Gå til innhold

Valg av NAS, kontra pc med raid-oppsett

Finholt

Anbefalte innlegg

Litt uvisst om dette går under nettverk eller lagring, det er strengt tatt en kombinasjon. Det er uansett mest spørsmål om nettverkslagring, derfor postes innlegget her.

Har et aldri så lite lagringsproblem som nærmer seg fort. Har til nå brukt bare en stasjonær pc til lagring, tre disker så kabinettet er fysisk fullt. Diskene er også snart fulle, og kritisk av alt, ingen redundans.

Jeg har derfor bestemt at noe må gjøres. Jeg har per i dag omlag 2TB med data allerede som skal tas vare på. Lagringsbehovet / -kravene er ellers som følger:

- Backup av personlige filer fra 4 andre datamaskiner i huset, (mest bilder og dokumenter, ikke all verdens med data, maks noen 100GB).

- Mulig å streame media

- Redundans, gjerne en flerdisksløsning med Raid 6 eller tilsvarende

- Det skal ikke bli fullt på en stund.

Med utganspunkt i de to siste punktene sier det seg selv at 2TB disker er minimum skal det holde en stund.

Jeg har etter hvert funnet ut at jeg grovt sett har to valg:

1. Skaffe en NAS-løsning.

2. Skaffe nytt kabinett med plass til flere disker, fornye noe hardware og ikke minst et raid kort.

Jeg står foreløpig på alternativ 1, og har sett på NAS løsninger med 6 diskplasser og oppover, hhv uten disker ferdig installert, kjøper heller det ved siden av, koser ikke brått så mye da:

579248.jpg QNAP TS-659 Pro 6-bay Turbo

579250.jpg QNAP TS-859 Pro 8-bay

602467.jpg Netgear ReadyNAS Ultra 6, Diskless

616822.jpg Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, Diskless (usikker på forskjellen)

Selv har jeg falt litt for Netgears X-raid system, så den stikker seg ut som en favoritt. Erfaringer fra noen av disse?

Ved alternativ 2 kunne jeg brukt hardwaren jeg har i dag, men jeg stoler ikke helt på den lenger. Nettverkstilkoblinger forsvant i dag, og minst én sata-port er defekt b.la.). Derfor tenker jeg å fornye hardwaren litt, (billig hk,cpu,ram) kjøpe nytt kabinett med flere diskplasser og ikke minst kjøpet et raidkort.

Løsningene blir omtrent like dyre, litt avhengig av hvilken NAS man sammenligner med pc'en med og hvilket raidkort man plukker ut. Jeg har vurdert et av disse tre kortene, alle fra HighPoint:

448890.jpgRocketRAID 3530 12P SATA

358477.jpgRocketRAID 3540 16P SATA

461185.jpgRocketRAID 3560 24P SATA

Erfaringer med disse eller andre raid-kort?

Om jeg går for 24P kortet ligger kostnaden (før lagringsdisker) på litt over 10.000,-, så et argument her er at om jeg kjøper kanskje en håndfull disker i førsteomgang, så er det en smal sak å utvide i ettertid, da blir det bare å kjøpe flere disker. Går jeg for en ren NAS løsning vil jeg antageligvis møte samme problem igjen om noen år, og må ut med kanskje like mye nok en gang?

Erfaringer? Synspunkter? Hva ville dere ha gått for? Andre forslag?

edit: Programmer man kan bruke på denne pc'en slik at man kan streame til bokser som playon boksene til AC Ryan?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En faktor er at en NAS-løsning er litt mer "fire-and-forget" på software-siden. Til gjengjeld er du også mer låst i forhold til å kjøre andre tjenester. En selvbygget server krever litt mer arbeid med å innstallere OS og konfigurere, men gir deg også mer frihet til å innstallere f.eks hva du vil av streaming-tjenester senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...