Tobben70 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Det har vært en gradvis endring i hvor mye kristen-orientert undervisningen er. Da jeg gikk på barneskolen/ungdomsskolen het det KRL (Kristendom, Religion og Livssyn), de som gikk før meg hadde ofte kun Kristendom, nå er det kalt Religion, Etikk og Filosofi eller noe i den duren. Syns religion og filosofi timene skal holde seg langt unna hverandre, men absolutt viktig å gi undervisning i religion. Ikke bare kristendom, islam, jødedom og de andre moderne religionene, men gamle og slik som norrøn mytologi, gresk/romersk mytologi, opprinnelsen til religion og egyptisk mytologi (Ra etc). Er veldig viktig å bli utrystet med nok kunnskap om dette emnet siden det er så viktig i dagens samfunn som det er. Igjen, filosofi burde holdes langt unna religion, det er helt sinnsykt at de sammenligner teologer med filosofer! Det heter nå RLE(Religion, etikk og livssyn). Burde kuttet ut hele faget, og lagt undervisning om religioner inn under historie! (Eks: i gamle dager trodde vi at vi var skapt av en gud ) Kunne gjerne hatt et fag for etikk og moral Endret 17. november 2010 av Tobben70 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Gi ungdommen "Kritikk av den rene fornuft" og "Slik talte Zarathustra" i stedet for Jesus og bibel. Jepp, gi dem Kant om du ønsker å se ungdommer med vedvarende dundrende hodepine. Første gang jeg leste boken kjente jeg meg så overveldet allerede på side 10 (og da hadde jeg lest disse sidene 4-5 ganger tilsammen) at jeg bare måtte legge fra meg boken i 24 timer.. Glimrende bok, men ikke akkurat noe du vil forvente en 13-åring å forstå. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (Eks: i gamle dager trodde vi at vi var skapt av en gud ) Kunne gjerne hatt et fag for etikk og moral Mange tror dette fortsatt i våre dager. Selv om du ikke gjør det, er det feil å spotte andre. Etikk og moral er på linje med religion veldig forskjellig fra kultur til kultur, fra person til person osv. Skal en lærer fortelle deg hva som er rett og galt? Når skal man begynne å undervise om Jedi'ismen, The flying Spaghetti Monster, og Charlie the Unicorn? Den dagen mange nok lever etter disse "religionene" til at det er nyttig å lære seg om dem. Uansett om man liker det eller ikke, har vi noen store verdensreligioner som betyr veldig mye for veldig mange mennesker. Uavhengig om man selv er religiøs eller ikke, synes jeg det er spennende å lære om dem. Og sånn som verden utvikler seg også til en viss grad nyttig. Jeg husker godt da jeg gikk på barneskolen og vi hadde religionsundervisning, eller som det kaltes den gangen; Kristendom, religion og livssyn (KRL). Så å si alt pensum var basert på kristendommen, der lærerne formidlet stoffet som om det ikke fantes andre alternativer til hvordan mennesket oppstod og deretter utviklet seg. Som de uvitende og lett påvirkelige småungene vi var, er det neimen ikke rart at vi trodde på det. Akkurat det der er feil. Men folk her evner ikke å se at KRL ikke eksisterer lenger, og det har skjedd saker siden man selv gikk på skolen. 2 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Så har innføringen av RLE forandret så mye egentlig? Jeg oppfattet i alle fall reformen med KRL som en svært liten forandring. Det gikk likevel i bibelhistorier i fleng, og gudstjenester i den lokale kirka to ganger i året. Et trinn skulle til og med være med og arrangere en av disse gudstjenestene hvert år (noe jeg for øvrig slapp, siden jeg gikk på en kristen misjonsskole i utlandet akkurat da :!: ). På ungdomsskolen var ting litt bedre da. Der ble det å lære om andre religioner tatt litt mer seriøst. Likevel husker jeg at jeg telte opp at over 50% av 8.klasseboken var viet til kristendom. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ikke så rart, mtp det er religionen som er størst i Norge. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ikke så rart, mtp det er religionen som er størst i Norge. Jasså? Trodde vi var avkristnet jeg. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (Eks: i gamle dager trodde vi at vi var skapt av en gud ) Kunne gjerne hatt et fag for etikk og moral Mange tror dette fortsatt i våre dager. Selv om du ikke gjør det, er det feil å spotte andre. Etikk og moral er på linje med religion veldig forskjellig fra kultur til kultur, fra person til person osv. Skal en lærer fortelle deg hva som er rett og galt? Ja, og det finner jeg helt utrolig! Jeg vil ikke si at jeg spotter andre selv om jeg vil plassere religion under historie. Kjenner mange greie og oppegående kristne. Problemet er at de "lukker seg" når det gjelder egen religion. Når det gjelder etikk og moral skal dette selvfølgelig ikke undervises som "en fasit". Det bør belyses hvilke etiske og moralske regler som gjelder i de ulike samfunn, så kan hver enkelt danne seg sin egen oppfatting av hva som er riktig og galt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ikke så rart, mtp det er religionen som er størst i Norge. Så om elever skal lære om politikk, så er det først og fremst AP de skal lære om, fordi det partiet er størst? Hva tror du elevene kommer til å stemme på da? 4 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvorfor sidestille politikk og religion, da? Er det nødvendigvis en god analogi du kommer med der? Uansett om dere liker det, eller ikke, er dagens Norge stort sett basert på kristendommen. Vi har også en statskirke. Derfor er det nærliggende å legge fokuset på den religionen. Nå sier jeg ikke at dette er noe jeg støtter selv. Hva etikk og moral angår blir det vel mer filosofi, om ikke samfunnsfaglig av måten dere stiller spørsmålet på. Gi ungdommen "Kritikk av den rene fornuft" og "Slik talte Zarathustra" i stedet for Jesus og bibel. Jepp, gi dem Kant om du ønsker å se ungdommer med vedvarende dundrende hodepine. Første gang jeg leste boken kjente jeg meg så overveldet allerede på side 10 (og da hadde jeg lest disse sidene 4-5 ganger tilsammen) at jeg bare måtte legge fra meg boken i 24 timer.. Glimrende bok, men ikke akkurat noe du vil forvente en 13-åring å forstå. Hehe. Det var mer et eksempel, enn et spesifikt forslag. Men for all del. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvorfor sidestille politikk og religion, da? Er det nødvendigvis en god analogi du kommer med der? Uansett om dere liker det, eller ikke, er dagens Norge stort sett basert på kristendommen. Vi har også en statskirke. Derfor er det nærliggende å legge fokuset på den religionen. Nå sier jeg ikke at dette er noe jeg støtter selv. Grunnen til at vi har hatt 500 år med katolikisme handlet først og fremst om politikk. Grunnen til at katolikismen senere ble forbudt, og 500 år med protestantisme er også preget av politiske grunner. Religion og politikk er knyttet tett opp til hverandre. Kristendommen inneholder mye politikk, og hvis vi ser på Islam er det ikke engang et skille mellom politikk og religion. Dessuten kan religion påvirke ungdom på mange måter som religion også kan. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg synes uansett det er helt feil dersom unger i dag besøker kirken nå i julen, og får presantert juleevangeliet som historie. Mulig jeg er hysterisk, men jeg synes det bør presiseres at dette er en historie som noen tror på, eller at det rett og slett er ett teaterstykke.. 3 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Grunnen til at vi har hatt 500 år med katolikisme handlet først og fremst om politikk. Grunnen til at katolikismen senere ble forbudt, og 500 år med protestantisme er også preget av politiske grunner. Religion og politikk er knyttet tett opp til hverandre. Kristendommen inneholder mye politikk, og hvis vi ser på Islam er det ikke engang et skille mellom politikk og religion. Dessuten kan religion påvirke ungdom på mange måter som religion også kan. Ja, de har innvirkning på hverandre. Det er vi nok enige om. Problemet jeg hadde med innlegget ditt var analogien din. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 ] Ja, de har innvirkning på hverandre. Det er vi nok enige om. Problemet jeg hadde med innlegget ditt var analogien din. Kristendommen er mest populær fordi det lenge har vært det eneste lovlige alternativet. Så har tradisjonen sørget for at populæriteten har opprettholdt seg, og med det "menneskerettighetsbrytende" fokuset KRL og tidligere kristendomsfag har hatt sørget for at kristendommen forble størst. Så lenge barn bare lærer om kristendommen, eller lærer mest om kristendommen, vil kristendommen fortsette å være størst. 1 Lenke til kommentar
geebs Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Tror ikke nødvendigvis det er feil å slenge politikk og religion i samme bås. Religioners ideologi er ofte mye mer manipulative og dermed setter av en mye kraftigere emosjonell respons. Mange blir f.eks fornærmet bare man stiller spørsmål rundt troen dems, dette er noe man ikke har lov til å røre på av prinsipp! Ingen har noen spesielt gode grunner til hvorfor de blir provosert av slik utfordringer, men reagerer heller bare på et nesten refleksivt vis som de har blitt indoktrinert til i barndom. Ikke at dette nødvendigvis gjelder for brukere av dette forumet, selvfølgelig, men dere er nok ikke en representativ gruppe for følgere av troen deres. Det til siden så er vel Norge er "de facto" en sekulær stat. Vi har statskirke fordi veldig få politikere gidder å gjøre noe stort pes av det, de er mye mer opptatt av mer praktiske emner slik som hvordan økonomien skal styres. Dessuten så kan man risikere å miste en del stemmer hvis man går hardt ut mot statskirken. Det er nok en sak man kan lage for at statskirken tar opp masse skattepenger, men dette er vel ikke veldig mye sett i sammenheng med statsbudsjettet. Uansett så oppfører vi oss som oftest som en stat uten noen statsreligion. Det er altfor lite praktisk å prøve å inkludere religion i historietimene da det er nok av saker man ønsker å undervise. Jeg tror nok det er viktig å ha et eget fag som heter religion. Det er et veldig stort emne som ikke må sammenblandes med filosofi eller vitenskap, og har vært ekstremt viktig for verdenshistorien. Bibelen har for eksempel hatt en enorm påvirkning på en rekke språk. Tar det som en selvfølge at alle religioner og helligskrifter blir framstilt med lik nøytralitet, dette gjelder for alt fra norrøn mytologi til kristendom. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 OG la oss håpe at fraværet av religiøse i denne tråden tyder på at de også er i mot dette og innser galskapen i indoktrinering!!! Lurer på hvorfor de samme folkene ikke fremmer FORNUFT isteden for påstander i en gammel bok... Jeg klarer ikke å ta slike alvorlig jeg og det ser det ut til at andre sliter med også... De aller fleste tar tre skritt tilbake og lar tulling alarmen gå og det er bra!!! Lenke til kommentar
Branco Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Jeg husker godt da jeg gikk på barneskolen og vi hadde religionsundervisning, eller som det kaltes den gangen; Kristendom, religion og livssyn (KRL). Så å si alt pensum var basert på kristendommen, der lærerne formidlet stoffet som om det ikke fantes andre alternativer til hvordan mennesket oppstod og deretter utviklet seg. Som de uvitende og lett påvirkelige småungene vi var, er det neimen ikke rart at vi trodde på det. Akkurat det der er feil. Men folk her evner ikke å se at KRL ikke eksisterer lenger, og det har skjedd saker siden man selv gikk på skolen. Hvorvidt KRL ikke eksisterer lenger er irrelevant, da jeg skriver av egen erfaring fra mine barndomsård. Gjerne pek på hva som er feil, med visshet i at jeg forteller hvordan jeg opplevde KRL på barneskolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå