Gå til innhold

Star Wars The Old Republic - Tråden!


Anbefalte innlegg

Nå er det fryktelig vanskelig å IKKE gjøre et MMO repedativt når det kommer til end-game. Det finnes grenser på hvor mange forskjellige dungeons, raids, pvp-scenarioer og unike ting du kan ha i et spill omgangen. For det første så kan du ikke ha for mange så spillerbasen blir såpass spredd og dratt utover i alle retninger så folk ender opp med å ikke klare å få nok spillere med på de forskjellige tingene, samtidig så er det jo en temmelig håpløs kamp for utviklerne og pøse ut nytt end-game innhold hver bidige uke fordi folk spiller 24/7 og dermed er ferdig med de mest utrolig spillmengder på null, komma null osv osv..

 

Nå sikter jeg ikke til SWToR, men MMO-sjangeren generelt. Det som er viktig er å klare å treffe en balanse som gjør at de mer dedikerte spillerne og de mer casual spillerne føler at de har noe å foreta seg, at de har noe å progressere imot. For mange så er det jo nettopp det end-game handler om, du er nå ferdig med levelinga så nå må du ha en annen gulerot som kan holde deg i gang. Her er jo det å få bedre utstyr det de fleste MMO bruker som agn og motivasjonskilde og det mest vanlig er jo da å putte inn daily quests, dungeon og raids som du må igjennom for å tilstrebe deg bedre, og bedre og til slutt det beste utstyret. Også blir nivået økt og nytt utstyr, dailies, dungeons og raids innført fortløpende når det trengs. Gjerne i form av utvidelsespakker til spillet.

 

 

 

For noen er dailies kjedelig, for andre er dungeons kjedelig, for andre er raids for tidkrevende og derfor utelukka og for andre er PvP gørrakjedelig. Her må man finne en balanse som kan tilfredsstille alle sammen samtidig og dailies er en populær ting som innhold spillere kan underholde og bruke tid på over en litt lengre periode for å opparbeide seg i spillet. Om spillet skulle vært sånn at du skulle hatt nok unike oppdrag til at dailies ikke skulle vært nødvendig, det skulle vært nok unike dungeons, raids og PvP-scenariorer at du aldri måtte gjøre den samme mer enn én gang så ville det jo tatt utviklerne flere år bare for å ha nok innhold som de dedikerte spillerne alikevell hadde pløyet igjennom på et par uker.

 

 

Sier ikke dailies er en god mekanikk, men det er en som fungerer for mange. Og hva mener du MMO-utviklere skulle ha brukt istedenfor, som ikke ville krevd massivt med utviklerressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det to hovedpunkter som gjør et MMO verdt å betale for i lengden.

 

1) Systemet må "henge på greip". Grensesnitt og underliggende mekanismer må legge alt til rette for spilleren istedet for å komme i veien og stikke kjepper i hjulene. SWTOR har et utrolig klønete grensesnitt og systemet straffer deg om du ikke følger ruta som er lagt opp for deg. Loot er fullstendig ubrukelig og crafting er greit pre lvl 50, men ganske nytteløst i end game.

 

3) PvP må være endel av grunnarkitekturen. Jeg ser også at folk veldig fort går lei når det kun er 2 factions. 3 er ganske perfekt fordi om en dominerer kan de andre to rotte seg sammen mot den sterkeste. SWTOR har bare 2 factions og open pvp samt warzones er helt klart noe som er klattet på et eksisterende system.

Lenke til kommentar

Helt enig det du skriver i punkt #1. Her håper jeg add-ons kan være med på å få opp SWToR MANGE hakk. Og når det gjelder at ting må henge på greip så føler jeg at stort sett alt som har med MMO-biten (multiplayer) å gjøre leverer generelt dårlig og det her spillet faller igjennom for meg.

 

EA og Bioware har tatt singleplayer-RPG og stappet det inn en MMO-pakning, for meg gjør dette to ting. Det setter en demper på hele singelplayer følelsen, for selv om SWToR har knallgod historie og voice-acting så klarer jeg aldri å leve meg like mye inn i det og få det til å føles som en skikkelig RPG-spill ala Knights of the Old Republic. Samtidig så føles endel av MMO-elementene så lite integrert og gjennomført at jeg ikke helt ser vitsen, det er mangel på skikkelig end-game, områdene føles tomme, det er ingen oversiktlig eller god måte å opprette grupper så du faktisk kan spille effektiv med andre spillere osv osv..

 

Hadde Bioware droppet MMO-biten og heller fokusert på et skikkelig CO-OP system og brukt en langt bedre og mer moderne grafikkmotor (som ikke ville vært noe problem om de ikke måtte ta hensyn til at spillet skulle være et MMO) og de hadde fått lagt opp en litt mer logisk storyline som du enklere får til i et singleplayer spill så ville nok dette vært gull som et RPG-spill. Istedenfor så ødelegger de et godt RPG-spill med å dra inn MMO-elementer som rett og slett ikke er godt nok gjennomført som gjør at spillet faller igjen, det når ikke opp som RPG-spill og det når heller ikke opp som MMO-spill.

 

 

Det må drastiske endringer til for at dette skal bli bra, hele MMO-biten må renoveres og det tviler jeg sterkt på at kommer til å skje med det aller første. Du kan si hva du vil om World of Warcraft, men er det noe Blizzard får til så er det MMO-elementer og få spillet til å fungere utmerket som hva det nettopp er, et MMO og ikke et RPG. Det er ingenting galt i å ha et større fokus på storyline, mye voice acting osv.. i et MMO-spill og Bioware har satt en ny standard for RPG og questing i MMO-spill så absolutt, men det hjelper jo lite når alt annet faller igjennom. Etter tre uker så spurte jeg rett og slett meg selv hvorfor jeg skal gidde å tilbringe mye tid og fortsette å spille SWToR når jeg har spill som World of Warcraft, og snart kommer Guild Wars 2 osv.. Og svaret var at det rett og slett ikke var noen grunn til å fortsette med SWToR etter at storyline var ferdig.

Lenke til kommentar

I Dark Age of Camelot handlet alt om end game. Veien frem til L50 var bare trening for rvr. Har aldri hørt om noen klage på PvP løsningen til DAoC. 3 veis rvr ftw! Synd spillet døde ut, tror Mythic begynte å fornye grafikken altfor sent. Det beviser vel at kickass pvp er bare halve formelen :)

 

Edit: Faktisk er det ikke helt presist. I DAoC implementerte de kommandoen /xpoff (og /rpoff) slik at man kunne ha premades på flere nivåer for å hygge seg i forskjellige battlegrounds. Det fungerte faktisk veldig bra. Battlegrounds i DAoC var ikke slike minigames/scenarioer. Det var separate store soner med open rvr og et stort slott i midten som man sloss for å ta og holde kontrollen over. Veldig morsomt!

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812387491234

En interessant observasjon: som flere her syntes jeg min server virket "død" og stille. Umulig å finne grupper osv. Nå ble jeg invitert inn i en guild i helgen og jeg må si jeg ble overrasket over både hvor mange som er med (250+) og hvor aktivt det "interne" livet er - her er det konstant chat, alltid noen som vil gruppere - både for dailies, hms, fps og holocron hunts.. Så for meg gikk opplevelsen fra en "øde" server med maks 50 på fleet i primetime og 10-15 på hver planet - til masse liv og moro innenfor en stor guild. YMMV naturligvis, men kanskje en litt større guild kan være verdt å prøve hvis man (som jeg) føler at spillet var tomt og øde.

Endret av Slettet+9812387491234
Lenke til kommentar

Ang. community;

Dere som sier at Bioware suger på community, how so? De har f.eks. en guild summit gående i Texas nå, hvor de har invitert guild leaders fra både Amerika og Europa. Impetus Norvegicus sin GM er der f.eks.

Ikke dårlig. Det er sikkert flere Star Wars fans i verden enn det er Warcraft fans så om BioWare spiller kortene riktig burde de kunne utfordre Blizzard. Men det kreves nok mer enn samlinger med en knippe die hard Star Wars fans. En stor forbedring over mange andre spill er jo at de ikke har splittet EU og US community, men har felles forum og server browser (Her feiler Tera miserabelt).

Lenke til kommentar

De har jo ikke egne serverforum engang. Men jeg skjønner den avgjørelsen fra deres synspunkt. Hvis de hadde hatt 250 subforum, en for hver server, så hadde spillerene fort oppdaget hvor døde mange av serverene egentlig er ved å sjekke aktiviteten på serverforumet. Ved å dele subforum mellom flere servere kamuflerer de dette.

 

Folk må jo betale kostnadene selv for å delta på guild summit, det er vel få som tar flybilletten til USA for å delta... Da gjør CCCP det annerledes med sitt spillermøte(skjønt det er litt mer eksklusivt).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

I Dark Age of Camelot handlet alt om end game. Veien frem til L50 var bare trening for rvr. Har aldri hørt om noen klage på PvP løsningen til DAoC. 3 veis rvr ftw! Synd spillet døde ut, tror Mythic begynte å fornye grafikken altfor sent. Det beviser vel at kickass pvp er bare halve formelen :)

 

Edit: Faktisk er det ikke helt presist. I DAoC implementerte de kommandoen /xpoff (og /rpoff) slik at man kunne ha premades på flere nivåer for å hygge seg i forskjellige battlegrounds. Det fungerte faktisk veldig bra. Battlegrounds i DAoC var ikke slike minigames/scenarioer. Det var separate store soner med open rvr og et stort slott i midten som man sloss for å ta og holde kontrollen over. Veldig morsomt!

 

Har venner som fremdeles spiller DAoC jeg, så helt dødt er det ikke.

 

Det fine med DAoC er at det var ett spill i MMOens spede ungdom. Det var mindre shitkids. Man hadde "realm pride" og jobbet sammen for hele realm'et, ikke bare for personal lewtz, som i dag.

 

Det var tider det. :love:

Lenke til kommentar

Ang. community;

Dere som sier at Bioware suger på community, how so? De har f.eks. en guild summit gående i Texas nå, hvor de har invitert guild leaders fra både Amerika og Europa. Impetus Norvegicus sin GM er der f.eks.

 

At et fåtall Star Wars nerder blir invitert til USA gjør at Bioware server community bra?

Lenke til kommentar

Ang. community;

Dere som sier at Bioware suger på community, how so? De har f.eks. en guild summit gående i Texas nå, hvor de har invitert guild leaders fra både Amerika og Europa. Impetus Norvegicus sin GM er der f.eks.

 

At et fåtall Star Wars nerder blir invitert til USA gjør at Bioware server community bra?

 

Fåtall? Jaja, 160 personer er vel lite. De er nylig ferdig med første livestream, og der var det folk fra nord-amerika, brasil, norden, tyskland, frankrike og 1 fra Australia.

 

Det er heller ikke bare die-hard people, spillerne som er der går fra dem som er die-hard prog. raiders til de som er mer casual med kjerring, jobb, 2 unger og bikkje. Og en volvo. Så vil nå ikke si at dette utelukkende er for blodfans.

 

1.2 kommer til å inneholde dette;

Legacy-systemet blir revampa

Moddable GUI

Ny flashpoint

Ny operation

Ny Warzone

Flere nye dailies på Corellia

Og mer. Mao, under et halvt år etter release skal BW ha releaset to content-patcher. Ikke dårlig.

Lenke til kommentar

Ang. community;

Dere som sier at Bioware suger på community, how so? De har f.eks. en guild summit gående i Texas nå, hvor de har invitert guild leaders fra både Amerika og Europa. Impetus Norvegicus sin GM er der f.eks.

 

At et fåtall Star Wars nerder blir invitert til USA gjør at Bioware server community bra?

 

Fåtall? Jaja, 160 personer er vel lite. De er nylig ferdig med første livestream, og der var det folk fra nord-amerika, brasil, norden, tyskland, frankrike og 1 fra Australia.

 

Det er heller ikke bare die-hard people, spillerne som er der går fra dem som er die-hard prog. raiders til de som er mer casual med kjerring, jobb, 2 unger og bikkje. Og en volvo. Så vil nå ikke si at dette utelukkende er for blodfans.

 

1.2 kommer til å inneholde dette;

Legacy-systemet blir revampa

Moddable GUI

Ny flashpoint

Ny operation

Ny Warzone

Flere nye dailies på Corellia

Og mer. Mao, under et halvt år etter release skal BW ha releaset to content-patcher. Ikke dårlig.

Du mener legacy systemet vil bli implementert, akkurat nå har det ikke gjort en dritt enn å være under XP baren min.

Moddable GUI skulle vært tilgjengelig fra begynnelsen, det er den nye standaren.

Hvis de lanserer patchen etter min spilletid utgår, så tar jeg en pause fra spillet.

 

Å raide 1-2 kvelder i uka er ikke verdt pengene.

Spesielt når operations er forsatt fullt av buggs som ødelegger mye av morroa.

 

Warzone gleder jeg meg til, kan gi meg en unnskyldning til å begynne med PVP igjen.

 

Vil de gi oss High Res textures til slutt, eller har det gått i glemmeboken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. community;

Dere som sier at Bioware suger på community, how so? De har f.eks. en guild summit gående i Texas nå, hvor de har invitert guild leaders fra både Amerika og Europa. Impetus Norvegicus sin GM er der f.eks.

 

At et fåtall Star Wars nerder blir invitert til USA gjør at Bioware server community bra?

 

Fåtall? Jaja, 160 personer er vel lite. De er nylig ferdig med første livestream, og der var det folk fra nord-amerika, brasil, norden, tyskland, frankrike og 1 fra Australia.

 

Det er heller ikke bare die-hard people, spillerne som er der går fra dem som er die-hard prog. raiders til de som er mer casual med kjerring, jobb, 2 unger og bikkje. Og en volvo. Så vil nå ikke si at dette utelukkende er for blodfans.

 

1.2 kommer til å inneholde dette;

Legacy-systemet blir revampa

Moddable GUI

Ny flashpoint

Ny operation

Ny Warzone

Flere nye dailies på Corellia

Og mer. Mao, under et halvt år etter release skal BW ha releaset to content-patcher. Ikke dårlig.

 

Brukanes så absolutt, men jeg vil vente med å gi dem kred inntil vi faktisk ser dette innholdet og personlig så syntes jeg to content patcher tett etter release skulle bare mangle når det er et såpass stort mangel på fungerende end-game som det er for øyeblikket.

 

For min del så syntes jeg dette er ting som egentlig burde vært der ved release og sånn sett føler jeg det blir litt for snilt å gi Bioware skryt for å komme med dette en stund etter release.

Lenke til kommentar

Åh, det var nytt.

 

Jeg har egentlig fått spilt det jeg trengte av SWToR. Jeg fikk litt av historien med meg på veien til 50, og fant ut det jeg trengte å vite om Jedi-historien.

Utover det merker jeg at kampsystemet er identisk til WoW, og det fenger ikke. Så jeg legger nok hatten på hylla permanent når jeg får kontaktet Bioware for å fjerne låsen på kontoen min.

Lenke til kommentar

Åh, det var nytt.

 

Jeg har egentlig fått spilt det jeg trengte av SWToR. Jeg fikk litt av historien med meg på veien til 50, og fant ut det jeg trengte å vite om Jedi-historien.

Utover det merker jeg at kampsystemet er identisk til WoW, og det fenger ikke. Så jeg legger nok hatten på hylla permanent når jeg får kontaktet Bioware for å fjerne låsen på kontoen min.

 

"DET ER IKEK IDENTISK TIL WOW!!!111 DET ER JO IKEK ATUOATTACK!!1"

 

Altså..sitter man og hamrer på 1 når man venter på cooldowns..oj så innovativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...