Gå til innhold

Star Wars The Old Republic - Tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Trodde jeg var nerd jeg...

 

You have still much to learn young padawan :tease:

 

hehe. Men okay, da er vi enige at vi er uenige :)

 

Greit nok. Jeg er fullt klar over at mainstream definisjonen av MMO omfatter dette spillet, men jeg er bare skuffet over hvor likt SW:TOR's mekanisme og begrensninger er til alt annet jeg har spilt. Spillet er fint og artig men jeg lengter etter noe nytt og banebrytende.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du er jo langt ute på viddene kamerat , å mene at EVE er det eneste eksempel på et MMO ?

 

Det har jeg aldri gjort.

 

TOR har ALLE ingredienser som ethvert MMO har hatt siden everquest hadde.

 

Helt sikkert. Men jeg mener nå det er forskjell på hva mainstreamen definerer som massivt multiplayer og hva som egentlig *er* massivt multiplayer hvis du drar en konkret målestokk og sammenligner en del spill. SW:TOR faller godt utenom denne definisjonen hvis man ser ting litt i perspektiv.

 

Det er tusenvis av folk DU kan velge å queste med , spille med osv på hver server , det er massivt nok i termen.

 

Så da er også Counterstrike et MMO FPS siden man jo har tusenvis av folk man kan velge å spille med? Det er da massivt nok i din terminologi.

 

Poenget mitt er hvordan spilleren kan påvirke miljøet rundt seg på et massivt nivå. Det ser du ikke mye av i SW:TOR og mange andre såkalte MMO.

 

Du kan dessuten ikke sammenligne EVE med alle andre spill , greit det er lett å fylle opp 300.000 klumper i et tomt rom , men det lar seg ikke gjøre i en verden av skog og mark , beklager.

 

Det hadde vært uproblematisk hvis dette hadde vært et mål i utgangspunktet. Man kunne ha gjort planetene mye større, større setlements osv. Det er kun mekanismen i spillet som setter begrensninger (og så klart din egen fantasi).

Lenke til kommentar
Så da er også Counterstrike et MMO FPS siden man jo har tusenvis av folk man kan velge å spille med? Det er da massivt nok i din terminologi.

Korrekt.

Skjønner ikke poenget å diskutere et begrep som er "definert" for flere år siden.

Blir det samme som å ta et hvilket som helst RPG spill å si at dette er ikke RPG spill fordi jeg mener det ikke er nåkk rollespill i spillet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vel jeg skal gi den en ting, den kan virkelig defineres som et massivt online spill hvis man kun bruker diskplassen som et kriterium

Lenke til kommentar

Et spill trenger ikke å være kompetitivt for å regnes som multiplayer, og det er langt mer som foregår i bakgrunnen i et spill som Old Republic enn det ser ut til at mange av dere skjønner. Hele verden er befolket av ekte spillere, så selv om du sitter på Coruscant alene i kantina vil ting som skjer på Hutta påvirke deg indirekte. Det er så enkelt som å vandre gjennom et område og finne alle fiendene døde (og dermed få en "gratis" quest fordi du slipper å slite med slossingen), eller slite med en boss og like greit slå deg sammen med en annen tilfeldig spiller for å ta den. Andre spillere kjøper og selger ting i GTN, noe som hjelper til å opprettholde økonomien slikt at du får varer til en brukbar pris enten du kjøper eller selger. Kort sagt handler MMOer ikke utelukkende om å slå seg sammen med andre grupper for å banke farlige fiender eller andre spillere.

 

MMOer handler om hele verden det foregår i og å være en del av et fellesskap. Tenk for eksempel på Guilds. De eksisterer ikke utelukkende for å finne folk til å hjelpe deg i et raid. De er selvsagt til god hjelp til det, til å finne folk til flashpoints, heroics og så videre. Men de er også en viktig måte å treffe nye venner på og holde kontakten med dem, så mange logger inn i spillet kun for å snakke med venner, og ikke for å spille. Et spill som Old Repulic kunne fort ha blitt gørrkjedelig i single-player, men har man en guild har man hele tiden noen likesinnende å snakke med. Det gjør at ting blir mye morsommere, og man samarbeider på tvers av områder og planeter. På den måten kan en gruppe spillere faktisk bestå av hundrevis av spillere, ikke bare fire. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Et spill trenger ikke å være kompetitivt for å regnes som multiplayer, og det er langt mer som foregår i bakgrunnen i et spill som Old Republic enn det ser ut til at mange av dere skjønner.

 

Det tviler jeg sterkt på. Kan du nevne et slikt eksempel som har direkte påvirket din karakter?

 

Hele verden er befolket av ekte spillere, så selv om du sitter på Coruscant alene i kantina vil ting som skjer på Hutta påvirke deg indirekte. Det er så enkelt som å vandre gjennom et område og finne alle fiendene døde (og dermed få en "gratis" quest fordi du slipper å slite med slossingen)

 

Fra den tiden jeg kommer meg fra kantina i Coruscant og til det aktuelle området du beskriver har alle fiendene respawnet.

 

eller slite med en boss og like greit slå deg sammen med en annen tilfeldig spiller for å ta den.

 

Det er jo greit nok, men det jeg gjør der og da med denne andre tilfeldige spilleren gir meg ikke en annen følelse enn hvis jeg slår meg sammen med en annen tilfeldig spiller i et hvilket som helst annet online spill. Det vi to sammen utfører har ingen persistent effekt på miljøet jeg spiller i.

 

Andre spillere kjøper og selger ting i GTN, noe som hjelper til å opprettholde økonomien slikt at du får varer til en brukbar pris enten du kjøper eller selger.

 

Som jeg sa tidligere er Battlegrounds og GTN det eneste persistente aspektet som har en ekte MMO mekanisme, så her er jeg ikke uenig med deg

 

Kort sagt handler MMOer ikke utelukkende om å slå seg sammen med andre grupper for å banke farlige fiender eller andre spillere.

 

Nei men leser du noen av mine andre innlegg så skjønner du kanskje hva jeg prøver å poengtere og at jeg ikke hevder dette i det hele tatt. Det jeg poengterer er de fysiske begrensningene/friheten spillemekanismen bringer til spilleren og om denne mekanismen lar spilleren innvirke på sine omgivelser på et massivt nivå.

 

Og så er såklart alt relativt. SW:TOR er et massivt onlinespill hvis man sammenligner det med andre enklere onlinespill med en stor online brukerskare. Men jeg drar terskelen lenger og måler SW:TOR opp imot andre MMO'er som gir et mye større MMO miljø rent teknisk en det vi ser her.

 

MMOer handler om hele verden det foregår i og å være en del av et fellesskap. Tenk for eksempel på Guilds. De eksisterer ikke utelukkende for å finne folk til å hjelpe deg i et raid.

 

Denne funksjonen er vel og bra og uten dette ville poenget mitt vært mye klarere såklart, men at SW:TOR har denne selvfølgeligheten gjør ikke argumentet mitt ugyldig fordet.

 

De er selvsagt til god hjelp til det, til å finne folk til flashpoints, heroics og så videre. Men de er også en viktig måte å treffe nye venner på og holde kontakten med dem, så mange logger inn i spillet kun for å snakke med venner, og ikke for å spille. Et spill som Old Repulic kunne fort ha blitt gørrkjedelig i single-player, men har man en guild har man hele tiden noen likesinnende å snakke med.

 

Man kunne fint klart seg uten denne funksjonen da det er tonnevis med verktøy OOG man kunne tatt i bruk for å danne et guild og holde kontakten. En ingame guild funksjon er ikke argumentet som får MMO definisjonen til å stå eller falle for SW:TOR.

Lenke til kommentar

Fant en litt interesant historie på RockPaperShutgun :D

 

 

Well this is all jolly interesting. Remember the story about Star Wars: The Old Republic banning a player because he’d been to Ilum at too low a level, and been looting the containers? And remember how it looked pretty dodgy, and was probably a fake? Well here’s the thing: it wasn’t. It was real. But, as you might imagine, there were a few details missed out.

 

 

In a post to the SWTOR forums, Senior Online Community Manager, Stephen Reid, makes it clear that no one is going to get banned for visiting Ilum at a level under 40, and seeing what they can find in a container. Which is pretty much how the original story ran.

 

However, if a person is going to Ilum to repeatedly exploit the availability of such high level/value loot, to the point where the game’s economy becomes imbalanced, at that point BioWare say they’re going to issue a temporary ban.

 

Putting this in context, Reid begins by explaining that they’ve handed out plenty of permanent bans against those who are gold farming within the game, as you’d expect. But, he says, those who are threatening the economy of the game via an exploit were “warned or temporarily suspended”. He stresses those who received this notice were considerably fewer in number than those banned for “credit farming”. And he explains that this isn’t carried out lightly.

 

“It’s important to remember that our Terms of Service team is extremely careful and thorough in their investigation of any potential exploit or unusual activity in-game. Working closely with the development team and using extensive metrics based on player activity, they are able to determine what is normal player activity, what is unusual and what is exploiting. Our goal is always to ensure a fair game experience for all players while also protecting the rights of individuals, and if people are disrupting the play experience for others action will be taken.”

 

Clearly responding to the Reddit-led fuss that occurred last weekend, Reid insists that appeals are listened to, and says in some cases actions have been rescinded, but also stresses that those who are receiving bans may not tell the whole story.

 

“While we understand people’s concern about actions taken against accounts, please remember the Terms of Service team exists to help ensure a balanced and fair game experience for all. When you see reports of actions taken against someone’s account, remember they are choosing to tell their version of the story – and there are two sides to every story.”

 

Soooooo, where does that leave us? Well, no one has been permanently banned for exploiting Ilum’s boxes. That’s important to know. But whether the lesser actions are appropriate or not remains an interesting question. Were those players doing anything wrong? Or were they simply playing the game, in a way in which the game allowed itself to be played?

 

In my opinion (because the joy of owning a site is I’m entitled to give my opinions!) those players should not be punished, but rather the game should be fixed. If you create a universe, and then ask people to spend considerably amounts of money and time within that universe, then you have to expect people to be people. Gold farming is one thing – having the nous to get big loot and gain from that, that’s quite another. And hell, the game lets you play as a smuggler!

 

It makes me think of EVE, and the fragility and adaptability of that economy. I sometimes wonder if those creating MMOs aren’t really willing to accept the full responsibility for their creation. If the economy can be so easily exploited, either allow your game to be influenced by that, or fix your game. Punishing canny customers seems the wrong approach, but certainly the quick fix. Bad PR, functioning game. You can see why they made the decision.

 

 

 

Lenke til kommentar

vonfaff, letar du efter ett spel som har dynamiskt innehåll? Alltså ett spel som varje spelare förändrar på då de tar sina val? I flera inlägg har du hintat om det, inget fel med det, men jag tror nog inte det spelet finns. SWTOR är ett massivt multiplayer online rpg, varken mer eller mindre. Har du lust att stoppa det i ett eget hörn för att du har lust med det så får du gärna det, men jag tror inte du kommer någon vart.

 

Du verkar ha stor lust att få fram din mening, men om någon kontrar med en kommentar verkar den inte gyldig. Vart vill du egentligen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...