Gå til innhold

Spørsmål om 'find'

Anbefalte innlegg

Må si meg helt enig i det ibrotha skriver lenger opp her, finnes d egentlig noe som unødvendig bruk av pipe? Pipe er et utmerket hjelpemiddel for å få delt opp komplekse kommandoer i mindre og mer håndterbare deler, i tillegg å ser alt mye enklere og mer forståelig ut...

Vil nå si at

less fil.txt

er mer forståelig enn

cat fil.txt | less

første er kortere å skrive, bruker mindre ressurser, ikke det at det er mangel av ressurser på dagens pc'er. For å forstå den første trenger du bare å slå opp i manualen om less så vet du hva som foregår. På den andre må du først lese om shell miljøet og hvordan pipe fungerer, du må slå opp i manualen om både cat og less. Så rent forståelig er det lettere å se hva som foregår på første kommando linje.

Og selvfølgelig er det noe som er unødvendig bruk av pipe, det som er saken her, men som sagt det er ikke direkte feil, det funker jo.

Noe av poenget er også det at man ikke skal legge til seg vaner som ikke er hensiktsmessige.

Litt av poenget med piping, er at du skal kunne lære deg et program (eks. grep), og så kan du bruke dette på alle andre programmer du bruker.

Jeg har ikke sagt at folk skal legge fra seg pipe, du går skeivt ut her, det har aldri vært et poeng.

Og, maggun: må si jeg humret godt over det siste innlegget ditt :)

Jaja.. nok om det.. hehe.

[/code]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...