ChaosPredicted Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Eksempel: Folk går i veien "hele" tiden, er det fem tenåringer på et smalt fortau resulterer det ofte i at det går tre på fortauet og to ut i veien. Hvor ofte ser du biler kjører på fortauet fordi den vil kjøre ved siden av en annen bil? Hva om det er 6-åringer istedet for tenåringer? Selv om man regner med at fotgjengerne holder seg på fortauet er det ikke alltid dette skjer. Har man da påkjørsrett? Selvsagt ikke, men det virke formildende ved en eventuell påkjørsel. Ser man noen gå i veien, slakker man selvsagt ned, noe annet er trafikkfarlig. Eksempel: Folk går og sjangler og leker på fortauet, dette også i høy grad ungdommer, en av dem blir dyttet ut i veien, igjen en potensielt ekstremt farlig situasjon skapt ene og alene av fotgjengerne, det er ytterst sjeldent man ser biler presse hverandre opp på fotgjengerovergangen. Igjen, dette kan like godt være to 6-åringer, eller fulle folk en lørdagskveld. Ser man at folk sjangler langs fortauskanten slakker man selvsagt ned til man har passert. Som bilist skaffer man seg den nødvendige oversikten over trafikkbildet, og tilpasser farten deretter. Eksempel: Folk går på et fortau, går rett frem uten å se i noen annen retning, plutselig brøyter de ut på et gangfelt uten forvarsel, uten å se seg for. Dette er rent selvmord, om det er litt vått eller glatt på veien og det kommer en bil er fotgjengeren en rød stripe på asfalten. Ved et gangfelt kan man regne med at det er høy sjanse for at fotgjengere vil krysse. Ser man noen nærme seg et gangfelt slakker man ned farten til man har skaffet seg oversikt over trafikkbildet. Er man i tvil om noen vil gå rett frem eller krysse over, slakker man ned eller stopper opp. Om man satser på at de går rett frem og kjører dem ned har bilisten skylden, hverken mer eller mindre. Da er det bilisten som ikke har tatt hensyn til trafikksituasjonen. Det beste er om fotgjengeren gir tegn, men om det ikke skjer er bilisten føre var. Dette er jo trafikkopplæring 101, virker som mange har glemt dette i denne tråden. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Tja, hvor nære overgangsfeltet må du være før det er din feil? Om han snur og går inn i siden på bilen, er det da din feil? 6-åringer ferdes ytterst sjeldent alene gatelangs på høyhastighetsveier, og man tar alltid hensyn til usikre trafikanter. Ungdommer som derimot uten forvarsel finner det for godt å finne på noe idioti som ender i veien... Du ser godt at det er 6åringer på lang avstand, du ser derimot ikke om en haug ungdommer plutselig havner ut i veien, før de faktisk er der. Dette er ting som forverres på høsten, og det er regn, og det kommer møtende trafikk. Som jeg poengterte tidligere, jeg ville vist all sympati for en fører som kjørte på noen som var nærmere midtstripen enn fortauet om det er en av disse idiotene som slurver rundt. Hadde ikke hatt noe til overs for ungdommen, greit, trist at de ble kjørt ned, but they had it coming. Og for å ta den siden og, jeg har selv vært med folk som plutselig har begynt slik og som har vært cm unna av å bli påkjørt, hvor jeg som fotgjenger som gikk sammen med disse idiotene uten skam hadde vitnet mot dem og for føreren om det hadde gått galt og blitt rettsak av det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg er bartender og dørvakt og opplever av og til dette, men det ekstra minuttet dette tar på hjemveien min legger jeg heller inn i timeplanen, det er tross alt bedre enn å drepe et annet menneske, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. Helt riktig. Det er sjåføren sin skyld uansett hvor dum fotgjengeren er og det gjelder spesielt i sentrum om natta. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg er bartender og dørvakt og opplever av og til dette, men det ekstra minuttet dette tar på hjemveien min legger jeg heller inn i timeplanen, det er tross alt bedre enn å drepe et annet menneske, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. Helt riktig. Det er sjåføren sin skyld uansett hvor dum fotgjengeren er og det gjelder spesielt i sentrum om natta. Ja, hvis man har en svart/hvitt holdning til problemstillingen så kan man kanskje hevde det. Men her er det så mange forskjellige scenarioer så det blir helt feil å komme med en slik påstand. Forøvrige tror jeg de aller fleste bilister som ferdes i bystrøk i helgene er særdeles påpasselige overfor de gående med promille i blodet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Åh faen, en hel side mens jeg var opptatt på jobb jo :O On topic: Ja, er det fest (spesielt når man vet det er noe stort i byen), så tar man det mye mer med ro, iallefall jeg, av vane. Om jeg ikke kjenner til utelivet den lørdagen så kjører jeg etter fart/vær/føre til jeg eventuelt ser at det er mye folk ut (bor ikke midt i Svolvær, så har en km eller to å vurdere på). Det er meg da. Bor du midt i byen hører du folk innenfra før du stikker ut og kjører uansett. Men så noen nevnte 6-åringer istedet for tenåringer. 6-åringer blir tvunget til å bruke refleks. Hopper de ut i veien så ser man de før man har tenkt på hva som er der, man bare bremser. Tenåringer i kølsvarte klær derimot. Endret 20. november 2010 av Jimbolaia Jones Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg er bartender og dørvakt og opplever av og til dette, men det ekstra minuttet dette tar på hjemveien min legger jeg heller inn i timeplanen, det er tross alt bedre enn å drepe et annet menneske, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. Helt riktig. Det er sjåføren sin skyld uansett hvor dum fotgjengeren er og det gjelder spesielt i sentrum om natta. Ja, hvis man har en svart/hvitt holdning til problemstillingen så kan man kanskje hevde det. Men her er det så mange forskjellige scenarioer så det blir helt feil å komme med en slik påstand. Forøvrige tror jeg de aller fleste bilister som ferdes i bystrøk i helgene er særdeles påpasselige overfor de gående med promille i blodet. Jeg vet ikke om det er mulig å kjøre ned noen uten å være uaktsom. Noe av det med å være sjåfør er å ha kontroll på det som skjer og vise aktsomhet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Det finns grenser på hvor mye man kan ta inn også. Det å vite at det kommer noen rundt et hjøre på et hus, vite at noen med svart hår/lue og klær står i bekmørket og skal gå over veien er ikke mulig desverre. Det er når de går over veien at skylden kan legges på fotgjenger. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg vet ikke om det er mulig å kjøre ned noen uten å være uaktsom. Noe av det med å være sjåfør er å ha kontroll på det som skjer og vise aktsomhet. Ikke noe problem det, ta en tur gjennom bardistriktet rett etter stengetid i din nærmeste by. Der finner man mange "interessante" tolkninger av god oppførsel i umiddelbar nærhet av biler. Ellers er de to narkomane som plutselig langet ut i veien mens jeg stod og ventet på bussen i går et brukbart eksempel. Eventuelle biler som hadde truffet dem kunne neppe kalles uaktsomme (og ja, de var veldig nære å bli påkjørt). Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg vet ikke om det er mulig å kjøre ned noen uten å være uaktsom. Noe av det med å være sjåfør er å ha kontroll på det som skjer og vise aktsomhet. Ikke noe problem det, ta en tur gjennom bardistriktet rett etter stengetid i din nærmeste by. Der finner man mange "interessante" tolkninger av god oppførsel i umiddelbar nærhet av biler. Ellers er de to narkomane som plutselig langet ut i veien mens jeg stod og ventet på bussen i går et brukbart eksempel. Eventuelle biler som hadde truffet dem kunne neppe kalles uaktsomme (og ja, de var veldig nære å bli påkjørt). Jeg er uenig. Jeg tror det er innenfor definisjonen til uaktsom kjøring. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 At folk som er vanskelig å se? Hvorfor er alt som fotgjengere gjør galt bilistens feil, selv når det er utenfor bilistens kontroll? Altså, om det står to narkiser rundt en mørk sving og dealer, skal man regne med det da, og kjøre sakte? Nei. Det er narkisenes feil om nor går galt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 At folk som er vanskelig å se? Hvorfor er alt som fotgjengere gjør galt bilistens feil, selv når det er utenfor bilistens kontroll? Altså, om det står to narkiser rundt en mørk sving og dealer, skal man regne med det da, og kjøre sakte? Nei. Det er narkisenes feil om nor går galt. Jeg tror ikke hvem de er og hva de gjør har noen betydning i forhold til om kjøringen er uaktsom. I de aller fleste tilfeller noen blir påkjørt er det snakk om uaktsomhet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 All skyld legges på bilisten her, samme som syklisten fikk medhold for alt i Klagemuren til den ble splittet ut. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 All skyld legges på bilisten her, samme som syklisten fikk medhold for alt i Klagemuren til den ble splittet ut. Det spiller ingen rolle nesten om du teknisk sett har kjørt riktig. Det er alikevel uaktsom kjøring så lenge du er så uheldig at du treffer noen slik regelverket fungerer. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 All skyld legges på bilisten her, samme som syklisten fikk medhold for alt i Klagemuren til den ble splittet ut. Det spiller ingen rolle nesten om du teknisk sett har kjørt riktig. Det er alikevel uaktsom kjøring så lenge du er så uheldig at du treffer noen slik regelverket fungerer. Nei, det er ikke slik det fungerer. Det gjøres en skjønnsmessig vurdering utfra forholdene på ulykkestidspunkt. Det finnes mange eksempler på at bilistene har blitt frifunnet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 All skyld legges på bilisten her, samme som syklisten fikk medhold for alt i Klagemuren til den ble splittet ut. Det spiller ingen rolle nesten om du teknisk sett har kjørt riktig. Det er alikevel uaktsom kjøring så lenge du er så uheldig at du treffer noen slik regelverket fungerer. Nei, det er ikke slik det fungerer. Det gjøres en skjønnsmessig vurdering utfra forholdene på ulykkestidspunkt. Det finnes mange eksempler på at bilistene har blitt frifunnet. Uansett om de blir frifunnet eller ikke er det så strengt at det nesten uansett blir en sak av det. Det forventes at en billist skal ha svært gode egenskaper når det gjelder å lese det som skjer rundt seg. Ofte i ulykker er det 2 parter som ikke fungerer optimalt. Hadde du vært på topp den dagen ville du kanskje lest situasjonen annerledes, selv om det ikke var din feil. Derfor kan du også tiltales for uaktsom kjøring. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Tja, hvor nære overgangsfeltet må du være før det er din feil? Om han snur og går inn i siden på bilen, er det da din feil? Om personen "går inn i siden på bilen", er det strengt tatt fotgjengeren som treffer deg, og ikke du som kjører på fotgjengeren. Jeg har sett mye rart i trafikken, men jeg tror ikke jeg til dags dato har sett en fotgjenger som har gått inn i bakenden på en bil i bevegelse. Hvis du har opplevd dette, eller ser på dette som et vanlig problem i trafikken ser jeg gjerne på litt statistikk eller rettspraksis angående det. 6-åringer ferdes ytterst sjeldent alene gatelangs på høyhastighetsveier, og man tar alltid hensyn til usikre trafikanter. Ungdommer som derimot uten forvarsel finner det for godt å finne på noe idioti som ender i veien... Du ser godt at det er 6åringer på lang avstand, du ser derimot ikke om en haug ungdommer plutselig havner ut i veien, før de faktisk er der. Du ser godt at det er 6-åringer på lang avstand, men kan ikke se om det står fotgjengere i nærheten av et gangfelt? (jamfør tidligere eksempel) Dette tyder på en relativt selektiv trafikkoppmerksomhet synes jeg.Forøvrig, hvor stort er problemet med tenåringer som plutselig manifesterer seg midt på veien foran kjøretøyet uten at det har vært et form for forvarsel? Jeg har hvertfall aldri opplevd det. Om det, som tidligere nevnt, er sjanglende ungdommer langs veien ser man da dette like godt som de før nevnte 6-åringene, og tilpasser farten deretter. Dette er ting som forverres på høsten, og det er regn, og det kommer møtende trafikk. Med andre ord, redusert sikt, eller større vanskeligheter med å tolke trafikkbildet. Hva gjør man da? Jo, man senker farten etter forholdene... Som jeg poengterte tidligere, jeg ville vist all sympati for en fører som kjørte på noen som var nærmere midtstripen enn fortauet om det er en av disse idiotene som slurver rundt. Hadde ikke hatt noe til overs for ungdommen, greit, trist at de ble kjørt ned, but they had it coming. Så om de var fulle fortjente de å dø? Om de hørte på en lydbok på ipoden og et øyeblikk ble uoppmerksomme, da rister man på skuldrene og lar livet gå sin vante gang, they had it coming? Hva om vedkommende hadde fått et illebefinnende, fremdeles fortjente de å dø? I så fall kunne du først blitt oppmerksom på dette etter ulykken hadde skjedd, hadde det gjort noen forskjell? "Nei, de lekte bare, da sover jeg godt i natt", eller "faen, fyren hadde heteslag eller hadde et mildt hjerteinfarkt, da klarer jeg nesten ikke å leve med meg selv"? Poenget er at du vanskelig kan vite at de "slurvet rundt", før etter du eventuelt har kjørt dem ned. Jeg er glad ikke flere tenker slik hvertfall, da hadde hver dag i trafikken vært et rent sjansespill, "han hadde en fot utenfor fortauet, kunne jo like godt kjøre ham ned".... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hvor har jeg sagt gangfelt? Jeg har da eksplisitt nevnt folk som havner GODT UT i veien, om noen får et illebefinnende og detter så lander de sjeldent på midtlinjen for å si det slikt, samme gjelder alle som er uoppmerksomme, de fleste merker at de tråkker over fortauskanten liksom. Som flere ganger nevnt, jeg kjører for tilfellet ikke bil, jeg bare sier som observatør hadde jeg ikke brydd meg om de som syns veien er en lekeplass selv om de er gamle nok til å vite mye bedre hadde blitt meiet ned. Brydd meg om pårørende, og sjåføren. Men, jeg ser ingen vits i å svare på noen som ikke leser innleggene mine, så det slutter her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hvor har jeg sagt gangfelt? Jeg har da eksplisitt nevnt folk som havner GODT UT i veien, om noen får et illebefinnende og detter så lander de sjeldent på midtlinjen for å si det slikt, samme gjelder alle som er uoppmerksomme, de fleste merker at de tråkker over fortauskanten liksom. Som flere ganger nevnt, jeg kjører for tilfellet ikke bil, jeg bare sier som observatør hadde jeg ikke brydd meg om de som syns veien er en lekeplass selv om de er gamle nok til å vite mye bedre hadde blitt meiet ned. Brydd meg om pårørende, og sjåføren. Men, jeg ser ingen vits i å svare på noen som ikke leser innleggene mine, så det slutter her. Det er neppe en ulempe at du ikke kjører bil med en slik holdning til dine medtrafikkanter, at du ikke bryr deg om at folk blir drept er en ganske skremmende holdning å ha som billist. Problemet i denne tråden er at endel av billisten fokuserer alt for mye på den andre parten, og hvem som har rett og hvem som ikke har rett. Hva med å fokusere på det du kan endre (din egen kjøring), og fokusere på å unngå ulykker, det er en god holdning i trafikken, holdningene som forfektes av endel her er ikke sunne i trafikken. Og jeg tror det er et resultat av å være primært billist, for da føles ikke sannsynligheten for at man selv blir alvorlig skadd i en ulykke så stor. AtW Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ikke så langt unna der jeg bor, bor det en familie fra afrika. Husstanden har endel damer, og alle damene går i "burkalignende" plagg. Det vil si; heldekkende og uformelig laken i mange lag flagrende rundt kroppen. Disse plaggene er ofte brune eller mørkegrå. Kombinér dette med dette litt rødlige gatelyset som har svært dårlig belysning, eventuelt ingen gatebelysning i det hele tatt, og man har en kjempeutfordring i traffikken. Jeg kjenner til problemet, og vet hvor de stort sett går, men her er mitt argument: Uansett hvor aktsom bilisten skal være/er, så er det fotgjengerenes fordømte plikt å ta hennsyn og være proaktive når de går langs veier uten fortau! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 F.eks, det er ingen grunn for en fotgjenger å presse ut på et gangfelt foran en bil når det er såpeglatt bare for å spare 5 sekunder, men likevel gjør fotgjengere det hele tiden. Det sier jo seg selv at det kommer til å gå galt, folk burde tenke mer når de ferdes ute, det gjelder alle fremkomstmidler. Jeg observerte igår et eksempel på fotgjenger med dårlig dømmekraft. Europavei og 50 km/t. Fotgjenger gikk på fortau langs veien og kommer til en fotgjengerovergang. Uten å nøle eller gi noe som helst slags indikasjon på av vedkommende hadde til hensikt å krysse veien så bråsnur personen ut i fotgjengerovergangen. Ganske tett trafikk og dette skapte en del tumulter blant de kjørende, bl.a måtte et 50 tonn vogntog ganske så kraftig hive seg på bremsene. Her ser vi et typisk eksempel på fotgjengere som ikke tar hensyn til sine trafikale omgivelser og skaper farlige situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå