Gå til innhold

Triggere i MySQL?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg versjon 4.x, og leste i info mysql at lagra prose-dyr (triggere) ikke var planlagt før i 5.x.

Jeg trenger da triggere til å bevare referanseintegritet etc., sånn a lá "on insert into table hjalla do insert into table hildur values hjalla.id etc."

Hvordan gjør jeg da dette? Synes sterkt å huske at ett-eller-anna sql jeg holdt på med for flere år siden hadde dette, riktignok i noe fukka implementering, men likavel, triggere er vel en del av mysql?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MySQL har vel verken stored procedures eller triggers i nåværende versjon. Men at du har brukt andre DBMS'er som har støtte for det er ikke så rart for alle de "store" har det (Sybase, Interbase osv.)

MySQL er laget ut ifra prinsippet om at den skal være så rask og enkel som mulig, og ikke inneholde "unødvendig" funksjonalitet som kan gå ut over ytelsen. Så blir det jo selvsagt opp til brukeren å definere "unødvendig" :)

Men som sagt, neste versjon får endel ekstra snacks...

Lenke til kommentar

Seriøst?

Da lurer jo jeg på hvordan jeg skal implementere triggere og sånt. Kanskje nyansen her ligger i forskjellen mellom en lagret og en innlest-fra-fil trigger?

Kort: Hvordan implementerer jeg eksempelvis (trigger) funksjonalitet i MySQL?

Lenke til kommentar
Seriøst?

Da lurer jo jeg på hvordan jeg skal implementere triggere og sånt. Kanskje nyansen her ligger i forskjellen mellom en lagret og en innlest-fra-fil trigger?

Kort: Hvordan implementerer jeg eksempelvis (trigger) funksjonalitet i MySQL?

En trigger er jo typisk on-insert, on-update, after-insert, before-insert osv... hva med å legge triggerkoden din i prosedyrer med parametre som du kaller når du legger inn, oppdaterer og sletter fra tabellen? Vet at det ikke kommer i nærheten av trigger, men du har da iallefall koden på ett sted.

Lenke til kommentar

Kan du gi meg ett eksempel på syntaksen?

La oss si at jeg har tabelene "Forelder" og "Barn", og jeg ønsker at det ikke skal eksistere foreldreløse unger, ei heller 'Foreldre' som ikke har barn...

Da legger jeg selvsagt bare inn i "Barn", og lar systemet ta seg av refereranse-integriteten til "Forelder".

Hvordan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...