Baranladion Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Vil presse jesus inn i skolen igjen Hva er det disse menneskene er så redde for? Hvorfor må de ha Jesus inn i skolen igjen? Kjenner jeg blir ufattelig provosert av denne artiklen. Er dette reelt for hva den norske befolkningen egentlig vil, slik de selv påstår? 4 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Det skrukketrollet kan ta med seg religionen og de primitive levereglene til graven. Skolen skal være religions nøytral! Endret 16. november 2010 av PantZman 6 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Gikk ungdomsskolen i Frankrike, med mindre religionsundervisning og mer matte/SVT (vitenskap). Kan på ingen måte si at jeg hadde vondt av det (selv om det var en omveltning med stor O) , og det var en stor fordel å gå gjennom mesteparten av videregående og bare repetere det jeg allerede hadde lært på ungdomsskolen Nei, laïcitet er et prinsipp som jeg håper norske skoler kan favne mer om, Jesus kan de interesserte lære mer om på egen fritid. BTW: FAU på barneskolen hvor mine døtre skal begynne om noen år ønsker å dele inn klasser etter kristne/ikke-kristne... Hvor sykt er ikke det i grunnen? Ikke det at jeg tror de kommer noen vei, DET kan jeg i alle fall garantere om jeg så må saksøke engelen Gabriel for å få det til.. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Religionsundervisning burde nesten forsvunnet ut av skolen spør du meg, kanskje 1 time innimellom hvor man lærte det grunnleggende om de forskjellige religionene. Så kan man heller ta opp terror og andre religiøst relaterte hendelser som skjer i nyhetsbildet i samfunnsfagstimene. Det er andre ting som er mye viktigere å lære seg på skolen, religionen/religiøsitet får man jo ikke på skolen uansett, men hjemmefra. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Religionsundervisning burde nesten forsvunnet ut av skolen spør du meg (...) Det er andre ting som er mye viktigere å lære seg på skolen, religionen/religiøsitet får man jo ikke på skolen uansett, men hjemmefra. Jeg tror du missforstår hva religionsundervisningen faktisk går ut på. På videregående ble vi ikke indoktrinert noe som helst. Man blir ikke oppdratt til en religion i religionsundervisningen. Rett og slett lærer man om religioner, kulturer og mennesker. Noe jeg synes er viktig selv om man ikke selv er religiøs. Derimot er jeg enig i at skolen ikke skal oppdra noen i hverken den ene eller andre retning når det gjelder religion. Bare ikke skyt religionsundervisningen. 1 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Min lenke Vittig at man ikke skal lære om religion i skolen så mye som du sier McHalvorsen, eg synes det er bra at vi får lære om etikk og livssyn. Å lære om andre religioner er også viktig, da får man ta et selvstendig valg + at duy får vite hva andre tror på. Eg synes forresten at musikktimene er enda mer nyttesløse, hva skal man da? lære å bruke ørene? Hittil har vi bare hatt lytting i 10.trinn... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Når jeg gikk på barneskolen var religionsundervisningen slik disse folkene vil ha den, og timene het noe så fint som kristendom.... Det var ikke snakk om å lære om andre religioner eller andre ting, men regelrett opplæring i kristendom, og jesu liv. jeg aner ikke hvor mye religonslære som foregår på skolen nå, men jeg synes det burde holdes på ett minimum. Musikkundervisning er viktigere, men det forutsetter at undervisningen faktisk er bra, det å sitte å lytte til musikk og kanskje ha en quiz eller noe innimellom fungerer ikke, her må nok blokkfløyta frem(grøss og gru) og andre instrumenter etterhvert. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Musikkundervisning er viktigere, men det forutsetter at undervisningen faktisk er bra Og hva om man forutsetter at religionsundervisningen er bra? Det kom ny reform for ikke så lenge siden. Og jeg hadde selv på VG3 i fjor en veldig oppegående religionslærer som jeg synes gjorde faget spennende. Hvordan kan god musikkundervisning være bedre enn god religionsundervisning? Sistnevnte er faktisk viktig når det gjelder kommunikasjon med mennesker videre i livet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Ja det er bare å komme så skal jeg nok få tatt dem så innmari at de tror de har kommer til satan personlig... Makan... Blir jo likestillet med å brenne alle bøker dette og ta tusen skritt tilbake til den mørke middelalderen, da kristendommen hadde sin storhetstid der ALLE måtte tro på jesusen... De blir nok klokere hvis de skal prøve å stikke det ekle jødeliket opp i ræva på meg, for det er ikke snakk om. Dette virker som en gjeng med uopplyste stakkarer som er så forelket i jesus at de har blitt homofobe og mannevonde.... Hvor er pykriatrien når vi trenger dem? Endret 16. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Lite sannsynlig at denne komitéen hans har noen reell makt, så ville ikke bekymret meg så alt for mye. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Lite sannsynlig at denne komitéen hans har noen reell makt, så ville ikke bekymret meg så alt for mye. Den har hvist veldig lyst på makt siden "Hele det norske folket (yeahhhh riiiights..)" støtter han. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Hvis du klarer å la deg indoktrinere når du går på videregående så fortjener du faktisk å bli religiøs, er verre nå denne indoktrineringa foregår på uskyldige barnesinn. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hvis du klarer å la deg indoktrinere når du går på videregående så fortjener du faktisk å bli religiøs, er verre nå denne indoktrineringa foregår på uskyldige barnesinn. Hvis du klarer å lære om noe annet enn bestselgerne kristendommen og islam iløpet av videregående da fortjener du faen meg medalje! Enten så blir man påvirket av det eneste alternativet som er jesus, eller så blir man ikke påvirket. Risikoen er liten, konsekvensen er stor. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har en sønn i første klasse nå, og det varmet mitt tidligere indoktrinerte hjerte da jeg spurte han om de lærer om Gud og Jesus på skolen.. Han svarte. "Hva er det?" Holdt på å le meg i hjel, og var glad for at min seks åring i alle fall ikke tror han skal til helvete dersom han ikke tror på Jesus hele livet. Han slipper forresten også å være bekymret for at de ikke-kristne vennene sine havner helvete. Nei, jeg er glad for at Norge avkristnes - oppriktig glad. Vi kan ta vare på de gode verdiene, som menneskeverd.. Resten kan vi kaste i søppelet spør du meg. 7 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Kristendommen skal få sin plass i historietimene. Jesus er død, vi vet det. Slutt å vis fram liket hans overalt. Endret 16. november 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Gi ungdommen "Kritikk av den rene fornuft" og "Slik talte Zarathustra" i stedet for Jesus og bibel. 1 Lenke til kommentar
Branco Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg husker godt da jeg gikk på barneskolen og vi hadde religionsundervisning, eller som det kaltes den gangen; Kristendom, religion og livssyn (KRL). Så å si alt pensum var basert på kristendommen, der lærerne formidlet stoffet som om det ikke fantes andre alternativer til hvordan mennesket oppstod og deretter utviklet seg. Som de uvitende og lett påvirkelige småungene vi var, er det neimen ikke rart at vi trodde på det. Vi leste bøker, så filmer og hørte på lærerne preike om hvordan Gud hadde skapt alt og hvordan Adam og Eva var starten på menneskeheten. Alle, inkludert meg selv, trodde dette var fakta. I ettertid har heldigvis de fleste av oss lært om andre teorier som virker litt mer pålitelige, og enkelte har da også klart å løsrive seg fra den massive indoktrineringen vi ble utsatt for på barneskolen. Når jeg tenker tilbake, må jeg understreke at jeg syns det er latterlig og helt idiotisk at lærerne framstilte kristendommen som definitivt sann. Menneskesinnet er spesielt sårbart når man er ung og uvitende, og da blir det for dumt at man blir fortalt at Gud selvsagt finnes, og at alt i Bibelen er sant. Det er på tide at skolepensumet åpner flere teorier enn at Gud er vår "fader". Lær heller bort det grunnleggende hos alle religioner, og la hver og en gjøre seg opp en egen mening, og i den forstand skape sin egen tilhørighet. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Når skal man begynne å undervise om Jedi'ismen, The flying Spaghetti Monster, og Charlie the Unicorn? Alt er jo like relevante og sansynlige religioner som Kristendom og alt det der rasket. Ellers, så synes jeg religionsfagene var topp. Man trengte bare følge hallveis med, komme med noen smarte innspill nå og da, så var 6'ern i boks. Jeg er i hvertfall 100% ateist, og om noen kommer til å prøve å "lære barna mine om Gud", når jeg får meg slikt, så kommer det til å bli sponhellvette:D Nei, jeg er glad for at Norge avkristnes - oppriktig glad. Vi kan ta vare på de gode verdiene, som menneskeverd.. Resten kan vi kaste i søppelet spør du meg. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Nydelig artikel zepticon, hadde vært kult å dratt på møtet og lest opp den historia Lenke til kommentar
geebs Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Det har vært en gradvis endring i hvor mye kristen-orientert undervisningen er. Da jeg gikk på barneskolen/ungdomsskolen het det KRL (Kristendom, Religion og Livssyn), de som gikk før meg hadde ofte kun Kristendom, nå er det kalt Religion, Etikk og Filosofi eller noe i den duren. Syns religion og filosofi timene skal holde seg langt unna hverandre, men absolutt viktig å gi undervisning i religion. Ikke bare kristendom, islam, jødedom og de andre moderne religionene, men gamle og slik som norrøn mytologi, gresk/romersk mytologi, opprinnelsen til religion og egyptisk mytologi (Ra etc). Er veldig viktig å bli utrystet med nok kunnskap om dette emnet siden det er så viktig i dagens samfunn som det er. Igjen, filosofi burde holdes langt unna religion, det er helt sinnsykt at de sammenligner teologer med filosofer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå