Gjest undrer Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hei! Jeg sugde på en kjærlighet igår, også klarte jeg å "raspe" opp litt av tannkjøttet litt ved siden av fortanna på nedsiden av tennene. Blødde i starten, men så ga det seg. Har ikke blødd i dag, men har fortsatt et sår og er øm der. Er dette noe farlig for tennene/munnen? Bør jeg dra til legen eller noe? Takk for svar. Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 det går nok helt fint skal du se! Skal gå over i løpet av et par dager, men har du fortsatt de samme symptomene etter fem dager burde du gå til en lege/tannlege. Bruk gjerne munnskyllevann om du har det Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) En annen ting om man blør lett i tannkjøttet er at om man bruker tanntråd/tannpirkere og masserer tannkjøttet vil det trekke seg sammen, stramme seg og bli friskere. Blør og klør i begynnelsen, men etter noen uker kommer det seg og tennene har det mye bedre. Jeg får ensten alltid beskjed av tannlegen min om å gjøre dette, glemmer det så fort. A_strann: Du må vel nesten bli paranoid slik jeg følger etter deg idag, men det er faktisk tilfeldig :-) Endret 16. november 2010 av Ekko Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 HEHE! vet du hva ekko, jeg tenkte AKKURAT på det, og undret på hvorfor vi har kommentert på de 4-5 samme trådene i dag. men er bare hyggelig det, virker som du sitter inne med en god del informasjon om alt fra økonomi til tannhygiene, så er bra å få det ut til folket Lenke til kommentar
Gjest tann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Ikke hør på Ekko. Du vil kunne få varige retraksjoner av tannkjøttet hvis du konstant irriterer tannkjøttet. Dette vil igjen eksponere rotflaten slik at du vil kunne bli plaget med ising. Mitt tips er å ikke tenke så mye på det; det er få plasser på kroppen hvor tilhelingen er så stor som i munnen pga den store blodgjennomstrømningen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg skal ikke hevde meg som fagkyndig på området, jeg gjengir bare hva min tannlege sier og kan i tillegg gå god for at dette har fungert for meg. Samtidig synes jeg du er litt kategorisk i avvisningen av mitt råd mot tannkjøtt som blør lett. Googler man "blødende tannkjøtt" får man disse treffene på første side. http://www.tannlege-svendsrud.no/Vare_tjenester/Vanlige_Problemer/Blodende_tannkjott/ Forebygg blødende tannkjøtt Inflammasjon forebygges med hjelp av ordentlig og daglig rengjøring. Tannbørsten er en bra start, men tanntråd eller tannstikker er faktisk enda viktigere! De flater som tannbørsten når er nemlig nesten selvrensende mens mellomrommene ikke er det. På denne måten reduserer du risikoen for betennelse i tannkjøttet og tannløsning. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/paradentose.php Hvordan forebygger man tannkjøttbetennelse?Tannkjøttbetennelse forebygges best ved daglig, grundig tannpuss, men heller ikke dette er alltid tilstrekkelig. Tannbørsten renser fint på frem- og baksiden av tennene, men har vanskelig for å komme inn i mellom tennene. Det kan derfor anbefales å supplere tannpussing med bruk av tannstikker eller tanntråd. Hvis du gjør det, holder du tannkjøttbetennelsen og tilbøyeligheten for periodontitt nede. http://www.lommelegen.no/780185/blodende-tannkjott Det er helt nødvendig at han går til tannlege for å sjekke ut dette: Høyst sannsynlig vil vi finne en lokal betennelse, som kan behandles. Start med å bruke tannstikker mens dere venter på time. Som siste linken anbefaler, så ville jeg gått til tannlegen om det ikke gir seg. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for tips! Såret er helt leget i dag, og er verken øm eller noe der. Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for tips! Såret er helt leget i dag, og er verken øm eller noe der. Da er jo alt greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå