DaysOfOurLives Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg sitter her å gjør oppgaver for å forberede meg til eksamen, men det er et spørsmål jeg rett og slett ikke finner svaret på: Hva ville du ha opplevd visuelt dersom en gal vitenskapsmann tok ut øynene dine, snudde dem opp-ned ved å vri dem 180 grader, og satte dem inn igjen? Bortsett fra at øynene dine er snudd, er ingenting skadet eller endret, og pupillene dine sitter fortsatt fremme i øyet. Noen som vet? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) At man vil se alt opp ned er vel den åpenbare førstetanken. I tillegg ville vel øynene dine få problemer med å jobbe sammen. Det som var ut til venstre og ut til høyre før vil nå være inn mot midten. Jeg vile tro at bildet som hjernen din lager ut fra hva øyenene dine ser ville bli satt sammen feil. Der du tidligere syr sammen det som går inn mot midten, må du nå sy sammen det som går ut til sidene. Dette er ikke noen fasit, det er det jeg forestiller meg her jeg sitter. Tenk på øynene dine som 2 dataskjerme eller 2 bilder som du har ved siden av hverandre som viser nesten det samme. Disse syes sammen til ett bilde. Så snur du de og skal prøve å sy de sammen til noe fornuftig: Mitt gjett er at du vil bli totalforvirret, koordinasjo og romfølelse vil være helt på bærtur, men at etter en viss (lang) tid vil hjernen greie å tolke signalene på ny måte og man vil kunne se normalt igjen. Endret 16. november 2010 av Ekko Lenke til kommentar
DaysOfOurLives Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Det du skriver gir mening. Pensumbøkene nevner flere ganger at synet vårt er bearbeiding av informasjon, og ikke overføring av bilder. Mener også jeg har lest at dette fører til at synet etterhvert vil bli "normalt" igjen. Vet jeg har lest om et forsøk gjort på frosker hvor man faktisk snudde øynene deres, men klarer ikke å finne tilbake til den artikkelen. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå