abene Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Mathematica er nå integrert med søkemotoren Wolframalpha. Les mer Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Selv om det finnes home editions, så er virkelig ikke dette programmet noe for menigmann. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Selv om det finnes home editions, så er virkelig ikke dette programmet noe for menigmann. Tja, hvis man kun vil sjekke hva 2+2 er i ny og ne så er vel kalkulatoren som følger med operativsystemet vanligvis nok, men straks man har lyst til å kunne plotte grafer, regne litt symbolske eller numeriske integraler osv. så er Mathematica det beste jeg har prøvd. Hvis noen har noen tips om gratis/billige konkurrenter til disse oppgavene er jeg veldig interessert. Eneste jeg vet om er Sage (som er nevnt i HW sin kalkulatorartikkel), men dette må kjøres i virtell maskin på Windows og stiller ikke opp med et notebook-grensesnitt som kan konkurrere særlig med Mathematica sitt. Eneste jeg virkelig ikke liker er lisensmodellen/DRM-metoden deres. Hver lisens dekker kun en enkelt PC (så man må kjøpe to lisenser hvis man vil ha både på stasjonær og laptop), også må man selvfølgelig spørre pent om ny aktivering hver gang man f.eks. reinstallerer OS. For et såpass dyrt nisjeprodukt tror jeg virkelig de ville tjent mer på å behandle betalende kunder bra enn å (nyttesløst) forsøke å hindre piratkopiering. Endret 16. november 2010 av dravisher Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg har faktisk værr borti en artikkel der det ble listet opp alternative gratis alternativer til mathematica. Tror muligens det kunne ha vært papirutgaven av pcworld eller noe. Uansett, når jeg har behov for å plotte en graf så bruker jeg Geogebra. Det er forholdsvis enkelt å sette seg inn i. Lenke til kommentar
o-n Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 ..... Hvis noen har noen tips om gratis/billige konkurrenter til disse oppgavene er jeg veldig interessert. Eneste jeg vet om er Sage (som er nevnt i HW sin kalkulatorartikkel), men dette må kjøres i virtell maskin på Windows og stiller ikke opp med et notebook-grensesnitt som kan konkurrere særlig med Mathematica sitt. Du bør prøve Maxima: http://maxima.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 men straks man har lyst til å kunne plotte grafer, regne litt symbolske eller numeriske integraler osv. så er Mathematica det beste jeg har prøvd. Hvis noen har noen tips om gratis/billige konkurrenter til disse oppgavene er jeg veldig interessert. Muligens Octave kan løse disse oppgavene. Ettersom det er gratis, så sparer du saktens noen kroner i lisenser, om det skulle dekke dine behov. Octave hjemmeside Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 men straks man har lyst til å kunne plotte grafer, regne litt symbolske eller numeriske integraler osv. så er Mathematica det beste jeg har prøvd. Hvis noen har noen tips om gratis/billige konkurrenter til disse oppgavene er jeg veldig interessert. Muligens Octave kan løse disse oppgavene. Ettersom det er gratis, så sparer du saktens noen kroner i lisenser, om det skulle dekke dine behov. Octave hjemmeside Matlab kan løse en del symbolske problemer, men GNU Octave har ikke kommet så langt enda. De fokuserer fremdeles på den numeriske delen av matlab-språket, og sliter dessverre også litt med ytelsen i forhold til Matlab. Lenke til kommentar
stigol Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Et gratis alternativ er Sage (http://www.sagemath.org/) - eller eventuelt bare python med modulene numpy, scipy og sympy (og matplotlib for plotting) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå