relevant!). Dessuten er ikke det store problemet refleks. Det store problemet er biler, enkelt og greit.

Du kunne kanskje hatt godt av litt mosjon også, når du skal hente posten.

Lenke til kommentar

Det er fint hvis dere holder diskusjonen på et saklig nivå, så jeg slipper å slette innlegg.

Så hvis mennesker som IKKE har bil er ute på tur har de bare seg selv å takke hvis de ikke går pyntet som et juletre med neonlys.

Du vet det finnes en mellomting mellom ingen refleks og juletre?

Lenke til kommentar

Gidameg, her skal man oppføre seg eksemplarisk, gitt.

Ingen rom for moro, altså?

Da skal jeg sannelig behage Herren.

Ja, det finnes en mellomting, men nå var det vel refleks som ble diskutert.

Så du er ikke mer saklig enn meg som spør etter en mellomting, kontra juletrelys i neon. De må også oppføre Dem, Mister. Takk og farvel.

Lenke til kommentar

Tøft, du skrev ikke "ikke svar på denne posten" :D Jeg var saklig, speilholka går jeg ikke på. Og da kjører jeg bil, og ser ikke de som er lure nok til å gå på speilholka (uten refleks).

Føler fortsatt at diskusjonen ikke går noen vei. Men jeg er ikke misjonær, og skal ikke prøve å snu folks mening om ting, uansett om det er rett eller galt.

Mange ser ikke folk uten refleks i mørket, okei. Så da er mange nødt til å kjøre sakte. Flott, helt teit imo.

Folk kan kle seg etter forhold, ikke bare i tykkelse på klær, men også om det er mørkt eller lyst. Om du dør av av kulde: din egen feil. Om du dør av at det er mørkt, og bilister ikke ser deg: din egen feil (ikke noe cpt. obvious her, det finns to sider av alt, og saker der det motsatte er tilfellet, men de uten refleks er vanskelig å se, dermed blir det til at bilføreren får medhold, ergo fotgjengerens feil).

Nå fjerner jeg tråden fra mine innlegg, så det er ikke vits å sitere meg mer. Har brukt nok tid her inne, det går ikke å snu folks mening.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere folk som jeg ikke har sett gått over veien før de står på sida med lys, da det bare er lys på ene siden av veien.

Så da er jeg en dårlig bilist? (kan legge til at jeg har spilt CS i 7 år, så reaksjoner og syn er INGENTING i veien med hos meg.. og ja, det er relevant)

Kjør saktere der du vet at sånne ting skjer. Hvis du kommer til det punktet at refleksene dine trengs så er sannsynligheten høy for at noen har gjort noe feil.

Lenke til kommentar

Altså, Mr. Jones...

Om jeg skal få være saklig heller:

Feilen er dårlig gatebelysning.

Vi kan ikke drive å skylde det på fotgjengere, det blir patetisk.

Bilkjørere blir frustrerte, ja, det skjønner jeg.

Betaler nok skattepenger i dette landet til å få bedre veier, bedre belysning, og generelt er det så mye som kunne vært mye bedre enn det er. Så jeg mener problemet er de evneveike politikerene våre, og igjen de jævla idiotene vi er som borgere som lar de drive på slikt uten å kreve at de faktisk gjør jobben de er satt til.

Og det ansvaret har vi kollektivt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg gjorde det jeg kunne ved å stemme Høyre, men når resten ava landet (her: mange) stemte AP igjen, så er det ikke mye mer å gjøre før neste valg. Får satste på at kommunevalget blir bedre her da, kanskje vi får skikkelig belysning. Kom på noe nå. Vi har en gate her i byen, 400 meter lang kanskje. Det er parkering på begge sider av gata, så den er 4-felts i bredde. Det er inge lys der. De to-tre som er der lyser dårlig, resten er sprengt. Flott arbe!

Lenke til kommentar

Tror du virkelig det spiller noen rolle hvilke politikere og partier vi stemmer på? Det hele er et stort spill for galleriet. Samme ulla hele gjengen.

Vi trenger ordentlig utbytte. Sparke alle udugelige nikkedukker for makteliten.

Det de er mest opptatt av er sine egne økonomiske interesser og lobbyvirksomhet.

Norge er kanskje det mest evneveike landet politisk sett. Hvem som helst kan gjøre hva som helst her, og vi ville bare nikket og godtatt eller sett en annen vei.

Kjenner forøvrig til problemet.

Helt elendig belysning her også. Lys er der - ja, jøss - men står de på?

Nei, de sparer vel penger eller noe. Og det er ikke lenge siden en gutt på barneskolen ble påkjørt borte i veien her, og nylig ble også en gutt på 25 påkjørt på nesten akkurat samme sted. I et fotgjengerfelt.

Tragisk.

Lenke til kommentar

Det er da ingen her som er motstandere av refleks, å hevde dette er rett og slett lite gjennomtenkt. Refleks er en ekstra trygghet som både holdningskampanjer og skolen oppfordrer til å bruke. Poenget er at det er en allmennrett å være fotgjenger, mens det er strenge krav til hvem som skal kunne føre et motorkjøretøy. De fleste bilister har en eller annen gang opplevd at det er vanskelig å se en fotgjenger uten lyse klær eller refleks, og gode bilførere er da ekstra oppmerksomme på mørke steder og tilpasser eventuelt farten slik at de klarer å stoppe om det plutselig skulle dukke opp en hindring på steder med dårlig sikt. Den dagen det blir lovpålagt å bruke refleks skal du eventuelt få lov til å gå på en personlig vendetta mot dem som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg sier det er idiotisk å gå uten refleks der det er risiko for å bli påkjørt. Som jeg også har sagt, det er ganger jeg bare så vidt har skimta noen, og klart og stoppa med god margin. Det har flere her opplevd vet jeg.

Det er de som ikke rekker å stoppe, i en kombinasjon av mørke, mørke klær, og dårlig reaksjon (eller dårlige bremser, dekk osv osv). Det er ikke dem i bilen det går ut over uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...