Gå til innhold

4 av 10 lærere fyller ikke fagkrav! Beskymringsverdig!


Sameboe

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10011384

 

Dette er noe jeg beskymrer meg for! Dagen jeg får barn, og den skal ha skolegang, så vil jeg ha kompetente lærere som greier å lære opp min unge slik at ungen får kunnskap, liker skolen og går en god og verdiskapende fremtid i møte!

 

Dagens skole funker ikke! Enhetsskolen der alle elever dras under samme kam, slik at de virkelig flinke, må lære det samme som de som gir regelrett faen er bare for dumt! Jeg er for nivåinndeling, for dette er det beste for elevene i Norge.

 

Når man ser hvor dårlig lærere er, må jeg også ytre at jeg er for lærervurdering! Som er anonym!

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok heller at lærerene har for lite respekt og/eller lønn.

Som kjent så får yrker med lav lønn og eller dårlig rykte dårligere ansatte, selv om utdannelsen er lang.

 

Og fordi man må fire på kravene for å oppnå det nødvendige antall lærere... så fører det igjen til at mange som aldri skulle blitt lærere får bli det, som igjen fører til at lærerene får et dårlig rykte.

 

Sett opp kravene til lærerene, og det vil bli utdannet alt for få lærere.

Lønnen må opp for at lærerene skal bli bedre...

 

Med mindre noen andre har fiffige løsninger, da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer for jevnlig kursing enn at de skal ha mest mulig utdanning. Det er jo slik at det de lærer i matte på lærerhøyskolen har ett mye høyere nivå enn det de skal lære bort, så jeg ser egentlig ikke hvorfor de skal kunne noe om f.eks vektorer eller matriser når det aldri kommer til å bli undervist på ungdomsskolen. Da er det viktigere å fokusere på at de er klar over hva læreplanen sier og at de får jevnlig kurs innen matte og undervisning.

Lenke til kommentar

Jeg vil at skolen skal dra til helvete, og jeg bryr meg egentlig ikke.

 

Men skulle man gjort noe bra for middelklassen, så hadde man privatisert all undervisning. Absolutt all. :yes:

Greit at du anser deg som liberal og greier, men nå er du bare latterlig! En blanding av offentlig og privat skole, som konkurerer mot hverandre er noe vi trenger, for da blir skolen bedre på begge sider.

Lenke til kommentar

La elevene selv stå for utdanningen imo. Føler faktisk det er en god ide iforhold til alternativet.

 

Hva er best. Lærer som ikke kan faget, eller la elevene selv bruke de verktøy de har tilgjenglig og gjennom samarbeid lærer seg faget?

 

Selvsagt ikke på barneskolen... Men på ungdomskole og videregående burde dette være fullt mulig, om ikke annet ihvertfall deler av undervisningen.

Lenke til kommentar

La elevene selv stå for utdanningen imo. Føler faktisk det er en god ide iforhold til alternativet.

 

Hva er best. Lærer som ikke kan faget, eller la elevene selv bruke de verktøy de har tilgjenglig og gjennom samarbeid lærer seg faget?

 

Selvsagt ikke på barneskolen... Men på ungdomskole og videregående burde dette være fullt mulig, om ikke annet ihvertfall deler av undervisningen.

Må jo ha noen som er kompatible til å lære bort det de skal lære, men jeg er for mer ansvar og krav til elevene.

Lenke til kommentar

Som det vel nevnes over... de som blir lærere er ofte de med dårligst karakterer, og som kanskje ikke kommer inn noe annet sted.

 

Personlig mener jeg det er hårreisende at de med dårligst karakterer skal lære andre å bli glupe. Det henger rett og slett ikke på greip, og jeg tror det er derfor norsk skole gjør det veldig dårlig i sammenligning med andre land som f.eks Finland hvor det å være lærer er ettertraktet og respektert.

Lenke til kommentar

Det er for så vidt ikke noe problem at det er lett å komme inn på lærerutdannelsen, men det burde være høyt krav for å komme ut med gyldig vitnemål. Nå har jeg ikke inngående kjennskap til hvordan karakterer settes på lærerutdannelsen, men jeg regner med det er som vanlig at bestått er rundt 40% måloppnåelse iforhold til undervisningsmålene. Dette kan føre til at det blir ansatt lærere med godkjent vitnemål for fullført lærerutdannelse med D og E i snitt. Det er ikke det beste utgangspunktet for å lære bort faget til andre.

 

Når det er sagt har jeg truffet noen lærerstudenter, og de fleste virker rimelig oppegående uten at jeg vet hvilket snitt de ligger på. Vil tro at de fleste er faglig skikket til å undervise på grunnskolenivå da det stor sett er veldig grunnleggende temaer.

 

Et større problem tror jeg at mye av respekten for lærere, og makten de har i klasserommet, har forsvunnet. Er det ikke disiplin i klasserommene er det heller ikke noe godt utgangspunkt for arbeidsro og godt læringsmiljø. Jeg har hørt mange historier fra lærere som har fått foreldre på nakken når yngelen har oppført seg som en drittunge og blitt satt på plass. Gi lærerne makta tilbake og ikke tving de til å ha et kompisforhold med elevene så regner jeg med at ting vil bli bedre.

 

Jeg tror at inntil videre må vi ta skolen for det den er, en samlingsplass for barn mens de voksne er på jobben med litt faglig innhold. Selve praktiseringen må gjøres hjemme der foreldrene må ta større ansvar for at ungene faktisk får med seg ting. Dersom systemet ikke fungerer må man selvsagt søke å forbedre det, men inntil man får den endringen man ønsker er man nødt til å trå til selv. Den eneste som i bunn og grunn har ansvaret for ungene er foreldrene selv.

Lenke til kommentar

Må jo ha noen som er kompatible til å lære bort det de skal lære, men jeg er for mer ansvar og krav til elevene.

 

Selvsagt fint om man har noen som er kompatible til å lære bort ja, men det er åpenbart at nok kompetente lærere ikke er et realistisk mål.

 

Dermed bør man utnytte de ressursene man har på en annen måte, mao elevene selv. Alt er tross alt bedre en en tysk vikar som ikke kan tysk og sitter og passer på at elevene sitter individuelt og jobber med kjedlige oppgaver.

 

Men problemet er vel at dagens elever ikke er voksne nok til å bli gitt såpass mye ansvar. Men på den andre side så er det jo mulig at det er alle de inkompetente lærerne som er skyld i lav motivasjon blant mange elever?

Lenke til kommentar

La elevene selv stå for utdanningen imo. Føler faktisk det er en god ide iforhold til alternativet.

 

Hva er best. Lærer som ikke kan faget, eller la elevene selv bruke de verktøy de har tilgjenglig og gjennom samarbeid lærer seg faget?

 

Selvsagt ikke på barneskolen... Men på ungdomskole og videregående burde dette være fullt mulig, om ikke annet ihvertfall deler av undervisningen.

Sånn er det vell strengt tatt på vidergående nå at man har endel ansvar for å lære seg faget selv :)

Lenke til kommentar

...kompetente lærere...

 

Det jeg ser på som hovedproblemet innenfor undervisning er mer at listen er satt så alt for høyt.

 

Det er på overflaten greit nok med fordypning i fag; men innenfor for eksempel matte så hjelper det ikke så veldig mye at du er sjef i fourier, lagrange og trippelintegraler, så lenge du bare skal undervise i sin og cos.

Tilsvarende innenfor de andre naturfagene; hvorfor skal en naturfagslærer ha kjempefordypning innenfor kvantefysikk hvis hun kun skal undervise på ungdomskolen?

 

Det jeg heller ville etterlyst var fordypning innenfor pedagogiske fag - lær mer om å lære; et unntak ville dog være om en underviser i fag som er under utvikling (som for eksempel naturfag (3 FY/KJ - eksisterer disse enda?), sosiologi og historie) - så for all del: Faglig påfyll for å kommentere om utviklingen som har skjedd siden du var på skolen selv; men faglig påfyll for å fordype bakgrunnen til det ottomanske riket's fall? La oss holde oss til lærebøkene - hvis lærerene ønsker å gjøre en spesial-uke innenfor sitt fagfelt på en konkret ting så kan de selv ta initiativ til det; vi er ikke i en situasjon der vi er tjent med å toppstyre hva den enkelte lærer skal undervise i hver time (nasjonal "hva skjedde i hellas sommeren-1345 uke!").

 

Men å si at for eksempel sivilingeniør utdanningen har for lite matte i seg til at man kan undervise på ungdomskolen? Listen er for høy, og man fokuserer ikke på rette ting.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article477693.ece

Lenke til kommentar

Det er mange måter man kan få lærerene til å bli bedre på. Her er noen av mine ideer.

1. Hev lønningene til lærere. Dagens lønninger er ikke på et nivå som flinke elever vil gå til. Dermed vil det være et B-yrke.

2. Gi lærerene mer makt over klasserommene

3. Sett lønningene etter evne og kvalifiksjoner, ikke etter grad og alder. Dermed har lærerene mye større grunn til å jobbe hardt.

4. Sett strengere krav for studiumet. Får man D eller E i gjennomsnitt bør man ikke få bli lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...