Kristian3 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hei. Jeg har ingen peiling på dette men; Jeg kjøpte et par HUB-sko på Trend Sko for snart 1 mnd siden. Har brukt de forholdsvis lite, og da jeg kjøpte de garanterte de at disse skal holde i flere sesonger, og at kvaliteten er upåklagelig. Grunnen til at jeg forsikret meg om dette var at de kostet mye for en student. (1600,-) Etter kun få ukers bruk har allerede helen blitt slitt ut helt, (det er fôr inni dem). Det er slitt helt intill sømmen, (har ikke skjedd på andre sko jeg har hatt, jeg kjipper heller ikke), og da er jo hele poenget med fôr borte. De er jo da ikke varme på samme måten lenger. Jeg gikk tilbake og sa at jeg ikke var fornøyd med holdbarheten i og med at de garanterte at slike ting ikke ville skje, men de avviste meg uten at jeg fikk sagt ferdig det jeg skulle si. Er det noen mulighet for at jeg har krav på å få fikset det, få nye sko, eller pengene tilbake? Helst ville jeg hatt pengene tilbake for å kjøpe nye sko, dette vil jo helt sikkert skje med et evt nytt par av samme type. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Lenke til kommentar
Kristian3 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Lenke til kommentar
paato Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Her vil du helt klart ha en god sak, da det forventest lengre levetid på dette en 3 uker. Så dette er noe du helt klart kan melde fra om en mangel, om de vil tilby retting eller bytte av skole er opp til dem hva som er billigst. Et klassisk eksempel på dette er en rettsavgjørelse fra Høysterestt (Rt 2006.179) som har fått kallenavn "støvletthelldommen" her hadde en kvinne kjøpt nye støvletter og etter sek uker knakk helen av og det oppstod en tvist om hun skulle få nye sko eller få rettet. I dette tilfellet ble retting det billigste alternativet for butikken. Poenget er at dette er helt klart en mangel og du har en sterk sak som jeg råder deg til å ikke gi deg på! Lenke til kommentar
Kristian3 Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Her vil du helt klart ha en god sak, da det forventest lengre levetid på dette en 3 uker. Så dette er noe du helt klart kan melde fra om en mangel, om de vil tilby retting eller bytte av skole er opp til dem hva som er billigst. Et klassisk eksempel på dette er en rettsavgjørelse fra Høysterestt (Rt 2006.179) som har fått kallenavn "støvletthelldommen" her hadde en kvinne kjøpt nye støvletter og etter sek uker knakk helen av og det oppstod en tvist om hun skulle få nye sko eller få rettet. I dette tilfellet ble retting det billigste alternativet for butikken. Poenget er at dette er helt klart en mangel og du har en sterk sak som jeg råder deg til å ikke gi deg på! Okey, det er godt å høre! Takk! Men én ting er jo å få de fikset eller få nye, men dette skjer jo helt sikkert med et par nye også. Det er jo fôret inni som rett og slett er sinnsykt dårlig, og slites ut med én gang. Bare å komme med flere forslag, evt. referere til lover og regler. All hjelp taes i mot med ti tusen takk! Lenke til kommentar
Kristian3 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Noen som har noen lover eller regler jeg kan referere til? Fint om flere kommer med synspunkter også Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Du må* faktisk bruke ordet reklamerer/reklamasjon, f.eks: "Jeg reklamerer på skoene". Hvis de sier at de ikke får reklamert videre til produsent så får du si det som det er: det er dere som selger jeg reklamerer til, ikke produsenten, som er i tråd med norsk lov. Hvis de fortsatt ikke vil hjelpe deg sier du ifra at du vil sende saken til forbrukerombudet. http://forbrukerombudet.no/id/93.0 http://www.forbrukereuropa.no/netthandel/etter-netthandel/netthandel-garanti-reklamasjon.html Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven): http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#27 *Du må vel strengt tatt ikke bruke ordet reklamasjon, men hvis du bruker det, så er det ingen tvil om hva du ønsker å gjøre. Endret 18. november 2010 av blackbrrd Lenke til kommentar
Kristian3 Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Du må* faktisk bruke ordet reklamerer/reklamasjon, f.eks: "Jeg reklamerer på skoene". Hvis de sier at de ikke får reklamert videre til produsent så får du si det som det er: det er dere som selger jeg reklamerer til, ikke produsenten, som er i tråd med norsk lov. Hvis de fortsatt ikke vil hjelpe deg sier du ifra at du vil sende saken til forbrukerombudet. http://forbrukerombudet.no/id/93.0 http://www.forbrukereuropa.no/netthandel/etter-netthandel/netthandel-garanti-reklamasjon.html Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven): http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#27 *Du må vel strengt tatt ikke bruke ordet reklamasjon, men hvis du bruker det, så er det ingen tvil om hva du ønsker å gjøre. Takk skal du ha for bra svar! Skal prøve meg i butikken igjen nå snart. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Hvorfor sa de at de ikke fikk reklamaert? Fordi de kunne fikse den på service og du krevde penger igjen, eller at de ikke fikk overhode? Lenke til kommentar
Kristian3 Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Hvorfor sa de at de ikke fikk reklamaert? Fordi de kunne fikse den på service og du krevde penger igjen, eller at de ikke fikk overhode? De sa at det bare var en forbrukerslitasje, og at det skjer med alle sko. Men jeg har ikke opplevd at helen er helt utslitt innvendig etter 3 uker, er jo ikke noe fôr igjen inni der. De sa også at dette ikke er noe de får reklamert videre til produsent. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Si at du reklamerer på skoene fordi de er av for dårlig kvalitet? Jo, takk, heg prøvde meg på det. Jeg sa at en så dyr sko, der hvor dere garanterer god kvalitet, holder ikke mål når den er slitt ut etter litt over 3 uker. Da sa hun at dette ikke holder, og at de ikke får reklamert videre til produsent. Men da syns jeg det er noe de burde ta på egen kappe. Det er jo en muntlig kontrakt/avtale/garanti. Men er det noe annet jeg kan si? Jeg har lite lyst til å gå rundt med en utslitt sko, og har heller ikke lyst til å kjøpe samme igjen, da skjer jo bare det samme. 1600 kr per 3. uke blir for dumt, og for mye penger. Hvorfor sa de at de ikke fikk reklamaert? Fordi de kunne fikse den på service og du krevde penger igjen, eller at de ikke fikk overhode? De sa at det bare var en forbrukerslitasje, og at det skjer med alle sko. Men jeg har ikke opplevd at helen er helt utslitt innvendig etter 3 uker, er jo ikke noe fôr igjen inni der. De sa også at dette ikke er noe de får reklamert videre til produsent. to år! to år skal skoene dine vare, sko er ikke forbruksvare, og kan ikke forventes at skal vare i lengre enn fem år, så loven er klinkende klar, om ikke sender du en forklaring av saken til forbrukerombudet, og printer ut svaret du får og tar med til butikken, funker ikke dette ANMELDER du!!! går det så langt kommer Politiet til å kontakte butikken å si at du har rett de har feil og hvis de fikser, eller bytter varen kommer de til å henlegge saken. Slik har jeg fått fikset sko før. Jeg er ikke ønsket på en skobutikk:P, men rett skal være rett. -frank Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 to år! to år skal skoene dine vare, sko er ikke forbruksvare, og kan ikke forventes at skal vare i lengre enn fem år, så loven er klinkende klar, om ikke sender du en forklaring av saken til forbrukerombudet, og printer ut svaret du får og tar med til butikken, funker ikke dette ANMELDER du!!! går det så langt kommer Politiet til å kontakte butikken å si at du har rett de har feil og hvis de fikser, eller bytter varen kommer de til å henlegge saken. Slik har jeg fått fikset sko før. Jeg er ikke ønsket på en skobutikk:P, men rett skal være rett. -frank Det du skriver her er direkte feil. Etter loven har du som hovedregel to års frist på å reklamere på en mangel. Det betyr IKKE at skoene skal vare i to år. Videre vil politiet ikke gjøre noe i en slik sak, da den er av privatsrettslig karakter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 funker ikke dette ANMELDER du!!! går det så langt kommer Politiet til å kontakte butikken å si at du har rett de har feil og hvis de fikser, eller bytter varen kommer de til å henlegge saken. :!: Man anmelder ikke en forbrukersak. De kommer bare til å henvise deg videre til Forbrukerrådet. Forbrukerrådet vil forsøke å megle mellom forhandler og forbruker. Fører det ikke til enighet, kan du ta saken videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). En dom i FTU er rettslig bindende, og hvis forhandleren blir dømt, må de oppfylle kravet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 to år! to år skal skoene dine vare, sko er ikke forbruksvare, og kan ikke forventes at skal vare i lengre enn fem år, så loven er klinkende klar, om ikke sender du en forklaring av saken til forbrukerombudet, og printer ut svaret du får og tar med til butikken, funker ikke dette ANMELDER du!!! går det så langt kommer Politiet til å kontakte butikken å si at du har rett de har feil og hvis de fikser, eller bytter varen kommer de til å henlegge saken. Slik har jeg fått fikset sko før. Jeg er ikke ønsket på en skobutikk:P, men rett skal være rett. -frank Hadde eg kunnet gi innlegget ditt minus så hadde eg gjort det. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå