Gå til innhold

Hjelp til å velge ny bærbar

heks

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bærbar pc. Den må være bærbar, men skal ikke fraktes så mye rundt, og da i bil, så det er ikke noe krav at den er liten og lett.

Den skal brukes til nettsurfing, spille forskjellige nettspill, redigere bilder og video (på hobbynivå), skrive Exel-dokumenter ++.

Har lite greie på dette, men ser på prosessorstyrke på de ulike alternativene. Jeg har stor ekstern harddisk så det er ikke noe krav å ha stor harddisk på pcen.

De jeg står mellom:

Lenovo Thinkpad er den jeg heller mest mot. Men er det nok med 2GB internminne? Vil det gå treigt å veksle mellom flere programmer samtidig?

MSI FX600 har kraftig prosessor og er billig. Har aldri hørt om merket, bør det bety at det ikke er noe tess?

Asus???

Har vurdert Apple, men delvis slått det fra meg. Bruker Mac endel på jobben, og liker det, men syns ikke det er sååå mye bedre. Og det er ganske mange tusen mer for omtrent samme ytelse.

Noen som vil hjelpe meg å ta et foruftig valg, evt komme med innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenovo'en er dyr, har et vesentlig dårligere skjermkort og for lite minne. MSI'en er etter min mening et mye bedre kjøp. Alternativt denne Samsungen: http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/SAMNPR580JS08/samsung-r580-js08

Asus'en har USB 3 og bluetooth, men du betaler relativt mye for det. MSI'en har eSATA som veier litt opp for at den ikke har USB 3, har bedre prossessor og er 800 kr rimeligere. Du trenger uansett ny ekstern disk for å utnytte fordelen med USB 3 / eSATA.

Personlig tror jeg du vil klare deg fint med denne MSI'en:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/MSICX623025NE/msi-cx623-025?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Bortsett for noen færre tilkoblinger, så vil den rimeligste MSI'en ha tilnærmet den samme ytelsen som Lenovo'en.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Takk for tips :)

Men hvorfor er msi såpass billig? Må vel være en hake? F. eks. Acer, Dell, Packard bell har jeg hørt så mye dårlig omtale om. Er msi på den linja? Og hvordan er de på brukerstøtte/service hvis noe er galt?

Lenke til kommentar

Takk for tips :)

Men hvorfor er msi såpass billig? Må vel være en hake? F. eks. Acer, Dell, Packard bell har jeg hørt så mye dårlig omtale om. Er msi på den linja? Og hvordan er de på brukerstøtte/service hvis noe er galt?

Lenovo er meget bra maskiner for bedriftsmarkedet. Høy kvalitet i stort sett alle ledd, men du får lang mer ytelse fra andre produsenter.

MSI har produsert datakomponenter og PC'er i en årrekke, men har ikke vært så store i det norske markedet på bærbare. Litt det samme som Sony, som nylig har startet salg av sine meget anerkjente Vaio bærbare i Norge.

Du vil alltid finne forskjellige meninger om de forskjellige produsentene. De fleste har modeller som de har vært uheldige med, mens andre modeller har vært særdeles gode. Kjøper du f eks HP eller Lenovo sin bedriftslinje kan du være rimelig sikker på at produktet vil fungere til sitt formål, men pris i forhold til ytelse blir dårlig. Mange andre prodsenter har sitt fokus mot forbrukermarkedet, hvor ytelse pr krone teller mer. Det har ofte resultert i varmekrevende komponenter (med for svak kjøleløsning), nettopp med tanke på ytelse pr krone.

Varme over tid tar knekken på elektronikken, og dermed har levetiden gått ned.

Med dagens Core i prosessorer fra Intel er ikke dette så stort problem lengre. Det samme gjelder for skjermkortene som stadig blir mindre strømkrevende i forhold til ytelse.

Hvis du ønsker support ut over hva du finner på produsentenes nettsider, er dette stort sett bare noe du får hos de produsentene som retter seg mot bedriftsmarkedet (til en ekstra kostnad).

Jeg ville ikke ha tvilt på å kjøpe den rimeligste MSI'en til ditt bruk. Hvis du da ikke heller ha Mercedes S-klasse med minste motor. Garanti og reklamasjon har du uansett.

Utviklingen vil alltid gå videre, så til neste år vil du få enda mer for pengene. Sparer du 5000 kr på PC i dag, kan du kjøpe deg ny til neste år og enda ha tjent på det.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Du har ikke sakt hva ditt budget er....

Men ut fra de du nevnte ville jeg tatt ASUS sitt. Nettopp fordi den har dedikert minne til grafikk kortet.

Hvis du sjekker litt bedre vil du se at begge MSI'ene og Samsung'en også har 1024 Mb dedikert minne til skjermkortet.

Du har et poeng i at trådstarter ikke har gitt sitt budsjett, men jeg leser at 10K er innenfor budsjettet. Trådstarter har imidlertid definert sitt behov ganske godt.

TS er ikke ute etter en gaming PC. De tyngste oppgavene er foto- og videoredigering. Her teller en rimelig grei prosessor og mye minne sørst rolle. Dedikert minne frigjør hovedminne, så det er absolutt en fordel. Siden alle bortsett fra Lenovo'en har dedikert minne, vil de kunne bruke hele systemminnet (4 GB) på programmene. Lenovo'en må bruke av tilgjengelig systemminne både til grafikk og programmer.

Den rimeligste MSI'en oppfyller TS behov på en utmerket måte. Alternativt kan TS be om råd for å finne den beste PC'en til kr XX.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Stakkars, gav jeg ikke ditt post oppmerksomhet? Joda, flikke gutt du med ditt forslag.

Jeg holdt meg til OPens post.

MSI ville jeg holdt meg vekke fra. De jeg har vært borti er sikkelig plastic fantastic, og dårlig taster.

OPen viser til en PC som koster nesten 10k. Så jeg renger med han er villig til å bruke den summen. Så da ville jeg fyrt til med denne ASUS maskinen, eller DENNE.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stakkars, gav jeg ikke ditt post oppmerksomhet? Joda, flikke gutt du med ditt forslag.

Jeg holdt meg til OPens post.

MSI ville jeg holdt meg vekke fra. De jeg har vært borti er sikkelig plastic fantastic, og dårlig taster.

OPen viser til en PC som koster nesten 10k. Så jeg renger med han er villig til å bruke den summen. Så da ville jeg fyrt til med denne ASUS maskinen, eller DENNE.

Jeg skal ikke kommentere mer fra mitt "shitty" ASUS tastatur i kveld. Ønsker TS lykke til med PC kjøp.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle gode tips.

Jeg har ikke noe budsjett, jeg vil ha den datamaskinen som passer best til mitt bruk, og hverken er mer eller mindre heavy enn jeg trenger. Så jeg ville jo blitt forundret om dere anbefalte en Rolls Royce-pc til 30k når mitt bruk er temmelig enkelt. Jeg vurderer også Mac til 15k, men er så i tvil om det er det jeg vil ha.

Må vel bare ta et valg og satse på at jeg blir fornøyd.

AvidGamer: Den første Asusen du linker til den typen pc jeg kikker på. Mulig det blir denne jeg velger.

Setter pris på flere erfaringer med msi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...