Gå til innhold

Star Wars The Old Republic - Tråden!


Anbefalte innlegg

Jeg syns spillet gjør massevis av riktig, dette er første MMO'et man faktisk kan PvP'e i low level og ha det morro med engang. Allerede på level 10 kan du være med å kicke ass. Allerede på level 10 har man flashpoints, store group instanser man kan ha det hyggelig med. Fleste MMO'er har dette som end content.

 

Når jeg logger på SWTOR så er det ikke noe "Huff jaja må grinde for å få det kult med karaktern min" tankegang som jeg ofte har i MMO'er. Her er det morro med engang, jeg tar ut high level folk i PvP og føler min low level kan bidra med noe fra starten av. I LIKE !

 

Du kan være med å kicke ass på lvl 10 nå, kanskje, men vil det holde seg slik? Vil ikke folks gear og alle de ekstra abilitiene man har på høyere level gjøre at de blir langt sterkere i PvP etterhvert? Blir en lvl 10 like sterk som en hardcore top level PvP-grinder? Hvis det blir tilfellet tipper jeg noen blir glade, men mange andre blir forbanna. Jeg var selv en forumforkjemper for at alle skulle få likt gear i arena i WoW, men de fleste på forumene der var dypt uenige i at det strevet man la i å skaffe seg gear skulle lønne seg. Så jeg tviler på at en god level 10 kommer til å ha en sjanse mot en ikke-elendig toplevelspiller etterhvert.

 

Hva gjelder instancer så er det ikke sant at det er nytt at man kan gå i det på lav level. Ragefire Chasm, instancen i Ogrimmar i WoW, er en fem manns gruppeinstance som kan entres på level 10. Og det var 10/60, nå 10/85, ikke 10/50 som i SWTOR.

 

Grinding var heller aldri noe problem i WoW, når spillet var nytt, når man levla opp, når man spilte beta og koste seg med det fantastiske produktet det var. Grinding er noe man driver med når man:

a) Har nådd topp level og raider relativt seriøst,

b) Har nådd topp level og ikke har noe særlig annet å ta seg til, eller

c) Er en samler eller en gear-flasher som bare må ha alt som er tilgjengelig.

 

Andre MMORPGs har jeg ikke særlig kjennskap til, da jeg har avslutta mitt forhold til de fleste jeg har prøvd etter å ha nådd omlag level 7 (City of Villains, Champions Online og Age of Conan), men jeg vil anta at tendensene har vært ganske like der også. Slik har det gått stort sett hver gang jeg har prøvd single player RPGs også, etter knights of the old republic.

 

 

Når det er sagt...

 

Denne betaen ga meg en helt annen følelse enn det CoV, CO og AoC gjorde. Det kan skyldes at timingen ikke var riktig da jeg starta på de nevnte, eller at timingen var veldig riktig nå (betaweekend kom nå helga mellom den første og den andre av mine tre eksamener på seks dager (eksamen torsdag, eksamen mandag, eksamen onsdag), og ALT blir gøy som ikke er lesing i slike perioder).

 

Men jeg tror først og fremst det skyldtes voiceactingen og questene i starten var av en slik karakter at en alltid ville gå videre. Det er en god egenskap. Dog ikke mer enn at jeg tar meg selv i å lure på om jeg ikke hadde likt det bedre som single player RPG, hvor questa kunne hatt en bedre story.

 

Det føles ganske latterlig å vite at man er en blant millioner av spillere (sannsynligvis), og flere hundretusener som spiller samme klasse, når man får beskjed om at man er et så enestående talent. Jeg kunne svelge det i for eksempel WoW, når jeg visste at de questa jeg gjorde ble gjort av millioner av andre som også fikk høre hvor enestående viktige de var, for der dreit jeg i storyen. Men når dette spillet har story i fokus, da blir det for dumt å bli fortalt hvor essensielt det en gjør er, hvor fantastisk ens progresjon er, at "I haven't seen anything like it" etter at man slår noen elendige treningsdroids.

 

Hadde det vært singleplayer kunne man trodd på en slik historie. Kanskje hadde de tatt seg tid til å ikke omtale deg som et supertalent fra første stund? Med andre ord liker jeg ikke characterstoryen - den blir ikke troverdig - noe som er veldig dumt i et storydrevet spill.

 

Jeg er ikke blant dem som bryr seg særlig om grafikk, men jeg må også si at jeg er litt skuffa over utseendet til figurene. Man er vant med Star Wars fra filmer. I WoW var det greit med et litt kunstig tegneserieaktig preg, da det er et spill fra et univers man er kjent med fra andre spill med lignende preg, Star Wars burde gått for mer realistisk look.

 

Jeg er også veldig enig i kritikken folk kommer med angående statisk verden. Tenkte ikke så mye over det mens jeg spilte, men etter å ha lest det har jeg tenkt at de jo har helt rett. Så godt som alle figurer står i ro, på plass. En veldig statisk verden.

 

Kampsystemet synes jeg også virker veldig døll. Jeg har riktignok ikke kommet så langt enda, så jeg er åpen for at dette muligens kan forandre seg. Men til level 10 med Jedi Councellar var det stort sett spamming av en knapp.

 

Dessuten opplevde jeg mange bugs da jeg prøvde å ta snarveier ned fjellsider og sånn - ble stuck flere ganger.

 

Men. Det viktigste i et spill er følelsen av at man har det gøy mens man spiller, og at man vil spille igjen. Den satt jeg med da jeg prøvde denne betaen. Jeg er bare så usikker på om det skyldtes at alternativet var eksamenslesning.

 

Forøvrig virker det litt spennende med crew, uten at jeg vet for mye om hvordan det funker enda.

 

Jeg sitter veldig på gjerdet. Hadde jeg ikke hatt studentøkonomi hadde jeg nok kjøpt det for å prøve det grundigere. Det spørs om jeg gidder å ta meg råd til det nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er seriøs...

Det er virkelig ingenting nytt.

 

Same shit, different wrapping...

 

Du syntes ikke historiene og hvordan de ble fortalt var noe mer gripende enn i andre MMO'er heller? Vet det er mange som ikke liker voice-acting, men det er jo i det minste et friskt pust, om ikke helt nytt.

Lenke til kommentar

Jeg er seriøs...

Det er virkelig ingenting nytt.

 

Same shit, different wrapping...

 

Det er det første mmo spillet med voice acting igjennom hele spillet med "film" sekvenser når du snakker med npc.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan velge hvilke svar du vil gi til npc, og hvor du kan velge å være snill eller ond.

 

Det er det første mmo spillet hvor om du er i en gruppe det blir rotert på hvem i gruppen som får avgi svar på samtaler.

 

Det er det første mmo spillet hvor du har et helt eget crew på dit eget romskip.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan få din companion til å crafte for deg.

 

Det er det første mmo spillet hvor en klasse kan ta dekning bak objekter i spillet.

 

Det er pr idag det eneste mmo spillet hvor du idag kan være en bad ass sith :p

 

Er sikkert flere nye ting som en kan føre på lista også...

 

 

 

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal man finne på noe nytt hele tiden? Ta det som er bra og gjør det enda bedre! Er Skyrim noe HELT nytt i forhold til Oblivion? Nei, det er samme spam museknappen for å slå med sverdet-combat, de har bare tweaket og ordnet litt, pluss lagt til ny verden. Men utover det er det klin lik. Er Call of Duty og Battlefield noe helt nytt? Nei, de tar det som er bra og gjør det enda bedre. Hvorfor skal ikke SWTOR få lov til det?

Tingen med innovasjon i MMO er det at de fleste som har slutta å spille (eller er lei) ett hvilket som helst MMO er lei sjangeren, ikke spillet. Hvilket betyr at ett lignende spill er totalt uinteressant. Siden MMO i motsetning til vanlige spill er "uendelige" så forsvinner en gigantisk gruppe av spiller som faller under kategorien "liker sjangeren, men har allerede spilt alle de interessante spilla". Det er bare rett og slett veldig få spillere som liker sjangeren og samtidig ikke har ett spill de liker.

Poenget her er å skjønne at dette spillet ikke er et race mot endgame, men en opplevelse hele prosessen igjennom. Så en her tidligere som sa at "MMOS er bare endgame, det andre betyr ikke noe". Jeg blir lei meg av å se at ALT skal være likt Warcraft. Hva for noe tull er det?

Du kan mase så mye du vil om at spillet ikke handler om end-game, men når alt kommer til alt så vil de fleste som fortsetter etter første måned bruke mesteparten av tida si i spillet på end-game. Det er bare sånn sjangeren er. Ja, du kan sikkert spille gjennom alle 8 historiene, men på ett eller annet punkt så er det bare rett og slett ikke verdt å betale ett abonnement med mindre det er noe end-game som er interessant.

Lenke til kommentar

SWTOR er ingen revolusjon, men det har det heller aldri vært snakk om. Spillet tar derimot themepark sjangeren et skritt videre, og de som liker denne typen spill tror jeg nok vil finne mye å glede seg over.

 

For min del trives jeg med standard MMO quester og combat. Det som stort sett avgjør er presentasjonen av det hele. Voice acting og hele den biten er et stort pluss i min bok, og jeg storkoser meg. Funcom gjorde et forsøk på det samme med AoC, men desverre så det ut som budsjettet dems kun dekket Tortage.

 

Når det gjelder grafikk så har Bioware valgt en særegen stil, akkurat som Blizzard har gjort med Warcraft spillene. Jeg vet egentlig ikke helt hva folk forventer...? Grafikk ala Battlefield 3, Crysis 2, Skyrim eller noe i den duren? Jeg kan i såfall ikke gjøre annet enn å himle med øynene. Det funker i singleplayer og i multiplayer med begrensede antall spillere. I et MMO med hundrevis av spillere, animasjoner og effekter? LOL.

 

De neste to ukene kommer til å bli helvete, for jeg kan omtrent ikke vente med å få kommet igang. :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvis du spamma en knapp som consular gjorde du noe alvorlig galt :p

 

Jeg vet veldig godt at flere knapper var tilgjengelige, men de var sjelden bedre enn knappen jeg spamma. Men jeg så videoen din, og så at du brukte 2-3 sekunder på å channele forcelift på en du 1v1'a da denne var på halv hp og du på full, mens den slo på deg mens du castet, for så å bruke telekinetic throw som var off cd hele tida straks motstanderen din var lifta. Jeg kunne selvfølgelig også ha brukt alle knappene hvis jeg ville ha brukt unødvendig mye tid på å ikke gjøre noe fornuftig ;)

Lenke til kommentar

 

Det er det første mmo spillet med voice acting igjennom hele spillet med "film" sekvenser når du snakker med npc.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan velge hvilke svar du vil gi til npc, og hvor du kan velge å være snill eller ond.

 

Det er det første mmo spillet hvor om du er i en gruppe det blir rotert på hvem i gruppen som får avgi svar på samtaler.

 

Det er det første mmo spillet hvor du har et helt eget crew på dit eget romskip.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan få din companion til å crafte for deg.

 

Det er det første mmo spillet hvor en klasse kan ta dekning bak objekter i spillet.

 

Det er pr idag det eneste mmo spillet hvor du idag kan være en bad ass sith :p

 

Er sikkert flere nye ting som en kan føre på lista også...

 

Har det noe særlig å si for historien om man er god eller ond? Det bør det jo i et historiedrevet spill. Hvis de ikke har klart å implementere det er jo hele god/ond-greia bare en overfladisk gimmick.

 

Har valget av svar noe å si for historien? Jeg hadde følelsen av at jeg havna der de ville jeg skulle havne uansett hva jeg svarte. Eneste forskjellen jeg opplevde var vel de gangene vi kunne avvise quests, som man jo kan i alle MMOs som jeg kjenner til, eller velge til hvem vi ville levere et quest (hvilket igjen vel kun påvirka good/bad, som vel ikke får konsekvenser etterhvert?).

 

Glemte forresten å nevne det jeg opplevde som mest skuffende. Character creation...

 

Var betaversjonen mindre innholdsrik enn det liveversjonen blir, eller er det virkelig bare fire forskjellige kroppsfasonger pr kjønn (og forskjellene mellom kjønna er vel heller ikke særlig store?)?

Lenke til kommentar

Det er det første mmo spillet med voice acting igjennom hele spillet med "film" sekvenser når du snakker med npc.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan velge hvilke svar du vil gi til npc, og hvor du kan velge å være snill eller ond.

 

Det er det første mmo spillet hvor om du er i en gruppe det blir rotert på hvem i gruppen som får avgi svar på samtaler.

 

Det er det første mmo spillet hvor du har et helt eget crew på dit eget romskip.

 

Det er det første mmo spillet hvor du kan få din companion til å crafte for deg.

 

Det er det første mmo spillet hvor en klasse kan ta dekning bak objekter i spillet.

 

Det er pr idag det eneste mmo spillet hvor du idag kan være en bad ass sith :p

 

Er sikkert flere nye ting som en kan føre på lista også...

 

Har det noe særlig å si for historien om man er god eller ond? Det bør det jo i et historiedrevet spill. Hvis de ikke har klart å implementere det er jo hele god/ond-greia bare en overfladisk gimmick.

 

Har valget av svar noe å si for historien? Jeg hadde følelsen av at jeg havna der de ville jeg skulle havne uansett hva jeg svarte. Eneste forskjellen jeg opplevde var vel de gangene vi kunne avvise quests, som man jo kan i alle MMOs som jeg kjenner til, eller velge til hvem vi ville levere et quest (hvilket igjen vel kun påvirka good/bad, som vel ikke får konsekvenser etterhvert?).

 

 

Det har mye for meg som spiller å si, jeg kan velge hvem jeg vil hjelpe. Jeg kan være en ond drittsekk eller snill....og spesielt om en spiller Empire er det utrolig tilfredsstillende å være frekk i kjeften å slenge tilbake til drittsekkene som styrer. Vil det forandre historien eller ha noe å si i det store bildet?

 

Nei det gjør det sikkert ikke, men det hjelper på innlevelsen av figuren jeg spiller. Jeg tar valg og ser resultatet av det, leve eller dø...hjelpe eller jobbe imot...valg jeg ellers ikke kunne ta eller se visuelt slik som nå. Dette er ting som for meg bidrar til innlevelsen og kvaliteten av spillet.

Lenke til kommentar

Retail skal bli bedre på character creations ;)

 

Er dette noe du vet eller antar bare? Jeg hadde håpet å lage en liten feit bounty hunter serru men valgene i beta var jo som nevnt litt begrenset.

 

 

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, om det var gamer.no eller i ett gamereactor blad der de sa under en av testene deres at Bioware selv var ikke fornøyd med den delen og ville ikke vise den helt fram enda. det er nå noen uker siden da, men de har hvertfall selv sagt det at det skal bli bedre character design. :)

Lenke til kommentar

Retail skal bli bedre på character creations ;)

 

Er dette noe du vet eller antar bare? Jeg hadde håpet å lage en liten feit bounty hunter serru men valgene i beta var jo som nevnt litt begrenset.

 

 

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, om det var gamer.no eller i ett gamereactor blad der de sa under en av testene deres at Bioware selv var ikke fornøyd med den delen og ville ikke vise den helt fram enda. det er nå noen uker siden da, men de har hvertfall selv sagt det at det skal bli bedre character design. :)

 

Okay, en får bare vente å se..ikke så lenge å vente nå. Eller....jo....føles som en eeeeevighet!!!

Lenke til kommentar

Retail skal bli bedre på character creations ;)

 

Er dette noe du vet eller antar bare? Jeg hadde håpet å lage en liten feit bounty hunter serru men valgene i beta var jo som nevnt litt begrenset.

 

 

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, om det var gamer.no eller i ett gamereactor blad der de sa under en av testene deres at Bioware selv var ikke fornøyd med den delen og ville ikke vise den helt fram enda. det er nå noen uker siden da, men de har hvertfall selv sagt det at det skal bli bedre character design. :)

 

Okay, en får bare vente å se..ikke så lenge å vente nå. Eller....jo....føles som en eeeeevighet!!!

 

 

Jeg vet!! :sick:

Lenke til kommentar

Har spillt weekendtesten fra Fredag til i dag tidlig (sovet litt innimellom).

 

Det negative

Når man launcher et nytt MMO på tampen av 2011 må man ha et mye mer levende og detaljert miljø hvor handlingene foregår enn det SWTOR har. Figurene er mindre detaljert enn de i Dark Age of Camelot (8 år gammelt spill). Jeg er enig i hva mange sier, at spillet virker kaldt og livløst enda jeg tilbrakte mye av tiden i soner med mange medspillere.

 

En annen ting som jeg slet med i SWTOR var at man blir nesten tvunget til å gå i sine egne fotspor gang etter gang etter gang. Det er lange avstander, mye trasking og veldig lite produktiv underholdning på veien. Man burde kunnet hoppe av speedern i fart (ihvertfal de som flyr nap of the earth).

 

Romskipet er en dårlig spøk. En miniversjon av Normandy fra Mass Effect. Kamp i rommet er et enkelt arkadespill i spillet. Jeg titter trist bort på min joystick som støver ned. Hadde håpet på litt pvp i space, men akk.0

 

Det positive

Gjennomført god voiceacting. Det er gjort et kjempearbeide her som gjør mye for innlevelsen. Her får man virkelig mye for pengene.

 

Kampsystemet fungerer. Det virker litt klønete i starten, men når man graver i preferences og finner frem keybindings kan man gjøre targetting og assisting til en lek. Evner og angrep fyrer greit uten for mye mas, og tempoet er såpass rolig at litt lag vil ikke være en ekstrem ulempe i pvp.

 

Engasjerende story. Selv om Consular (spilte til L19) storyen var litt klisjépreget og forutsigbar, så var det vel akkurat det jeg ønsket og fikk levert på et sølvfat. Ble litt brydd av å bli hyllet som den reddende engel konstant. Imperial Agent Agent (spilte til L20) var utrolig morsom. Å løpe rundt som en liten female fandenivoldsk sniper med attityd så det holder var utrolig underholdende. Å valse rundt i the empire å intimidere høytstående offiserer i hytt og pine var virkelig morsomt.

 

Konklusjon

I general chat var det en fanboi medspiller som "argumenterte" med at stresstesten ble utført på en 2 måneder gammel build og at spillet ville være mye bedre ved launch. Jeg må le, om man ikke stresstester gold versjonen ber man om en katastrofal lansering. Nå vet jeg ikke hvor mye lit man skal sette til denne uttalelsen da.

 

Til syvende og sist tror jeg alikevel at kjedelige omgivelser, masse unødig løping frem og tilbake og den noe foreldete mekanikken med grupper av fiender som bare står å venter på å bli slaktet kommer til å gi folk inntrykk av at dette er bare et gammelt spill i ny drakt. Det blir helt sikkert en stor success ved launch med påfølgende desertering etter første måned.

 

Det som kan redde spillet for min del er engasjerende og morsom open world pvp i endgame. Jeg skal reise bort i julen så jeg kommer til å vente med å kjøpe. Lese forumer etter jul og så bestemme meg.

Lenke til kommentar

Hvis du spamma en knapp som consular gjorde du noe alvorlig galt :p

 

Jeg vet veldig godt at flere knapper var tilgjengelige, men de var sjelden bedre enn knappen jeg spamma. Men jeg så videoen din, og så at du brukte 2-3 sekunder på å channele forcelift på en du 1v1'a da denne var på halv hp og du på full, mens den slo på deg mens du castet, for så å bruke telekinetic throw som var off cd hele tida straks motstanderen din var lifta. Jeg kunne selvfølgelig også ha brukt alle knappene hvis jeg ville ha brukt unødvendig mye tid på å ikke gjøre noe fornuftig ;)

 

Det var fornuftig, jeg var shadow og må angripe bak ryggen for mest mulig skade. Jeg kan ikke gå stealth når jeg er i combat, derfor jeg force lifter for å holde han på plass. Telekinetic gjør også veldig mye skade og har lang range for å gjøre slutt på fienden. Den runden var jeg top dps dealer.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Har spillt weekendtesten fra Fredag til i dag tidlig (sovet litt innimellom).

 

Det negative

Når man launcher et nytt MMO på tampen av 2011 må man ha et mye mer levende og detaljert miljø hvor handlingene foregår enn det SWTOR har. Figurene er mindre detaljert enn de i Dark Age of Camelot (8 år gammelt spill). Jeg er enig i hva mange sier, at spillet virker kaldt og livløst enda jeg tilbrakte mye av tiden i soner med mange medspillere.

 

En annen ting som jeg slet med i SWTOR var at man blir nesten tvunget til å gå i sine egne fotspor gang etter gang etter gang. Det er lange avstander, mye trasking og veldig lite produktiv underholdning på veien. Man burde kunnet hoppe av speedern i fart (ihvertfal de som flyr nap of the earth).

 

Romskipet er en dårlig spøk. En miniversjon av Normandy fra Mass Effect. Kamp i rommet er et enkelt arkadespill i spillet. Jeg titter trist bort på min joystick som støver ned. Hadde håpet på litt pvp i space, men akk.0

 

Det positive

Gjennomført god voiceacting. Det er gjort et kjempearbeide her som gjør mye for innlevelsen. Her får man virkelig mye for pengene.

 

Kampsystemet fungerer. Det virker litt klønete i starten, men når man graver i preferences og finner frem keybindings kan man gjøre targetting og assisting til en lek. Evner og angrep fyrer greit uten for mye mas, og tempoet er såpass rolig at litt lag vil ikke være en ekstrem ulempe i pvp.

 

Engasjerende story. Selv om Consular (spilte til L19) storyen var litt klisjépreget og forutsigbar, så var det vel akkurat det jeg ønsket og fikk levert på et sølvfat. Ble litt brydd av å bli hyllet som den reddende engel konstant. Imperial Agent Agent (spilte til L20) var utrolig morsom. Å løpe rundt som en liten female fandenivoldsk sniper med attityd så det holder var utrolig underholdende. Å valse rundt i the empire å intimidere høytstående offiserer i hytt og pine var virkelig morsomt.

 

Konklusjon

I general chat var det en fanboi medspiller som "argumenterte" med at stresstesten ble utført på en 2 måneder gammel build og at spillet ville være mye bedre ved launch. Jeg må le, om man ikke stresstester gold versjonen ber man om en katastrofal lansering. Nå vet jeg ikke hvor mye lit man skal sette til denne uttalelsen da.

 

Til syvende og sist tror jeg alikevel at kjedelige omgivelser, masse unødig løping frem og tilbake og den noe foreldete mekanikken med grupper av fiender som bare står å venter på å bli slaktet kommer til å gi folk inntrykk av at dette er bare et gammelt spill i ny drakt. Det blir helt sikkert en stor success ved launch med påfølgende desertering etter første måned.

 

Det som kan redde spillet for min del er engasjerende og morsom open world pvp i endgame. Jeg skal reise bort i julen så jeg kommer til å vente med å kjøpe. Lese forumer etter jul og så bestemme meg.

 

Bra oppsummert føler mye av det samme, men jeg skal spille fra launch da jeg har forhåndsbestilt, håper de klarer å holde på meg lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stephen Reid kom med en veldig uventet, men veldig kjærkommen melding på twitter i dag: Vi skal patche beta client til retail client, så dere trenger ikke uninstalle For alle dere stakkars folk med treig internett er jo dette fantastisk. Så ikke avinstaller clienten din, BioWare skal patche den opp. Men den patchen blir nok ganske stor. Dette er vel alt som er. Om det kommer mere informasjon angående dette skal vi oppdatere dette her i denne tråden. Imens kan jeg bare informere om at det er bare litt over 2 uker igjen til Early Access starter.

 

source

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...