Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm problem, oppdatere bios?

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg tilbakestilt bios ved å bruke MS DOS ledetekst? når jeg prøver å skrive debug kommer bare følgende melding : debug gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando. Hvordan løses dette? Jeg vet at en kan resette bios med å ta ut batteri eller flytte jumper, men jeg ville helst gjørde det med ledetekst så jeg slapp å styre inne i maskina...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo at det skal gå?

Ved å bruke MS DOS-Ledetekst

Denne metoden fungerer bare hvis du har tilgang til operativsystemet.

Åpne et ledetekst-vindu. Klikk på "Start -> Alle Programmer –> "Tilbehør". Klikk på "Ledetekst" og skriv inn følgende kommandoer en etter en etterfulgt av å trykke på enter-tasten:

debug

o 70 2E

o 71 FF

quit

MERK: Det første tegnet i kommandoen er bokstaven "O" og ikke tallet 0.

Etter du har skrevet inn kommandoene, start systemet på nytt og CMOS Innstillingene sammen med BIOS passordet skal være tilbakestilt.

Hvis du ønsker å vite hvordan det fungerer? så la meg forklare kommandoene ovenfor:

I denne metoden bruker vi Debug-verktøyet i MS DOS.

- Bokstaven "O" angir output-verdiene til IO portene.

- Tallene 70 og 71 er portnumre som brukes for å få tilgang CMOS-minnet.

- Ved å angi FF forteller vi CMOS at det er en ugyldig checksum og nullstiller CMOS-innstillingene samt BIOS passordet.

Lenke til kommentar

Det står jo at det skal gå?

Ved å bruke MS DOS-Ledetekst

Denne metoden fungerer bare hvis du har tilgang til operativsystemet.

Åpne et ledetekst-vindu. Klikk på "Start -> Alle Programmer –> "Tilbehør". Klikk på "Ledetekst" og skriv inn følgende kommandoer en etter en etterfulgt av å trykke på enter-tasten:

debug

o 70 2E

o 71 FF

quit

MERK: Det første tegnet i kommandoen er bokstaven "O" og ikke tallet 0.

Etter du har skrevet inn kommandoene, start systemet på nytt og CMOS Innstillingene sammen med BIOS passordet skal være tilbakestilt.

Hvis du ønsker å vite hvordan det fungerer? så la meg forklare kommandoene ovenfor:

I denne metoden bruker vi Debug-verktøyet i MS DOS.

- Bokstaven "O" angir output-verdiene til IO portene.

- Tallene 70 og 71 er portnumre som brukes for å få tilgang CMOS-minnet.

- Ved å angi FF forteller vi CMOS at det er en ugyldig checksum og nullstiller CMOS-innstillingene samt BIOS passordet.

Vet ikke om debug.exe er tilgjengelig i Vista eller Win7. Men du har uansett ikke bruk for det heller:

The I and O commands are essentially useless, since the program's interface with the rest of the system is only being emulated under these versions of Windows® rather than having any direct access to the hardware. This was already true to varying degrees under previous versions of Windows®.

http://mirror.href.com/thestarman/asm/debug/debug.htm#NT

Med andre ord må du skaffe DOS 5 eller 6.2, boote med det (tenk "diskett") og kjøre kommandoen. Med tanke på utøveren og det tekniske som må utføres for dette finnes det enklere måter å resette bios på.

Kan du ikke ta ut det jævla batteriet? Da hadde vi vært ferdige med dette for en stund siden.

Lenke til kommentar

Jeg vil prøve forandre innstillingene bare først..

Jeg ser noe i bios Onboard serialport 1, den står på SF8/IRQ4, skal det stå på det eller skal den stå på auto? Tror noe av feilmeldingene i blåskjerm har stått noe med irq...

Og så var der en annen innstilling..skal det stå på sata, sata by old mb eller sata 1, noe?

Lenke til kommentar

Tror noe av feilmeldingene i blåskjerm har stått noe med irq...

IRQ_LESS_OR_EQUAL. Den vanligste årsaken er driverproblemer.

Kan du ikke skrive i tråden når du 1) faktisk trenger hjelp og lover å høre etter, 2) har brent hovedkortet en gang for alle eller 3) har fått det til?

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er skjermkortet som er problemet ja...avinstallerte driverne til skjermkortet, så windows 7 bruker bare standard windows 7 driver...og ser ut som det ikke blir blåskjerm da...er det da noe vits å prøve å ta ut batteriet på hovedkortet, kan dette bli retta av det? Eller må jeg oppdatere biosen?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke det gamle skjermkortet, har solgt det... har vel 450mw strømforsyning tror jeg..men det skal ikek være noe problem med det..skal være rikelig med strøm...jeg har en del erfaring med pc...men denne pcen klikker jeg på snart...ikke går det an å installere windows på nytt, kommer bare feilmelding, og så den blåskjermen stadig...virker som pcen snart dør...

hva sa du jeg skulle prøve? det bluescreen programmet? NIRSOFT Bluescreen? har du en link til en god registry cleaner..leste at blåskjerm kan skyldes slikt også?

Har du prøvd å putte i det gamle skjermkortet? Se om det funker da?

Forresten hva slags strømforsyning har du?

Vet ikke hvor mye erfaring du har med pc. Så skal ikke si noe i mot. Og er vanskelig å stille seg i situasjonen din når jeg ikke er oppi den selv.

Men det er vel bedre å prøve, enn å ikke prøve? Selv om man er blåsikker på en ting, kan det faktisk være noe annet.

Men prøv det jeg sa. Funker det da. Da har vi funnet eksakt hvor problemet ligger. Deretter kan vi jobbe oss videre derfra. :)

450w strømforsyning. Vil ikke si det er rikelig med strøm. Før så var det greit. Men til det skjermkortet ditt som bruker ca 250w i desktop modus og 400w ish på full ytelse.

Men du sier du ikke får installert windows på nytt. Så er det nok den ene hdd som er kvelden. Prøv med en annen harddisk og installer der.

Går ikke å installere på noen av harddiskene...så ikke vet jeg...kanskje noe er "fucka" opp i biosen? har du link til registry cleaner? så jeg kan prøve det aller først...vil helst slippe ut med batteriet...

Jeg har netopp hatt lign problem, jag anbefaller deg og bytte strømforsynig, jeg har nå en på 850w ingen blåskjerm etter dette bytte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...