Charlo Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Boligsparings konto er kjekt for mange, men jeg lurer på noen ting. I dag har jeg over 200 000 på kapitalkonto og en brukskonto hvor jeg til en hver tid har buffer over 10 000, til feks uforesette utgifter. Det jeg tenker er å lage meg en bsu konto å spare penger der. Men greia er at jeg allerede sitter på en leilighet idag, min bestemor eier flere leiligheter og jeg disponerer en av dem. Betaler kun fellesutgifter på 3000,- hver måned for 55 kvadrat. Jeg betaler altså til hun, eier ingen ting. Kanskje jeg kan kjøpe ut denne leiligheten senere ? Ellers så går den jo bare i arv i familien. Jeg tenker jo å invistere i bolig i fremtiden tror jeg for å leie den ut, da studentmarkedet bare vil ta seg opp med årene og folk trenger boliger. Jeg tenker å spare penger og setter vel over ca 5000-8000,- hver måned på kapitalkonto. Men er det slik at jeg da kan bare sette over 150 000,- på en bsu konto. Og thats it ?? Fortsette sparinga på kapitakonto med 50 000 + Er det da på kapitalkontoen jeg må oppnå 10% egenkapital på lån feks 1 000 000,- Og hva er greia med å spare så man har 36% av lånet ? Hørte en fyr snakka om det at jeg burde spare så jeg har 36% av lånet i egenkapitall, altså feks 360 000,- av lån på 1 000 000 Bedre rente ? Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Å spare i BSU konto er lurt av to grunner: - god rente - skattefradrag - man kan KUN sette inn 20.000kr årlig (gir skattelette på 4.000kr pr år) - maksbeløp totalt er 150.000kr "negative" sider er at beløpet må nyttes til boligformål, enten kjøp av bolig, betaling av boliglån osv. man kan bare opprette BSU konto én gang i sitt liv. tar du ut pengene kan du ikke begynne på nytt. (man kan ta ut pengene utenfor boligformål også, men da må man betale tilbake det samlede beløpet man har fått i skattefradrag opp gjennom årene) Renten varierer fra bank til bank og banken vurderer renten i hvert enkelt tilfelle. Det finnes to sikkerhetsklasser for lånebetingelser: 60%(75%) og 80% av boligverdien. kort sagt, jo mer egenkapital jo bedre, så lykke til med sparingen! Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 HÆ? så jeg kan bare sette inn 20 000 pr år ? Det vil altså ta meg 7.5 år for 150 000. Mener du altså at jeg burde sette inn 20 000 på bsu konto før året er ferdig nå ? Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Det stemmer, 20 000kr pr år er maks. Jeg ville ihvertfall vurdert det, for om du har inntekt får du skattelette på 4 000kr om du har 20 000kr på BSU før 31/12. Renten vil også bli mye bedre enn på noen annen form for sparekonto! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Det som nevnes indirekte her, men ikke eksplisitt er at du bør ha skattbar inntekt for å få utnyttet skattefradraget BSU gir deg. Så hvis du er student uten videre inntekt ville jeg ventet med å sette inn på BSU til den dagen du har skattbar inntekt. Ellers så vet jeg ikke arverekken i familien, men det kan vel tenkes at du kanskje en dag vil måtte kjøpe noen av medarvingene dine ut av arven dersom du skulle ønske å overta leiliheten. Da kan BSUen brukes. Som a_strann er inne på opererer bankene med ulike lånerenter alt etter hvor mye sikkerhet de har. Dersom de krever 65% sikkerhet for beste rente er det kjekt å ha 35% egentkapital, eller mer. (36% er strengt tatt ikke nødvendig). Jeg har dog ikke sett tallet 65% når det gjelder boliglån, men ved bil/mc-lån. Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 er forskjell på inntekt og skattbar inntekt, det har du helt rett i ekko! jeg var kanskje litt rask i formuleringen. Om han bør vente eller ikke avhenger uansett av alderen, ettersom man bare kan sette inn penger på BSU til og med det året man fyller 33 og det tar 7.5 år å "fylle opp" kontoen. Rentene er bedre enn andre kontoalternativer uansett! Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Aiiiight, er ikke noe student jeg as. Jobber bare deltid , men er jo skattbar inntekt. De trekker 22% tror jeg. Bruker sånn Tabell Del 1. Er 23 år. Blir 10 år jeg kan spare opp da. Hvor skal jeg opprette bsu konto ? Jeg har alltid hatt Nordea og har nettbank der. Like greit å opprette konto der, eller er DNB Nor bedre ? Endret 16. november 2010 av Charlo Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Både Nordea og DNB Nor opererer med en rente på 4.20%pa, så da ville jeg opprettet i den banken du allerede har, så får du BSU'en inn i samme nettbank og kan overføre direkte! 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Hurra, du er min mann a_strann poeng til deg Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 bare husk å sjekke at bsu-beløpet står oppført i neste års selvangivelse, sånn at du får skattefordelen. er aaav og til det skjer en liten glipp at det ikke kommer med, men i 99% av tilfellene går alt automatisk 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 jaja det skal bli. Hvis det ikke står der så skal jeg si ifra til dem. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Ja bsu er tingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå