Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Fikk du med deg at det er en god del år siden?

 

Jeg var selv i problemklasser i alle år både på barne og ungdomsskolen samt på videregående og folk forandrer seg faktisk med tiden.

 

Forøvrig var poenget mitt med artiklen om det vil skape noe reaksjoner i valgkampen eller ikke. Personelig tror jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe problematisk, det å kjøre med hunden på taket er nok mer problematisk.

 

Selvsagt. Obama ble jo kritisert av dyrevernsorganisasjoner for å kverke en flue mens han ble intervjuet. Dog tror jeg ikke et hundedrap heller ville utløst en storm. Amerikanerne er så opptatte av økonomien for tiden samt å få avsluttet krigen i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er relatert til emnet, så vil jeg påpeke angående forrige post at børskrak og finanskriser var meget utbredt på 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet (flere "panics" som det het da), noen av de var grovt sett verre enn den store depresjonen. Disse hyppige krisene var en av grunnene til at Federal Reserve ble dannet. Det hjelper heller ikke å påpeke at siden FED ble dannet har det vært generelt sett mer inflasjon; det er det som er målet i henhold til de tidligere krisenes deflasjon, og FED tilspisset politikken om å opprettholde et inflasjonsnivå (ideelt sett lavt) etter den kraftige deflasjonen under den store depresjonen. Om hvorvidt deflasjon er å foretrekke fremfor inflasjon kan jeg ikke si noe om, men den største ekspansjonen i den amerikanske økonomien skjedde i ettertid av andre verdenskrig så vidt jeg vet.

 

Men on-topic: Det mest spennende fremover i valgkampen blir å se hvem Mitt Romney velger som visepresidentkandidat. Gingrich og Santorum er begge tilbakeholdne med å gi ham full støtte pga. hans moderate (i amerikansk sammenheng) profil. Kanskje han tar en McCain for å kompensere. "Romney/Bachmann 2012" hadde blitt tidenes såpeopera.

Og da var det strengt tatt en gull-standard man fulgte, og inflasjonen var lav fram til 1965, da veksten begynte å avta og krisene kom. 1965 var begynnelsen på open-market operations for FED i stor skala. (etter WWII).

 

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-02/gold-standard-for-all-from-nuts-to-paul-krugman.html

 

Gold shone in other ways. In a gold-standard regime, money is backed by gold, so it’s impossible, or at least more difficult, for governments to inflate. Naturally the gold standard and Bretton Woods years therefore enjoyed lower rates of inflation compared with the most recent era. The gold standard endures a reputation for causing more banking crises than other monetary regimes. The Bank of England paper suggests gold stabilizes banks: The incidence of banking crises in the non-gold-standard period is higher than the incidence in the two gold periods.

“Overall the gold standard appeared to perform reasonably well against its financial stability and allocative efficiency objectives,” wrote Bush, Farrant and Wright.

Lenke til kommentar

Så kommer en oppdatering og det gjelder fortsatt seier til Mitt Romney samt gjevnt mellom ham og Barack Obama:

 

Romney vant i Alabama og Kentucky

 

Mitt Romney vant republikanernes nominasjonsvalg i de to sørstatene Alabama og Kentucky og leder også i Arkansas.

 

Alt tyder nå på at Romney snart kan utpekes til partiets presidentkandidat, og at han etter nominasjonsvalget i Texas 29. mai vil ha samlet den nødvendige støtten.

 

Rivalene har trukket seg én etter én, og Romney har nå snart sanket de nødvendige 1.144 delegatene som må til for at partiets landsmøte kan utrope ham som kandidat.

 

Dersom amerikanerne hadde gått til valglokalene i dag, ville Obama ha fått 49 prosent av stemmene, mens Romney ville ha fått 46 prosent, viser målingen utført for Washington Post/ABC News.

 

På spørsmål om hvem av de to som best håndterer økonomien, får de akkurat like sterk støtte fra velgerne - 47 prosent.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Romney-vant-i-Alabama-og-Kentucky-6834643.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...