Trikrin Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har et par gen 1 Intel X-25 liggende, og nå har kjøpsmonsteret i meg våknet, og jeg vil ha et par C300-disker, som har fått skryt for bra fart. A) Kan jeg sette dem opp i RAID 0 sammen med Intel X-25? B) Hva vil det gjøre ytelsesmessig? C) Noen som har gjort dette før, og har erfaringer? -Trikrin- Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 På A er svaret ja det kan du, du kan også i teorien slenge en 1Tb harddisk sammen med en SSD i RAID 0. Men svaret på B derimot vil da ta livet av eksemplet jeg nevnte i A, ytelsen skalerer etter svakeste ledd. Så en SSD + 1Tb harddisk i RAID 0 vil gi samme ytelse som 2x 1Tb harddisker i RAID 0. Samme vil skje i dette tilfellet, alt vil gå etter det svakeste leddet. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Skalerer dette ikke perfekt? C300: Les 355MB/s Skriv 75 MB/s og med Intel X-25 på betraktelig lavere hastighet, vil fortsatt kjøre på raskere enn kun C300 i raid 0? Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Skalerer ikke perfekt nei. Det eneste fornuftige mener jeg, er å bruke like SSD'er i RAID 0. 2-3 stk C300 i R0 er bra. Samme med Intel X-25. Grensen på et HK er vel 3 stk. SSD i R0, kanskje 4 stk. Deretter stopper det opp, og ytelsen blir ikke bedre. Hvis du tar en titt innom SSD Benketråden vil du se at proffene kun bruke like SSD'er i RAID 0. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 vil jeg få mer ytelse med 4X i raid 0 kontra 2X C300 i raid 0? I såfall, vil det utgjøre mye forskjell? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hehe... Jeg testet for noen uker siden 8x c300 128gb og 10x intel 160gb i raid-0. Det som skjedde var at ytelsen gikk ned til intel nivå ca. Altså jeg mistet ca 10MB/s 4k random read. Med 8stk c300 makset jeg kontrolleren greitt, som har en lesehastighet max på ca 1800 Mb/s. Altså det er ikkje bra å blande i raid-0 fordi man får ytelsen til den svakeste ssd/disken. Ofte får man litt dårligere enn det igjen pga forskjellige kontrollere på ssd/disker og forskjellig oppbygning av cache etc.... Lesehastighet og write skalerer ganske bra selv om man blander, men ikkje random ytelse. Testet dette med mine gamle 15k.5 sasdisker og blandet litt med 15k.4 disker. Ved å ha 10 stk seagate 15k.5 sas disker i raid-0 til å kjøre 10 stk 15k.5 + 2stk 15k.4 (litt eldre modell) i raid-0 gjorde at både lesehastighet og skrivehastighet ble dårligere med 12 disker enn 10 like disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå