Gå til innhold

Windows 7 vil ikke respektere SATA harddisk 0 og 1!

Pallantir

Anbefalte innlegg

Dette er vel et sted mellom programvare og lagringsmedier, men jeg prøver meg i denne kategorien. Min brors Dell Precision M6500 har to harddisker, en SSD og en vanlig disk. Problemet er at han har et program han er avhengig av i jobben (han er en sånn som bare ingeniør det, men ikke med data...) som er registrert på den vanlige harddisken og er avhengig av at den er disk 0. Det har ikke noe som helst å si hva man booter fra, bare den registrerte harddisken er disk 0. Og derfor er da også den plassert på den primære harddiskplassen i pc-en.

Men tidligere har det omtrent annenhver gang pc-en er omstartet (noe som heldigvis bare skjer etter oppdateringer og sånt) skjedd at etter oppstarten står SSD-en (som altså står på den sekundære plassen og er sekundær harddisk i BIOS-en) som disk 0, mens harddisken står som disk 1. Nå skjer det oftere og oftere, så SSD-en står som disk 0 nesten hver gang. Det blir veldig irriterende for ham å starte pc-en om igjen 20 ganger for endelig å komme til riktig konfigurasjon. Har noen en idé om hvorfor sånt skjer, og hva som kan gjøres for å dressere Windows så riktig disk blir disk 0?

Håper ikke denne var for forvirrende, det var vel omtrent så klart som jeg kan uttrykke det... ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært en greiere problemstilling om dette hadde skjedd HVER gang. Men når maskinen ikke er konsekvent på rekkefølgen lagringsmedium kommer i mellom hver oppstart så kan det tyde på en del ting:

1. Batteriet som hjelper BIOS å huske instillingene begynner å ebbe ut
  2. Feil med bios
  3. Minst én av diskene blir feilaktig ikke registrert ved oppstart av maskinen

Og for å utelukke litt: Gjelder dette uansett om maskinen restartes eller om maskinen har vært avslått noen timer?

Lenke til kommentar

GeirHK, det er en et halvt år gammel bærbar, og den har aldri mistet noen andre innstillinger. Så det er neppe BIOS-batteriet. Og det ville vel ikke hatt noe å si så lenge den ikke mister hovedstrømmen. Og det skjer uansett om det er en ren omstart (som det i 90 % av tilfellene er, det er bare ved oppdateringer og sånt den omstartes, ellers bruker han bare ventemodus). Jeg oppdaterte BIOS på den i går, og det endret ikke på noe.

Isbilen, glemte å si at M6500 er en bærbar pc. Så det er lite kabler. Men jeg kan finne ut om det er en sånn innstilling for antall sekunder den venter. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Dessverre. :( Det var en innstilling for å kjøre alle BIOS-tester, men det hjalp ikke noe. Han hadde to vanlige harddisker i maskinen før, med samme opplegg (booting fra sekundærdisk, mens programmet leste primærdisken og startet på grunn av det), og da var det omtrent annenhver gang den startet at den ville og ikke ville kjøre med riktig rekkefølge. Med SSD-en sier han at det blir feil 9 av ti ganger. Det kan vel tyde på at SSD-en er raskere å oppdage og derfor plasseres først, kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...