Simen1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Her om dagen satt jeg på med en som hadde en litt uvanlig oppførsel ovenfor fotgjengere uten refleks. Det surret en fyr på skrå over vegen, like ved et kryss der det er mye annet å være oppmerksom på. Fyren gikk på skrå med ryggen mot oss som kom kjørende. Han var mørkkledd, uten refleks og veldig dårlig synlig mot den mørke skogen bak. Han som kjørte åpnet vinduet på passasjersiden og brølte "BRUK REFLEKS" i det vi kjørte sakte forbi. Sjåføren fikk den rosen han fortjente. Jeg har selv hatt lyst til å gjøre det samme i blant, men har bare ikke giddet i tilfelle det er bekjente som blir brølt etter. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Så, ingen her som har vært fotgjenger noen gang i livet sitt eller? Et par ting jeg har lært i min tid som sykkelist og fotgjenger er at jeg faktisk har et stort ansvar ovenfor det å sikre meg selv mot uhell. Dette vil si bruk av refleks og være alltid på den sikre siden at bilisten har sett meg før jeg går over veien. Uavhengig om jeg er edru eller kav dritings. Så, nestemann som kommer med beskjeden om å avpasse farten i 20-30-40-50 sone kan lære seg å bruke beina så du erfarer hvordan man faktisk skal være fotgjenger. En fotgjenger burde alltid ha dette i bakhodet før han bestemmer seg for å gå ut døra.. "Det er ikke bilisten som får det vondt ved et uhell." Og tro meg, det er ikke godt å bli påkjørt! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Har noen sagt at man ikke skal ta hensyn tli realitetene om at mange ikke bruker refleks? Nettopp derfor må man påpeke det og prøve å gjøre noe med problemet. Selvfølgelig må man være påpasselig, men det må vel være lov til å henstille fotgjengere om å bruke sunn fornuft og gjøre seg mer synlig i høstmørket. Hvorfor tror du trygg trafikk kjøre gjentatte kampanjer på dette i vinterhalvåret? Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi krangler om dette??? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Har noen sagt at man ikke skal ta hensyn tli realitetene om at mange ikke bruker refleks? Nettopp derfor må man påpeke det og prøve å gjøre noe med problemet. Selvfølgelig må man være påpasselig, men det må vel være lov til å henstille fotgjengere om å bruke sunn fornuft og gjøre seg mer synlig i høstmørket. Hvorfor tror du trygg trafikk kjøre gjentatte kampanjer på dette i vinterhalvåret? Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi krangler om dette??? Å henstille til refleksbruk er en ting, å mer enn antyde at man som billist ikke kan se og ta hensyn til fotgjengere uten refleks (i fotgjengeroverganger sågar), og at fotgjengere må regne meed at billister ikke evner å ta hensyn til de er noe annet. Dette har både du og Jimbo Jones gjort (med feks uttalelser som "Jeg irriterer meg grønn i disse mørke høstmånedene over fotgjengere i bystrøk som går i helt mørke klær uten refleks og samtidig forventer at bilistene skal holde vikeplikten når de hiver seg ut i gangfelt.".). Rikitgnok er det ikke dumt å behandle andre trafikanter som idioter for egen sikkerhets del, men det gjør ikke slik kjøring mindre idiotisk. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Forventer du som svartkledd fotgjenger at jeg skal stoppe for deg, når du har kledd deg slik at vi ikke KAN se deg? At jeg, som har (med linser) tilnærmet perfekt syn, og veldig bra mørkesyn, kjent som en god og trygg sjåfør, og veldig oppmerksom, er dårlig bilfører når jeg ikke ser folk (jeg, OG andre), hva gjør meg egentlig dårlig da? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Flere av dere peker på bilisten og mener han burde ta ansvaret, uten noen form for hinting til at fotgjengerene burde bli bedre dem og. Det optimale er en kombinasjon av hva som er skrevet her i fra før av og at folket i Norge lærer seg på en enkel måte at bruk av refleks er lønnsomt. Men, nå var det ikke refleks som var hovedtemaet i innlegget mitt. Jeg var heller mer rettet mot Ola Nordmann eller Mohamed Iraker som ikke har forståelse for hvordan man skal oppføre seg som fotgjenger, spesielt i denne tiden vi nå er inne i! Hadde mange av fotgjengerene vi har lært seg litt å se seg for, så ville ikke vi som bilist ha behov for å drite på oss av nervøsitet hver gang vi ser et fotgjengerfelt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Har noen sagt at man ikke skal ta hensyn tli realitetene om at mange ikke bruker refleks? Nettopp derfor må man påpeke det og prøve å gjøre noe med problemet. Selvfølgelig må man være påpasselig, men det må vel være lov til å henstille fotgjengere om å bruke sunn fornuft og gjøre seg mer synlig i høstmørket. Hvorfor tror du trygg trafikk kjøre gjentatte kampanjer på dette i vinterhalvåret? Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi krangler om dette??? Å henstille til refleksbruk er en ting, å mer enn antyde at man som billist ikke kan se og ta hensyn til fotgjengere uten refleks (i fotgjengeroverganger sågar), og at fotgjengere må regne meed at billister ikke evner å ta hensyn til de er noe annet. Dette har både du og Jimbo Jones gjort (med feks uttalelser som "Jeg irriterer meg grønn i disse mørke høstmånedene over fotgjengere i bystrøk som går i helt mørke klær uten refleks og samtidig forventer at bilistene skal holde vikeplikten når de hiver seg ut i gangfelt.".). Rikitgnok er det ikke dumt å behandle andre trafikanter som idioter for egen sikkerhets del, men det gjør ikke slik kjøring mindre idiotisk. AtW Du kan ta hvert eneste av innleggene i trafikktråden og tolke bokstavelig og finne noe du kan pirke på.... eller du kan lese litt mellom linjene og forstå budskapet. Du ønsker tydeligvis å være kverulant og valgte det første alternativet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Forventer du som svartkledd fotgjenger at jeg skal stoppe for deg, når du har kledd deg slik at vi ikke KAN se deg? At jeg, som har (med linser) tilnærmet perfekt syn, og veldig bra mørkesyn, kjent som en god og trygg sjåfør, og veldig oppmerksom, er dårlig bilfører når jeg ikke ser folk (jeg, OG andre), hva gjør meg egentlig dårlig da? Det er ikke synet som er problemet med kjørestilen, det er det at du ikke tar hensyn til redusert sikt når du kommer til fotgjengerfelt, og videre ikke engang ser problemet med å kjøre ved fotgjengerfelt på en slik måte at du har stor sannsynlighet for å treffe en fotgjenger uten refleks om det skulle være en der. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Flere av dere peker på bilisten og mener han burde ta ansvaret, uten noen form for hinting til at fotgjengerene burde bli bedre dem og. Det optimale er en kombinasjon av hva som er skrevet her i fra før av og at folket i Norge lærer seg på en enkel måte at bruk av refleks er lønnsomt. Men, nå var det ikke refleks som var hovedtemaet i innlegget mitt. Jeg var heller mer rettet mot Ola Nordmann eller Mohamed Iraker som ikke har forståelse for hvordan man skal oppføre seg som fotgjenger, spesielt i denne tiden vi nå er inne i! Hadde mange av fotgjengerene vi har lært seg litt å se seg for, så ville ikke vi som bilist ha behov for å drite på oss av nervøsitet hver gang vi ser et fotgjengerfelt. Folk sin ansvarsfraskrivelse har handlet om bilisten, derfor diskuterer jeg også billisten. Det er ikke nødvendig å "drite på seg i nervøsitet", det eneste som trengs er å gjøre det samme som fotgjengere bør gjøre, ta seg tid til å se seg nok for til å unngå farlige situasjoner. Det er sjeldent en god ide å legge opp til en kjørestil der alle andre deltakere i trafikken må jgøre alt rett for at man skal unngå ulykker. AtW Endret 16. november 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Har noen sagt at man ikke skal ta hensyn tli realitetene om at mange ikke bruker refleks? Nettopp derfor må man påpeke det og prøve å gjøre noe med problemet. Selvfølgelig må man være påpasselig, men det må vel være lov til å henstille fotgjengere om å bruke sunn fornuft og gjøre seg mer synlig i høstmørket. Hvorfor tror du trygg trafikk kjøre gjentatte kampanjer på dette i vinterhalvåret? Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi krangler om dette??? Å henstille til refleksbruk er en ting, å mer enn antyde at man som billist ikke kan se og ta hensyn til fotgjengere uten refleks (i fotgjengeroverganger sågar), og at fotgjengere må regne meed at billister ikke evner å ta hensyn til de er noe annet. Dette har både du og Jimbo Jones gjort (med feks uttalelser som "Jeg irriterer meg grønn i disse mørke høstmånedene over fotgjengere i bystrøk som går i helt mørke klær uten refleks og samtidig forventer at bilistene skal holde vikeplikten når de hiver seg ut i gangfelt.".). Rikitgnok er det ikke dumt å behandle andre trafikanter som idioter for egen sikkerhets del, men det gjør ikke slik kjøring mindre idiotisk. AtW Du kan ta hvert eneste av innleggene i trafikktråden og tolke bokstavelig og finne noe du kan pirke på.... eller du kan lese litt mellom linjene og forstå budskapet. Du ønsker tydeligvis å være kverulant og valgte det første alternativet. Javel? Jeg synes det framstår som en underlig kritikk. Hvorfor er min tolkning veldig bokstavelig? Jeg synes jeg har gjort mitt beste for å forstå budskapet i teksten. At budskaaet kanskje framstår som litt uheldig har jo fått enkelte til å forsøke å framlegge en mer bokstavelig tolkning av eget innlegg dog.. AtW Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har noen sagt at det ikke er lurt å bruke refleks, og se seg om som fotgjenger? Like fullt opplever man som billist svært ofte fotgjengere uten refleks, det er man nødt til å ta hensyn til. AtW Flere av dere peker på bilisten og mener han burde ta ansvaret, uten noen form for hinting til at fotgjengerene burde bli bedre dem og. Det optimale er en kombinasjon av hva som er skrevet her i fra før av og at folket i Norge lærer seg på en enkel måte at bruk av refleks er lønnsomt. Men, nå var det ikke refleks som var hovedtemaet i innlegget mitt. Jeg var heller mer rettet mot Ola Nordmann eller Mohamed Iraker som ikke har forståelse for hvordan man skal oppføre seg som fotgjenger, spesielt i denne tiden vi nå er inne i! Hadde mange av fotgjengerene vi har lært seg litt å se seg for, så ville ikke vi som bilist ha behov for å drite på oss av nervøsitet hver gang vi ser et fotgjengerfelt. Folk sin ansvarsfraskrivelse har handlet om bilisten, derfor diskuterer jeg også billisten. Det er ikke nødvendig å "drite på seg i nervøsitet", det eneste som trengs er å gjøre det samme som fotgjengere bør gjøre, ta seg tid til å se seg nok for til å unngå farlige situasjoner. Det er sjeldent en god ide å legge opp til en kjørestil der alle andre deltakere i trafikken må jgøre alt rett for at man skal unngå ulykker. AtW Det ser ut som om du tolker innleggene mine på en annen måte enn hvordan jeg prøver å fremstille dem. Enten så er du ute etter å kverulere på det minste som henviser til fotgjengeren, eller så er det jeg som fremstiller litt dårlig her. Men, siden du er med å diskuterer dette så regner jeg med at du har erfaringer fra begge hold. DVS Bilisten og fotgjengeren. Og i den sammenheng så håper jeg du har lært at en bil, uavhengig om den beveger seg i 20km/t eller 50km/t, gjerne har en tregere prosess enn hva et gåendes person har for å stoppe helt opp. Så det å kaste seg ut i et fotgjengerfelt, uavhengig om du har refleks eller ikke, er jo skummelt i seg selv. Men når man har refleks på seg så er det enklere for bilisten og oppfatte det at det er en person der som kanskje vil/skal over. Det er vell ikke uten grunn til at Trygg trafikk i flere år har gått rundt på skoler og forklart at man skal stoppe opp, lytte, se og så gå når man ser at det er klart? Og, har du vært bilist i lengre enn 2 måneder så burde du ha opplevd noen skumle hendelser ved fotgjengerovergangene. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 er det ikke naturlig å slå på fjernlysene hvis det er for dårlig belysning da? og et spørsmål til ts, er det bare de i svart du ikke ser? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg vet av stygg erfaring at sortkledde folk er tilnærmet umulige å se i trafikken når det er mørkt. Jeg strøk på oppkjøring fordi jeg ikke så en meget sort dame i en meget sort burka... Nå traff jeg henne ikke, hun sto ved et overgangsfelt og venta på å gå over. Sensor så henne, men ikke jeg hvorpå jeg selvfølgelig strøyk med glans! HUN ba om å bli nedkjørt... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Jeg vet av stygg erfaring at sortkledde folk er tilnærmet umulige å se i trafikken når det er mørkt. Jeg strøk på oppkjøring fordi jeg ikke så en meget sort dame i en meget sort burka... Nå traff jeg henne ikke, hun sto ved et overgangsfelt og venta på å gå over. Sensor så henne, men ikke jeg hvorpå jeg selvfølgelig strøyk med glans! HUN ba om å bli nedkjørt... Umulig å se, men allikevel sett helt fint av din sensor. En sensor jeg tipper var i 30-40-åra og derfor har vesentlig dårligere teknisk nattsyn enn deg, som formodentlig var 18-20 år og derfor på topp nattsynsmessig. Sensor var bedre enn deg til å observere, det betyr ikke at ting er umulig å se, det betyr at du ikke er flink nok til å se etter det. Som nevnt, alle gjør feil, det som irriterer meg er denne ansvarsfraskrivningen, folk må ta innover seg at når de ikke ser fotgjengere som man har gode muligheter til å observere, så har man tabbet seg ut. Man bør ta det innover seg, og forsøke å hindre at det skjer igjen, istedet for å skylde på alt mulig annet. AtW Endret 17. november 2010 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 er det ikke naturlig å slå på fjernlysene hvis det er for dårlig belysning da? og et spørsmål til ts, er det bare de i svart du ikke ser? Kommer det biler imot så er det veldig dumt å slå på langlys, da er det ikke bare en dame i burka du kan treffe. Forøvrig, mørke klær, fra mørkere blå til mørk rød, alt som er mørkt generelt. Nå er det to større problem om høsten, det er ikke snø (kontrast), og det er til tider forsinkelse på atomuret som styrer gatelysene, som gjør det enda skumlere. Men det verste er å møte biler, da er det så og si ingen som kan se dem som står der. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Synes det blir for dumt å fraskrive seg ansvar, fordi du ikke så personen. Det er et fotgjengefelt, der det ikke akkurat er uvanlig at folk går over veien. Dessuten er det bilistens ansvar å kjøre iforhold til forholdene, og ser du ikke en dritt så senker du farten, så enkelt er det. Man har da lys på bilen også, så at det er så vanskelig å se tviler jeg på. Har kommet borti et par ekle situasjoner med fotgjengere uten refleks jeg også, men det har aldri vært i et gangfelt. Har vært borti folk som har spasert i midten av veien, på et sted uten lys midt i ødemarka i en 70 sone. Bare flaks at jeg klarte å stoppe, men da var jeg totalt uforbredt på å møte på en fotgjenger midt i veien, var noen km unna bebyggelse, var vel en senil mann som hadde rota seg bort litt. Jeg er enig at det med refleks er ekstremt viktig, og at man også som fotgjenger bør passe på når man krysser veien når det er mørkt ute, men i et gangfelt har bilen vikeplikt, så da for faen meg bilisten passe på at det er klart også... Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Når folk kommer uten refleks en plass det er vanskelig å se dem, så vil ATW og Tmz at folk skal kjøre dritsakte for det kan komme folk over? I mitt tilfelle er det snakk om mangel på lys (fra kommunen sin side), og kommer det biler imot er det så og si umulig å se folk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Når folk kommer uten refleks en plass det er vanskelig å se dem, så vil ATW og Tmz at folk skal kjøre dritsakte for det kan komme folk over? I mitt tilfelle er det snakk om mangel på lys (fra kommunen sin side), og kommer det biler imot er det så og si umulig å se folk. Ja, det vil jeg, når man kommer til en fotgjengerovergang, så må man kjøre sakte nok til at man kan se om det er folk der. Ja, det kan vre dårlige siktforhold når det er biler imot, det er slik man må kompensere for. AtW Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Vi kan vel avslutte hele greia med å spørre HVEM her som faktisk HAR førerkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå