Gå til innhold

likningsverdi bolig

loserboi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du har bomma litt på kategorien, kamerat. Dette er Sony-forumet...

Angående spørsmålet ditt så har jeg ikke noe anelse om det, men tør gjette på at det du foreslår vil falle i kategorien skattesvindel. Men svaret er vel i utgangspunktet ja.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Regner med denne blir flyttet til riktig sted, men i mellomtiden kan jo jeg prøve å svare...

Hvis du har mindre gjeld enn formue kan det i teorien redusere skatten ja. Hvis du derimot har mer gjeld enn formue, som de aller fleste boligeiere har, vil det ikke ha noen innvirkning på skatten whatsoever.

Lenke til kommentar

"Hvis du derimot har mer gjeld enn formue, som de aller fleste boligeiere har, vil det ikke ha noen innvirkning på skatten whatsoever."

Som selvsagt bare gjelder de med "stor" gjeld. For andre er den nyeberegningen av ligningsverdi en skatteskjerpelse. Du må regne med at de foretarkontroller mot andre registre. Også mot kommunale registre som har tall for boligflater. Dermed kan det vanke straffeskatt. Du skal ikke oppgi mindre boligflate enn det du har (Forumsregler forhindrer oppfordring til ulovlige ting - I tillegg gjelder dette din troverdighet, ære og moral).

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette. For de fleste av oss (høy gjeld, lavere formue) vil likningsverdien på boligen vi bor i ikke ha noe å si nå, og kanskje aldri. For min del vil jeg tro at jeg kanskje tipper over til å ha netto formue om 20 år og at først da vil likningsverdien på boligen jeg bor i ha noen betydning.

Men for meg nå, dersom jeg oppgir feil verdier, feks 15 kvm for mye, så vil dette ikke ha noen konsekvenser for meg. Så flytter jeg og huset får en ny eier. Blir han da "brennende inne" med mine feilvurderinger med mindre han sjekker opp i tallene? Og hvis han gjør det, så vil jo det egentlig ikke ha noe å si hva jeg innrapporterte.

Lenke til kommentar

"Hvis du derimot har mer gjeld enn formue, som de aller fleste boligeiere har, vil det ikke ha noen innvirkning på skatten whatsoever."

Som selvsagt bare gjelder de med "stor" gjeld. For andre er den nyeberegningen av ligningsverdi en skatteskjerpelse.

Har vel ingenting å si om gjelden er "stor" eller ikke, så lenge den er større enn formuen (inkl. ligningsverdi)? Så vidt jeg har forstått har dette kun innvirkning på formueskatten, og så lenge man har mer gjeld enn formue vil formueskatten være 0.

Endret av Loomy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Takk for svar. Det var altså noe jeg bare lurte på. Jeg er jo kun leieboer så jeg skal jo ikke sende inn slikt skitt... Men har jo vært så mye oppslag og sånt i media, så jeg bare lurte.

Anyways, takk for svar!!!

Når det gjelder plasseringen av tråden, så må jeg bare si at jeg er helt ny her, og prøver å lære hvordan dette fungerer... Sorry for at jeg la det ut under feil emne :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...