Roger865 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Går nå Vg1 TIP. Før jeg søkte var jeg ganske bestemt på at jeg ville bli ingeniør/sivilingeniør, men valgte TIP med planer om å ta påbygging/forkurs. Jeg tror kanskje jeg har valgt feil linje, føler ikke at jeg passer inn på TIP, er allerede ganske lei av sveising og dreiing (selv om jeg får det til bra), og føler ikke at dette er noe jeg vil drive med resten av livet. Tenkte da å gå vg2 lakk og deretter velge forkurs for ingeniør. Men så har jeg tenkt litt, det må være jævlig vanskelig å ta T-matte, R1 og R2 + fysikk og engelsk, samfunnsfag og norsk på ett år. Vet om Y-veien, men det blir vel noe av det samme, at matematikken kommer i veldig store mengder og brått på. Så jeg lurer på om det kanskje er bedre med 3 år på studiespesialisering med realfag, og deretter søke sivilingeniørstudie på NTNU, det er det jeg har mest lyst til, og med forkurs er man ikke kvalifisert for ingeniørstudier ved NTNU. Det bryr meg egentlig ikke stort at jeg kommer til å havne ett år bak mine jevnaldrende, da jeg mest av alt bryr meg om min egen utdanning. Noen som har noen formeninger om hva jeg bør gjøre, forkurs/påygging eller søke vg1 studiespesialisering? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hvis jeg skulle valgt om igjen, ville jeg skaffet meg studiekompetanse gjennom fagbrev+allmenn påbygg. Da har du vanvittig mange muligheter. I videre siving-studier har du realkompetanse allmenn-gutta må opparbeide seg, og mulighetene for å finansiere studiene ved å jobbe ved siden av er gode. Myndighetene rangerer dessuten høyere utdannelse som toppen av lykke, mens yrkesfag liksom ikke er så fint. Av den grunn er det veldig mye greiere å få tatt en grad, mens fagbrev skal man helst bli ferdig med når man er i den rette alderen. Du får ikke spesiell studekompetanse med forkurs, men det koster ikke mange tusenlappene å gå opp til privatisteksamen. Da får du fagene på vitnemålet også. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Takk for svar Har ett spørsmål til: Hvis jeg fullfører vg1 TIP, kan jeg da søke fritak fra noen fag om jeg skulle velge studiespesialisering? Vet at det er stor forskjell på fagene fra TIP til studiespesialisering, men lurte på om jeg kunne fått fritak fra f. eks gymfaget. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Du kan søke, men jeg vet ikke hva du har krav på. Har inntrykk av at det går litt på skjønn. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Du kan jo evt. fullføre det TIP-løpet du ønsker, også gå VG3 Påbygging til generell stuidekompetanse. Etter det så tar du et forkurs i realfagene du mangler. Det forkurset er på et semester (et halvår, hvert fall ved HIVE) og tar for seg R1, R2 og F1. Med generell stuidekompetanse og R1/R2 + F1 i boks er du klar for å utdanne deg til siv. ing.Jeg gikk først TIP, så maritime fag, og går i år VG3 Påbygg. Til neste år skal jeg jobbe og ta forkurset før jeg tenker jeg går marin teknikk og blir maritim siv.ingeniør. Og gym kan du nok ikke slippe unna såååå lett, men jeg vet det er mulig å ta gym som privatist. Da slipper du gym på skolen, og må bare ta en eksamen.EDIT: Formateringen funker ikke ordentlig i Chrome jo ... Endret 16. november 2010 av KongKake Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg gikk VK2 serviceelektroniker og så over til forkurs for ingeniør. Før forkurset var jeg verdens verste i matematikk. Visste vel nesten ikke hvordan man skulle regne med paranteser en gang. Forkurset er veldig bra, hvertfall ved den skolen jeg går. Det er faktisk mye lettere enn det folk tror. Hadde en knall bok og gode lærere. Legger du ned litt innsats er det ikke noe problem å få A på det meste. Skulle jeg gjort ting annerledes ville jeg tatt fagbrev før jeg begynte på høgskole. Praktisk erfaring er gull verdt, med tanke på at du får det mye lettere ved å kunne relatere teori med praktiske situasjoner. Lettere å få jobb som ferdig utdannet ingeniør også hvis du har litt erfaring innenfor bransjen fra før også. Skjer med at diskusjon.no tvinger meg til å lage en stor jævla tekstblokk.... Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Hvilken skole går/gikk du på, Gyr0? Endret 16. november 2010 av metalhead! Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Høgskolen i Gjøvik. Men, snart 3 år siden jeg gikk der. Tror nesten de har lagt ned forkurset pga av for lite søkere. Som er synd, for det var et bra kurs. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Hvordan gjør man omvalg? F. eks fra vg1 TIP til vg1 studiespesialisering. Er det sånn som da man søkte på ungdomsskolen? Kan man velge å søke vg1 linjer på vigo.no eller er det en annen ordning? Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Når du søker inn på ingeniør utdanning kan du ta opp fag som vanskelig matte (R1 matte) og andre fag på et ett års kurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå