Gå til innhold

Overclocking av RAM?


Anbefalte innlegg

Så jeg har 4x1GB DDR2 PC-8500 1066MHz 5-5-5-15 Corsair Dominator. Problemet er at HKet mitt EVGA nForce 780i SLi FTW ikke registrerer RAMen min som det den der. HKet mitt har funnet ut at det er PC-6400 800MHz 5-5-5-18.

 

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få dette til det de skal være på. Sist gang jeg prøvde skrudde jeg timingene ned til 4-4-4-12 eller noe, det var det rammen skulle kunne kjøre ved 800MHz, jeg endret ikke på spenning eller noe. Det som skjedde var svid RAM å ingen PC i 2 uker, sure tider. Finner lite guider på clocking av RAM, meste er bare for CPU å sånt, eller så er ting litt uklart.

 

Denne gangen har jeg lyst å være forberedt. Hva må gjøres, hva kan gå galt? Er det sjangse for å svi RAMen om man gjøre som det skal gjøres?

 

Jeg har ikke noen temperatur måler på RAMen min. Hvordan vet jeg at RAMen ikke kan clockes mer, eller at jeg må skru opp spenningen? Fryser PCen, eller kan det skje noe galt som ødelegger RAMen?

 

Er det enkelt å greit bare å skru opp FSB til PCen kræsjer for så å skru opp spenningen litt å sjekke om den er stabil for så å gjenta prosessen? Hva med timingene? La de være på default?

 

Jeg har CPU FSB og RAM FSB Unlinked, så akkurat det der skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist du svidde rammen ved å stille ned timing er det noko fryktelig galt med pc'en din, ivertfall når du ikkje rørte volt.

FSB x Ram multipiler = ram frekvens (x) effektiv frekvens siden det er ddr2. aka står det 400 køyrer den på 800mhz. fsb stiller også cpu ut ifra cpu multipiler. så fsb overclocker både ram og cpu.. Mulig du berre kan endre ram multi opp eit hakk (blir vel ned med tanke på att det er 1:1 1:2 etc... men men :p )

Lenke til kommentar

Har ett HK som støtter unlinked FSB. Så jeg har klokket CPU FSB fra 1333 til 1500 nå, RAMen ligger fortsatt på 800. Kan jo være siden spenningen sto på auto sist da jeg stilte på timingene at HKet ga for stor spenning å svidde RAMen? Men så egentlig skal det ikke kunne skje noe galt om jeg bare skrur opp FSB litt etter litt mens jeg øker spenningen delvis uten å gå over grensen til DIMMen? Hva skjer når jeg har for høy frekvens? Får jeg BSOD eller fryser bare PCen? Kan jeg skadde RAMen ved for lite spenning eller for høy frekvens?

Lenke til kommentar

Vist du bruker unlinked FSB eller BLCK kan du sikkert stille rammen til ønsket frekvens uten å sette linked FSB, og øke denne.

Trolig via ram divider eller ram multipiler...

Får høg frekvens på ram skader ikkje, du kan få prob med BSOD, frysing, og att pc'en ikkje vil starte i det heile tatt. som bare er å resette bios og ein kan teste videre :p

For lav spenning fører bare til det som er nevnt over, det er ikkje farlig.

Så lenge du holder deg innen produsentens volt på brikkene 20+% vil nok dette gå veldig bra, kanskje dei dør etter flere års tid, men da er det nok kastet uansett :)

Lenke til kommentar

Tja, er selfølgelig litt å hente på dette, men ikkje så alt for masse vist en ikkje har gode brikker.

Har selv hatt Corsair dominator 8500, 3 sett faktisk. 2 DOA (rettere sakt blue screen under belasting), og ene klokket ikkje i de hele tatt, virker som att de var maxet på 1066mhz, noke som var synd! Men med eit godt hovedkort kan en alltids sette 1:1 på rammen og ha 533fsb, tjener litt på å køyre på den måten, men er ikkje alle hovedkort som klarer 533fsb, p35 og p45 hovedkort er nesten eit must da :)

Og muligens ikkje mer enn C2D cpu, da quad krever meir av hovedkort..

Men dette finner du ut av, du ser nok ikkje forskjell på 3dmark ol. prog.

Men super pi og den slags vil du se litt betre score på ved ram oc.

 

OC først kun cpu (sette ned ram freq.)

-øk vcore ved ustabilitet. (hjelper ikkje dette prøv med north brige volt)

Mulig du opplever FSB hull, da den fsb freq ikkje blir stabil i det hele tatt, kan da prøve med litt høgere fsb (tviler på att du møter slikt, men greit å vite)

max voltage anbefalt av intel er : 1.3725v mener eg.. men cpu dør ikkje over natten med 1.4 vist den ikkje blir stekt :p

Lenke til kommentar

ja :)

 

Men NB, har kje peiling hva jeg skal sette den på, ang volt osv.

Å samme med HT.

Rammen kjører på 2.1V :O hehe, men det står det at dem skal også.

Fikk ikke raske nok hastighet på dem når dem sto på auto. Da sto dem på ca 1.8V. Men når jeg leste litt spesifikasjoner om dem, så sto det 2.1V. Å da fikk jeg rett hastighet på dem hvrtfall.

 

Men sorry trådstarter, gikk litt off topic her.

Beklager så meget.

Lenke til kommentar

Trådstarte har nok nok info amt til å komme seg eit godt stykke :) Ellers trenger man ikkje stille NB volt på BE da en ikkje bruker fsb til OC. HT har eg ikkje endret enda heller, har ikkje testet og stille anna en ram og cpu enda. orker ikkje før vannkjølingen er på plass.. atm ligger den å samler støv :dontgetit:

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

hei

 

har samme rammen i pcen min, grunnen til at pcen din gjennkjenner rammen som 800 mhz er fordi SPDen som er lagt inn er på 400mhz og ikke 533.

 

Sett volten opp til 2.1v og sett divider til 533 (riktig divider kommer ann på hva du har satt fsb til)

 

sett timeings til 5-5-5-15.

 

har kjørt disse brikkene på dette i nesten 3 år nå. lykke til

Lenke til kommentar

Dette er no feil etter min mening. finnest jo folk der ute som køyrer ddr2 @ 2000mhz, så kan ikkje seie att en ikkje merker det.

Alt kommer an på kor mykje det er snakk om. Amd liker stramme timings mer enn høg frekvens. så vist eit sett er (stock) 1600mhz cl 7-7-7-24 (TD's) Så er det betre å presse det ned til cl 6-6-6-20 (TD) enn å køyre 8-8-8-24 @ 1800mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...