jjkoggan Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Europe cannot complain moral superiority on the death penalty but it appears rather an issue of democracy. Public opinion for the death penalty is strong in europe but your politicans do not respond as they do in the USA (at least in single issue topics). Yet the public opinion explanation does not appear to explain the basic transatlantic divergence we observe. European public opinion, and that of other advanced industrial abolitionist nations, views the death penalty positively. In France, for example, President Mitterrand abolished the death penalty in 1982 despite 62% percent of the French being retentionists; only last year did poll support dip for the first time below 50%. Two-thirds of the German population favored the death penalty at the time of its abolition. Today 65-70% of Britons, nearly 70% of Canadians, a majority of Austrians, around 50% of Italians, and 49% of the Swedes favor its reinstatement. 4 It is difficult to argue, therefore, that the United States and Japan differ from Europe primarily in terms of public opinion. Public opinion in Europe appears to follow national political decisions—and, even then, only slowly—rather than leading it. This suggests that the difference lies not in the public, but in the public's relationship to politicians—to which we now turn www.ces.columbia.edu/files/The%20New%20Abolitionism%20... 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Sometimes the majority is wrong. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Sometimes the majority is wrong. Sometimes, right and wrong depends on values and not facts. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Sometimes the majority is wrong. Who decides which issues should be undemocratic? The political elite, as in this case in Europe? 2 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg føler det å bli kalt middelaldermenneske er et samme som å si at meningene sine hører middelalderen til.Det man "føler" er ikke nødvendigvis det samme som det som ble kommunisert. Med at en praksis hører et middelaldersamfunn til menes det ikke nødvendigvis at alle som har en mening er "middelaldermennesker", men det får nesten noen andre svare på, var ikke jeg som dro inn det. Det er faktisk et flertall som støtter dødstraff i Australia. http://www.onlineopi...sp?article=6510 Mener å huske at andre målinger har vist det motsatte, så det varierer vel med mediebildet. Poenget er uansett at de har avskaffet det, noe som ble ytterligere understreket med denne loven. I Japan er det ingen planer om å stoppe, og det er 75 personer på death row. Det var planer i Sør Korea, men i 2010 så har de ombestemt seg og de skal starte igjen. Det er en klar debatt i begge land jo: http://www.ucanews.c...th-penalty-ban/ http://www.japantime...20111216f2.html Sør-Korea har vel ikke brukt det på over ti år, Japan har sålangt hatt en stopp på et år. Trenden er uansett klar - flere og flere land avskaffer det, og samme gjelder delstater i USA. Hvor mange land i verden og stater i USA har gjeninnført det siden tusenårskiftet? Jeg tror mange land stoppet, fordi Europa ba dem om å gjøre det. Nå som Europa har mistet makt, og gjort narr av seg selv, så gjør de det folket vil. Folket i Sør Korea og japan er for dødstraff. EU er fortsatt verdens største økonomi, det er i sør-europa de sliter - land i nord- og mellom-europa som Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Nederland, Belgia, Polen, Østerrike og Sveits gjør det fortsatt bra. Påvirkningskraften er nok fortsatt stor, dessuten har også USA økonomiske problemer. Det jeg synes er at du har et litt for norsk synsvinkel. I Norge er kanskje dødstraff grusomt, mens senabort er helt greit. I andre land er det motsatt. Du kan ha dine meninger, men jeg synes det er noe fornermende når du sier at andre har middelaldermeninger. Det har ikke noe med Norge å gjøre, veldig trygg på at jeg hadde ment det samme om jeg flyttet til USA og bodde der i femti år. Sometimes the majority is wrong. Who decides which issues should be undemocratic? The political elite, as in this case in Europe? Velgerne, som stemmer inn partier/representanter i parlamentene. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Det er en klar debatt i begge land jo: http://www.ucanews.c...th-penalty-ban/ http://www.japantime...20111216f2.html Sør-Korea har vel ikke brukt det på over ti år, Japan har sålangt hatt en stopp på et år. Trenden er uansett klar - flere og flere land avskaffer det, og samme gjelder delstater i USA. Hvor mange land i verden og stater i USA har gjeninnført det siden tusenårskiftet? Jeg sa ikke at det var en debatt. Men at det er klar konsensus. I Sør Korea har de som nevnt startet igjen, så det er imot din trend. I Japan holder de på, likeledes med Taiwan og Singapore. Det er heller ikke mange delstater som har stoppet med dødstraff og det var en massiv økning etter 1970. EU er fortsatt verdens største økonomi, det er i sør-europa de sliter - land i nord- og mellom-europa som Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Nederland, Belgia, Polen, Østerrike og Sveits gjør det fortsatt bra. Påvirkningskraften er nok fortsatt stor, dessuten har også USA økonomiske problemer. EU er et samarbeidsprosjekt. De problemene i EU er også skapt fra nordeuropa. Jeg tror heller ikke nordeuropa er skjermet for problemene i søreuropa. F.eks. budsjettunderskudd er et konstant problem i Frankrike, England, og i Belgia. Skandinavia klarer seg fint for øyeblikket, men skandinavia har alltid klart seg bedre, men med dagens innvandringspolitikk og mangel på fremtidspolitikk så kan nok problemene komme til Skandinavia i fremtiden. EU har forsatt makt, men etter alt dette tror jeg det blir vanskelig for EU å dra til Asia og prøve å opplære asisaterene i hvordan man skal styre en økonomi. Det har ikke noe med Norge å gjøre, veldig trygg på at jeg hadde ment det samme om jeg flyttet til USA og bodde der i femti år. Dette handler ikke om dine meninger. Det handler om din karikatisering av de som har ulike verdier enn deg. Du sier f.eks. at 85% av japanerene har middelaldermeninger. http://sentencing.typepad.com/sentencing_law_and_policy/2010/02/record-86-of-japanese-support-death-penalty-yomiuri-reports.html Jeg synes det er ganske respektløst, intolerant og frekt. Endret 16. desember 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jesus, Camlon, du kan i hvert fall PRØVE å rette noen av feilene i innlegget før du poster...? Du motsier deg selv hele tiden, og jeg tror ikke det er med vilje. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Jeg sa ikke at det var en debatt. Men at det er klar konsensus. I Sør Korea har de som nevnt startet igjen, så det er imot din trend. I Japan holder de på, likeledes med Taiwan og Singapore. Det er heller ikke mange delstater som har stoppet med dødstraff og det var en massiv økning etter 1970. Sør-Korea startet igjen? Ikke siden 1997. Three bills to abolish the death penalty are currently (June 2011) awaiting consideration by the Legislation and Judiciary Committee in South Korea's National Assembly.South Korea is now classified by Amnesty International as "abolitionist in practice." No executions have been carried out in South Korea since December 1997. On taking office in 1998 former President Kim Dae-jung, a former death row prisoner himself, halted executions. http://www.koreahera...=20110608000910 http://en.wikipedia...._in_South_Korea Sør-Korea har uansett aldri avskaffet det helt, hvilken land eller stater har gjeninnført det? Flere enn de som har avskaffet det? Noen av USAs største stater som New York, Illinois og New Jersey har avskaffet det de siste ti årene. Samme gjelder sørstaten New-Mexico, og California kommer kanskje etter. Så jo, det er en tydelig trend. EU er et samarbeidsprosjekt. De problemene i EU er også skapt fra nordeuropa. EU har forsatt makt, men etter alt dette tror jeg det blir vanskelig for EU å dra til Asia og prøve å opplære asisaterene i hvordan man skal styre en økonomi. Nå er det vel USA og ikke Asia det egentlig er snakk om her da. Vi er allierte og gode venner av USA, vi påvirker dem og de påvirker oss. Dette handler ikke om dine meninger. Det handler om din karikatisering av de som har ulike verdier enn deg. Du sier f.eks. at 70% av japanerene har middelaldermeninger. Jeg synes det er ganske respektløst, intolerant og frekt. Jeg har ikke sagt det, så den vil jeg ha meg frabedt. Endret 16. desember 2011 av LucarioX Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Sør-Korea startet igjen? Ikke siden 1997. Vel, Først skjedde dette http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_South_Korea In February 2010, South Korea's Highest Court upheld the death penalty in a 5-4 decision, but analysts say it is unlikely that executions will resume.[3] Så etterpå kom dette In March 2010, in contrast of prior speculations, South Korea's Justice Minister Lee Kwi-nam hinted that the executions of death row inmates will continue, breaking the virtual 13-year moratorium.[4] The remarks came few days after Kim Kil-tae, who raped and murdered a 13-year old schoolgirl, was convicted. Men du har rett, etterpå så fikk han livstid og de tenker på å forby det. Noen av USAs største stater som New York, Illinois og New Jersey har avskaffet det de siste ti årene. Samme gjelder sørstaten New-Mexico, og California kommer kanskje etter. Så jo, det er en tydelig trend. Alle de statene er svært venstrevridde stater. New Mexico har drept 1 person, New York 0, Illinois 12 og California 13 siden 1976. Det er ingenting. I Texas har de tatt 347. Heller ikke glem at USAs venstreside ser opp til Europa, så da er det ikke rart at venstrevridde stater følger i fotsporene til Europa. Men det er ingen tegn på at USA som helhet vil forby dødstraff i nærmeste fremtid. Det er forsatt mange land som har dødstraff. Nå er det vel USA og ikke Asia det egentlig er snakk om her da. Vi er allierte og gode venner av USA, vi påvirker dem og de påvirker oss. Jepp, begge to er på vei ned i dass. Jeg har ikke sagt det, så den vil jeg ha meg frabedt. Sa ikke du at dødstraff holder middelalderen til? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Alle de statene er svært venstrevridde stater. New Mexico har drept 1 person, New York 0, Illinois 12 og California 13 siden 1976. Det er ingenting. I Texas har de tatt 347. Heller ikke glem at USAs venstreside ser opp til Europa, så da er det ikke rart at venstrevridde stater følger i fotsporene til Europa. Men det er ingen tegn på at USA som helhet vil forby dødstraff i nærmeste fremtid. Det er forsatt mange land som har dødstraff. At flere og flere stater forbyr det og at ingen gjeninnfører det viser en i mine (og dine?) øyne positiv trend, selvom de ikke brukte det mye før. Jo flere stater som forbyr det desto bedre er det, og trenden er altså klar. Det blir mindre og mindre dødsstraff. http://www.amnesty.n...tater-henretter http://www.amnesty.n...ettelser-i-2010 Om California kommer etter, noe de kanskje gjør neste år, er USAs største death row vekk. Jepp, begge to er på vei ned i dass. Jeg tror begge vil klare seg relativt bra igjen, men det er en annen debatt, så der får vi være enige om å være uenige. Sa ikke du at dødstraff holder middelalderen til? Nei, var Skurupu som sa det Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Sukk... La meg sitere meg selv: Ja, du har kanskje eksempler på uskyldige mennesker drept? 1. Jeg har ikke påstått at noen uskyldige ble drept av AP etter Krigen 2. Det er umulig å si sikkert om noen av de drepte var skyldige eller uskyldige, nettopp på grunn av den manglende rettssikker etter krigen vist til over. 3. Konseptet skyldig avhenger av din rettisforsåelse (dvs hva du anser som forskjellen mellom rett og galt). 3a. For meg er alle i Politi, Toll, Fengsel, Regjering, Forsvar, etc skyldige i overgrep mot undersåttene, og derved vil de fleste som ble henrettet være "skyldige" i min oppfattning. Det som for meg er litt uklart er om (døds)straffen sto i forhold til deres skyld, men det er kun ett problem for meg som anser Lex Talonis som relevant. De som anser at straffen avhenger av avskrekkende effekt, kan med god sammvittighet innføre dødsstraff for epleslang, og dagens lovverk er basert hovedsaklig på dette konseptet. 3b. De fleste anser derimot at skyldsspørsmålet avhenger av at man har brudt gjeldende lov på det tidspunkt handlingen fant sted. Og ved det kriteriet ser det ut som om praktisk talt alle henrettede var uskyldige. Endret 16. desember 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Åja, stemmer det... Du er spik spenna gæ'ærn... Hadde helt glemt det siden sist gang våre klinger møttes. Og her i Norge bruker vi ikke avskrekkende effekt, vi bruker rehabilitasjonsprinsippet. Lex Talonis er for muslimer og jøder. Endret 16. desember 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Åja, stemmer det... Du er spik spenna gæ'ærn... Hadde helt glemt det siden sist gang våre klinger møttes. Stemmer, jeg syns nemlig at det er galt å ty til voldsbruk mot andre og at privat eiendom skal respekteres. I norsk sammenheng er det tilsvarende "spik spenna gæ'ærn" Og her i Norge bruker vi ikke avskrekkende effekt, vi bruker rehabilitasjonsprinsippet. Lex Talonis er for muslimer og jøder. Jaha, så om noen bryter loven rehabiliteres han ved å putte vedkommende i fengsel. Også om der ikke fins ett eneste menneske som har ufrivillig blitt skadelidende ved denne "kriminelles" handlinger. Også sier du at det ikke er den avskrekkende effekten som brukes for å slenge narkolangere eller fyllekjørere i fengsel? Eksempler på den ikke eksisterende bruk av avskrekkende effekt i Norge: Skal virke avskrekkende Fra bot til bedring Regjeringens beskrivelse av egen bruk straff begrunnet hovedsaklig i "avskrekkende effekt" Endret 16. desember 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Det gjør jeg. Alle i fengsel får tilbud om videreutdanning, sosiale tjenester, rusmiddelbehandling og så videre. Rene vinningskriminelle regner jeg med at blir "avskrekket", men det er ikke hovedpoenget med fengsel. Primært rehabilitering, sekundært allmennprevensjon, tertiært individprevensjon. Det var i hvert fall det jeg lært i samfunnsfag på vgs. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Det var i hvert fall det jeg lært i samfunnsfag på vgs. Og muligheten for at Staten skulle komme til å lære deg noe som ikke stemmer er tilnærmet umilig antar jeg? Spesielt innen det som omhandler staten selv, hvor de utvilsomt er en fullstendig nøytral observant. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Mm, og de sprer også sosialisme i luften gjennom vapor trails. Don't be a douche, and I won't treat you like a douche. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Velgerne, som stemmer inn partier/representanter i parlamentene. Tror du ikke på et demokrati som reflekterer flertallets meninger? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Obamas ledelse øker President Barack Obamas ledelse over de ledende republikanske presidentkandidatene øker, og han kan dermed kanskje se lysere på utsiktene til valget neste år. Ifølge en meningsmåling gjort av Reuters/Ipsos har Obamas ledelse over Mitt Romney økt fra 1 prosentpoeng i november til 8 prosentpoeng. Over Newt Gingrich leder han med 13 prosentpoeng. Ifølge målingen er oppslutningen om ham relativt uendret siden begynnelsen av året. 47 prosent synes stadig han gjør en god jobb. Men samtidig viser en annen måling for ABC og Washington Post at oppslutningen om Obama har sunket til et nytt lavmål, selv om oppslutningen om Gingrich er enda dårligere. Målingen viser at 49 prosent synes Obama gjør en dårlig jobb, mens 48 prosent ser positivt på ham. Det er første gang de misfornøyde er flere enn de fornøyde på ABC-målingen. Like mange er misfornøyd med Gingrich som med Obama – 48 prosent, men det er bare 35 prosent som har et positivt syn på ham. Målingen viser dessuten at 23 prosent har et svært positivt syn på Obama, mens bare 12 prosent regner seg som sterke tilhengere av Gingrich. Målingen viser også at 40 prosent av republikanerne nå støtter Gingrich, langt flere enn de 23 prosent som støtter Romney. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7916982 Spennende saker dette. Lurer på hvordan det vil utvikle seg videre. Obama har absolutt vært bedre enn Bush, men han eier ikke styrken som skal til for å lede et stort, mektig og innflytelsesrikt land som USA! Gingrich ser jeg bare på som en stor klovn og tullekandidat. Håper virkelig at Romney er den som går av med seieren. Han er bak Gingrich nå, men mye kan jo fortsatt skje. Det er bare å følge med og håpe på det beste. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Obama forsvarer USAs støtte til Israel President Barack Obama kom fredag med et sterkt forsvar av Israel. Han sa at ingen annen administrasjon har gjort mer for å sikre den jødiske staten. Obama, som står foran et valg neste år, viste til at han har en fortløpende dialog med Israel, at han imøtekommer deres forsvarsbehov og grep inn for å redde israelske diplomater under opptøyer i Kairo. Obamas tale kom mens republikanerne prøver å utnytte hans tidvis spente forhold til Israel foran valget. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10016792 Tragisk at forholdet til Israel er en så stor sak i amerikansk politikk! Da Obama kom til makten lovet han å strekke ut en hånd til den arabiske verden samtidig som han skulle være tøff og ærlig med Israel. Men nå ser han kun på mulighetene for gjenvalg og da blir plutselig forholdet til Israel viktigere... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Jesus, Camlon, du kan i hvert fall PRØVE å rette noen av feilene i innlegget før du poster...? Du motsier deg selv hele tiden, og jeg tror ikke det er med vilje. Jeg forslår at du faktisk peker ut feilene du mener eksisterer, og ikke er feig som nå og konkluderer at jeg skrev mange feil, men du vil ikke skrive hva de er. For det andre er det omtrent ingenting i dine poster er korrekt, og hver gang jeg skriver til deg, så svarer du ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå