Gå til innhold

Øke spenning: VCore, FSB eller SPP?

Anbefalte innlegg

Okei så jeg er ny til overclocking. Har ett EVGA nForce 780i SLi FTW HK me en Q9450 2,66GHz CPU å 4x1GB DDR2 PC-8500 Corsair Dominator.

Testet å overclocke CPUen for litt siden ved å levne meste parten av spennings instillingene på Auto I bios. Kom delvis stabilt opp til 3,4GHz, kræsjet etter 3 timer Prime95. Men noen dager etterpå ville ikke PCen boote, så jeg reseta bios å fant ut på nett at jeg hadde litt høy spenning her og der.

Nå I dag prøvde jeg meg på nytt med overclcking av CPU. Så det jeg gjorde denne gangen var å manuelt sette Vcore til 1,250V, FSB til 1,1V og SPP til 1,3V, dette er optimized defaults, det HKet stiller til på Auto ved 2,66GHz. Der etter økte jeg FSB fra 1333 (8x multiplier, default altså) til PCen ikke ville boote, som skjedde ved 1600. 1550 klarte PCen å boote, ingen kræsj, men etter 4 tester I 3dMark Vantage fikk jeg dårligere score enn ved 1500. 1450 var også dårligere enn 1500, så jeg ligger på 1500 nå.

Har nå kjørt Prime95 i litt over en time på 1500 FSB med default spenninger og CPU clock på 3GHz. Men så lurer jeg på, hvilke spenninger må jeg øke for å oppnå høyere en 1500 FSB? Vcore, FSB eller SPP? Har absolutt ikke peiling, å hvilke grenser bør jeg holde meg under? Fant ut at CPUens absolutte grense var ca 1,45V, men hva med de andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig nokk klarte PCen min 15 timer med Prime95, men etter 4 timer med spilling frøs den. Stilte VCore opp 0,05V, har ikke stress testet, men spilte en del timer etter det uten kræsj. Får prøve høyere VCore og FSB litt senere. Så når skal jeg stille på andre spenninger som FSB, SPP (NB), MCP (SB) eller kanskje CPU PLL? Aldri? Jeg vil ha CPUen opp til 3,4-3,6 før jeg sir meg fornøyd.

Lenke til kommentar

Var lav temp på hovedkortet. Er alt luftkjølt? Temp i rommet?

Cirka 20 grader i rommet, alt er luftkjølt ja. HK temp varierer fra 25-30 grader etter rom temepratur.

Prøv med litt mer vcore først, blir det ikke stabilt da heller, så kan du prøve det andre.

Får prøve det. Jeg tar dette litt sånn rolig, så plutselig en dag finner jeg ut at jeg skal klokke litt, kan ta dager/uker før jeg tester dette :p, men testes skal det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...