Nedward Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Som overskriften sier, hvordan er egentlig reglene på dette området?. Jeg har fått utlevert en telefon med abo. av firmaet jeg jobber i, og fikk beskjed om at all jobbrelatert bruk blir dekt av firmaet. Samtidig får jeg beskjed om jeg må fordelebeskattes siden jeg har anledning til å ta telefonen med meg hjem, mens arbeidsavtalen er ganske klar på at det kun er jobbrelaterte samtaler jeg kan ta. Er det virkelig rett at jeg skal betale skatt på dette?. Jeg får det ikke til å virke fornuftig at jeg personlig skal betale ekstra for dette, da det ikke er noen fordel at jeg har telefonen i og med at jeg ikke kan bruke den privat. Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) tror du finner det her og her? Endret 16. november 2010 av a_strann Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Ville gitt følgende klare beskjed til arbeidsgiver; enten dekker de all privat bruk av jobbtelefonen (da med fordelsbeskatning) eller de får spesifisert regning fra meg på all jobbrelatert telefonbruk på min private mobil (uten beskatning). Alternativt; få det inn i arbeisavtalen at jobbtelefon skal legges igjen på jobb etter arbeid, da skal man kunne slippe fordelsbeskatning. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Ville gitt følgende klare beskjed til arbeidsgiver; enten dekker de all privat bruk av jobbtelefonen (da med fordelsbeskatning) eller de får spesifisert regning fra meg på all jobbrelatert telefonbruk på min private mobil (uten beskatning). Alternativt; få det inn i arbeisavtalen at jobbtelefon skal legges igjen på jobb etter arbeid, da skal man kunne slippe fordelsbeskatning. Takk for svar. Jeg har tenkt på å bruke min private telefon og gjøre som du sier, men det blir litt mye styr i forhold til gevinsten. Men igjen, man får en charter-tur til 4000,- kr (som jeg betaler iløpet av et år). Tenker jeg bare bruker telefonen privat som det passer meg, så får dem bare si hva dem vil, så kan jeg heller fortelle dem at de skal være glad for at jeg ikke skriver overtid på jobbsamtaler utenfor arbeidstiden min. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Vanskelig situasjon dette. Skyter inn et lite spørsmål da jeg lurer på noe av det samme. Har selv nylig begynt i nytt firma som omreisende tekniker, og disponerer firmatelefon for bruk i jobbsammenheng. Skattereglene sier at telefonen skal legges igjen på jobben etter endt arbeidstid. Problemet er jo at min arbeidsdag starter i servicebilen på vei til kunden, og telefonen tar jeg med meg hjem etter endt arbeidsdag for å lade. Er det virkelig sånn at jeg skal fordelbeskattes for en telefon jeg ikke bruker privat, og er avhengig av i jobbsammenheng? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå