Mann1982 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg er en student med psykiske problemer og skal til behandling og har innvilget arbeidsavklaringspenger. Jeg har tenkt å fortsette studiet men har jeg da rett til arbeidsavklaringspenger selv om jeg fortsetter å studere? Eller må jeg være så pass syk at jeg måtte ha sluttet studiet på grunn av sykdom for å ha rett til AAP? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 det kommer vel ann på hvorfor du har AAP det, AAP er jo samlebetegnbelse på utbetaling under forskjellige vedtak hvis jeg nå husker riktig. det du spør om står det mest sannsynlig svar på hos nav.no det pleier ikke være vanskelig å finne heller etter min erfaring Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Jeg har fårr innvilget AAP på grunn av en kronisk lidelse. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 ok. 1. gå på Nav.no 2. trykk på linken som er mitt på siden som heter: Arbeidsavklaringspenger (AAP) så er det bare å lese til du har svaret, eventuelt kan du prøveå bruke søk funksjonen til nav eller ring til dit lokale kontor og spør dem. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Så lenge arbeidsevnen din er nedsatt med over 50% så kan du ha rett på AAP. Å studere går under "å arbeide" i forsikrifter og regler, så om du studerer mer enn 50% så vil det være meget usannsynlig å kunne fortsette å ha AAP. Så hvor mye konkret har du tenkt til å studere? EDIT: Om du har innvilget AAP så skal du i samarbeid med nav sette opp en aktivitetsplan for hva som bør gjøres framover for at du skal bli frisk. Om å studere samtidig med behandling ellers er positivt for deg og din evne til å bli frisk raskest mulig, kan det hende du vil få det godkjent. Du må gå i dialog med nav-kontoret ditt, og også høre med behandleren din hva som han eller hun anbefaler for å få deg frisk raskest mulig. NB - ikke gjør noe som helst eller planlegg noe som helst uten å ha den dialogen oppe og gå. Endret 16. november 2010 av Alastor Lenke til kommentar
arild123 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Du skriver at du har AAP. Er det slik å forstå at du droppet ut av studiene på grunn av sykdom, fremmet krav, og har så fått innvilget ytelsen AAP? Det kan høres slik ut. Men jeg vil i tillegg ha avklart om dette ev. kan dreie seg om sykdom som har oppstått/ blusset opp ifm. gjennomføringen av et utdanningsløp som er nedfelt og godkjent i aktivitetsplanen din. Kan du si noe mer om dette? Endret 17. november 2010 av arild123 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Ja, jeg droppet ut av studiene på grunn av psykiske lidelser, fremmet krav og har så fått innvilget AAP. Jeg har ikke peiling på aktivitetsplanen min enda, jeg har ikke fått noe aktivitetsplan enda. Men kan en utdanningsløp bli nedfelt og godkjent i aktivitetsplanen? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Å studere = det samme som å jobbe, så det er meget usannsynlig. Har du planer om å studere fulltid? Eller deltid, feks 30% studie og resten oppfølging av behandler? Aktivitetsplaner ikke noe du får, det er noe du utarbeider sammen med NAV. Hvordan synes DU at dine neste år burde se ut? Hva skal til for at DU blir frisk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Som hovedregel er ikke arbeidsavklaringspenger ment som studiefinansiering. Studier likestilles med arbeid med mindre du får studiene innpasset i din aktivitetsplan. For å få godkjent (ordinære) studier i aktivitetsplanen må du (ifølge forskrift om arbeidsrettede tiltak § 7-2) være over 26 år eller være i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra alle andres, og avviket må skyldes sykdom. Dette henger altså på aktivitetsplanen din. Lenke til kommentar
arild123 Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Ja, jeg droppet ut av studiene på grunn av psykiske lidelser, fremmet krav og har så fått innvilget AAP. Jeg har ikke peiling på aktivitetsplanen min enda, jeg har ikke fått noe aktivitetsplan enda. Men kan en utdanningsløp bli nedfelt og godkjent i aktivitetsplanen? Du har fått innvilget AAP fordi du har måttet avbryte studiene på grunn av sykdom. Om jeg har forstått deg riktig, så er tanken den at skal tilbake til utdanningen når du friskner til. Det fremgår i rundskrivet om AAP, folketrygdloven § 11-5, at personer som i løpet av et utdanningsløp har behov for en periode med aktiv behandling og som skal gjenoppta det påbegynte studiet etter endt behandling, kan ha krav på arbeidsavklaringspenger. Dette er også nærmere omtalt i folketrygdloven § 11-13. Ut fra det jeg leser om din situasjon, så har du ikke krav på arbeidsretta tiltak. Det er nok kun aktiv behandling etter § 11-6 bokstav a) som vil være det eneste aktuelle for deg i tiden du mottar AAP. I aktivitetsplanen skal behandlingsløpet ditt nedfelles. Du skal selv være med på å utforme planen sammen med NAV. Dersom du er usikker, så ta kontakt med din saksbehandler. Lykke til! Endret 22. november 2010 av arild123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå