simenss Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Studerer i dag statsvitenskap, men klarer ikke helt å slippe tanken om medisinstudiet. Symbiosen mellom teori og praksis som er nærmeste fraværende i statsvitenskap virker fristende. Dersom medisin skulle blitt aktuelt måtte jeg brukt 1 ½ år på å ta alle realfagene jeg mangler. Jeg må derfor være svært overbevist om at medisin er det jeg ønsker før jeg hopper av statsvitenskap. Av erfaring vet jeg at man ikke kan forutse om man vil trives med et studie eller ikke. Til det er faktorene for mange: det sosiale, lesemengde, forelesere, pensumutvalg, livssituasjon etc. Likevel tenker jeg at det skal være mulig å i alle fall gjøre seg opp en velbegrunnet mening før man går drastisk til verks og endrer fremtidsplaner. Har sett litt på litteratur som kan gi et lite bilde av hva medisin er og ville blitt for meg. I den sammenheng har jeg under pensum til NTNUs Innføring i medisin for ikke-medisinere funnet boken Seeley's Essentials of Anatomy and Physiology, McGraw-Hill 7. utgave, ISBN: 9780071220064. Er det noen som har vært borti denne boken og kan si noe om hvor relevant den er for medisinstudiet? Ellers setter jeg stor pris på alle råd som kan hjelpe meg å finne ut av hvordan dette studiet er. Litteratur, praktiske oppgaver, kurs, steder jeg bør besøke – rett og slett hva som helst. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hvor flink er du med mennesker? Har du et brennende ønske om å hjelpe og gjøre ditt beste for at andre personer skal få det bra? Som Allmenpraktiserende lege vil du i de første årene få veldig mye med mennesker å gjøre og da bør du i mine øyne like dette for å fungere optimalt. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Det har gått opp for meg at jeg som statsviter mest sannsynlig ikke kan redde verden. Jeg sikter meg derfor mer inn på å hjelpe enkeltmennesker. Så svaret er ja. Likevel føler jeg at det ikke er tilstrekkelig siden studiet krever langt mer enn nestekjærlighet. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hvorfor akkurat lege? Mange fagfelt som kombinerer teori og praksis. Hva virker mest fristende med legeyrket? Hvilke baksider kan du komme på? La oss reflektere Lenke til kommentar
simenss Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Hvorfor akkurat lege? Mange fagfelt som kombinerer teori og praksis. Møte mennesker som trenger hjelp – og faktisk (forhåpentligvis) kunne hjelpe. Men dette kan jeg selvsagt også oppnå som psykolog, sosionom, lærer med spesialpedagogikk og sikkert et hav av andre profesjoner/yrker. Hva virker mest fristende med legeyrket? Variert arbeidsdag Hjelpe mennesker Mange muligheter (fra «puppelege» til landsbylege i Afrika) God lønn, solid økonomi Yrke/studie med godt rykte (jeg er også menneske) Kan få utløp for min interesse for teknologi Er litt kreativ, og kan ha det gøy med å tegne medisinske tegninger (tullete, men sant) Hvilke baksider kan du komme på? Lang og hard studietid som det vil være krevende å kombinere med to barn Må kanskje flytte fra eneboligen med kone og de to barna våre pga turnus Det som står i dette innlegget: Vurderer du å studere medisin? Les dette først. Dårlige arbeidstider Hektiske arbeidsdager (kan også snus til noe positivt) Sikkert flere argumenter for/mot, men et sted må jeg starte. Det er helt klart flere ting som taler mot å velge medisin. Samtidig ser jeg også at gevinsten kan være stor – jeg lever bare én gang. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Kjøp en bok i pensumet og se om det er noe for deg. Lenke til kommentar
Sirik Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Studerer i dag statsvitenskap, men klarer ikke helt å slippe tanken om medisinstudiet. Symbiosen mellom teori og praksis som er nærmeste fraværende i statsvitenskap virker fristende. Dersom medisin skulle blitt aktuelt måtte jeg brukt 1 ½ år på å ta alle realfagene jeg mangler. Jeg må derfor være svært overbevist om at medisin er det jeg ønsker før jeg hopper av statsvitenskap. Av erfaring vet jeg at man ikke kan forutse om man vil trives med et studie eller ikke. Til det er faktorene for mange: det sosiale, lesemengde, forelesere, pensumutvalg, livssituasjon etc. Likevel tenker jeg at det skal være mulig å i alle fall gjøre seg opp en velbegrunnet mening før man går drastisk til verks og endrer fremtidsplaner. Har sett litt på litteratur som kan gi et lite bilde av hva medisin er og ville blitt for meg. I den sammenheng har jeg under pensum til NTNUs Innføring i medisin for ikke-medisinere funnet boken Seeley's Essentials of Anatomy and Physiology, McGraw-Hill 7. utgave, ISBN: 9780071220064. Er det noen som har vært borti denne boken og kan si noe om hvor relevant den er for medisinstudiet? Ellers setter jeg stor pris på alle råd som kan hjelpe meg å finne ut av hvordan dette studiet er. Litteratur, praktiske oppgaver, kurs, steder jeg bør besøke – rett og slett hva som helst. Alle som vurdere medisinstudiet bør tenke på: Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget? Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Ps!!Jeg synes ikke studentmiljøet på medisin er bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin. Lenke til kommentar
lenia Skrevet 23. februar 2021 Del Skrevet 23. februar 2021 Håper du fant ut det du virkelig vil. nå har det gått 10 år siden dette. lurer på hva du har gått for om det er greit å dele, jeg sliter litt av det samme nå. er usikker på om medisin er noe for meg. 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå