Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

<p>

Du må som sagt gjerne prøve å vri landet i motsatt retning, men når du viser folk Norge og spør om de vil bo her eller Somalia, så er det nok et enkelt svar.

 

Nå er jeg liberalist, og ikke anarkist, så ser ikke hvilken relevans Somalia har til diskusjonen.

Jeg er anarkist og ser heller ikke relevansen som Somalia har ettersom der IKKE er anarki der, tvert imot de har flere stater innen samme territoriet som sloss om makten.

 

PS. De har dog en lovsamling, Xeer, som er relevant, men det er neppe det tofagerl referer til.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du KAN ikke velge selv, og grunnen er enkel: http://en.wikipedia....il_of_ignorance

Når du allerede har vokst opp og ser på situasjonen din ift. mange andre, er det for sent å trekke seg tilbake. Da har du allerede fått fra samfunnet, og hvis du nekter å betale tilbake blir det regelrett svindel!

 

Gjelder dette barn som har vokst opp i konsentrasjonsleire også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du KAN ikke velge selv, og grunnen er enkel: http://en.wikipedia....il_of_ignorance

Når du allerede har vokst opp og ser på situasjonen din ift. mange andre, er det for sent å trekke seg tilbake. Da har du allerede fått fra samfunnet, og hvis du nekter å betale tilbake blir det regelrett svindel!

 

Gjelder dette barn som har vokst opp i konsentrasjonsleire også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

 

Ouch, SÆRDELES sliten Godwin der. Ignoreres med GOD margin.

Lenke til kommentar

Men du KAN ikke velge selv, og grunnen er enkel: http://en.wikipedia....il_of_ignorance

Ser ikke helt sammenhengen her til et tenkt tankeeksperiment som er umulig å gjennomføre i praksis?

 

Når du allerede har vokst opp og ser på situasjonen din ift. mange andre, er det for sent å trekke seg tilbake. Da har du allerede fått fra samfunnet, og hvis du nekter å betale tilbake blir det regelrett svindel!

Born a slave, always a slave.

 

Du blander sammen Samfunnet og Staten og antar at disse er det samme, men i realiteten er Staten en parasitt på samfunnet.

 

Videre er svindelen den at slaven "bidrar" med mer enn denne får tilbake fra sine herskere, mens herskerne påstår at siden slaven fikk noe tilbake (mat, skole, helse) så er slaven skyldig sine herskere for det den fikk, på tross av at det herskerne har overtatt av slavens produksjon langt overgår de smulene denne har fått tilbake fra sine Herskere.

Inndoktrinering...

 

Formålet med samfunnsfaget er å bidra til forståelse av og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier, likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse.

http://www.udir.no/L...id=0&gmi=165778

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men du KAN ikke velge selv, og grunnen er enkel: http://en.wikipedia....il_of_ignorance

Når du allerede har vokst opp og ser på situasjonen din ift. mange andre, er det for sent å trekke seg tilbake. Da har du allerede fått fra samfunnet, og hvis du nekter å betale tilbake blir det regelrett svindel!

 

Gjelder dette barn som har vokst opp i konsentrasjonsleire også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

 

Ouch, SÆRDELES sliten Godwin der. Ignoreres med GOD margin.

 

"Dette kan jeg ikke svare på, så jeg skriker ut "GODWINS LAW, GODWINS LAW!!" så jeg slipper å ta stilling til det!"

 

Greit, jeg kan prøve på nytt:

 

Gjelder dette barn som har vokst opp i Nord-Koreanske arbeidsleire også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

Lenke til kommentar

Gjelder dette barn som har vokst opp i arbeidsleire i demokratiske land også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

 

Edit: I have no further questions, your honor.

Endret av KEBABavSVIN
Lenke til kommentar

Og samfunnsfag dekker også anarki, kommunisme, fascisme og liberalisme. Som de elendige teoriene de er. Ingen av de har noensinne fungert, og ingen vil noensinne fungere.

 

Ja, det er ingen tvil om at i den grad alternativer nevnes så blir de beskrevet som "de elendige teoriene de er". Klart dette er ikke "inndoktrinering", er det vel? Long live Status Quo!!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og samfunnsfag dekker også anarki, kommunisme, fascisme og liberalisme. Som de elendige teoriene de er. Ingen av de har noensinne fungert, og ingen vil noensinne fungere.

 

Ja, det er ingen tvil om at i den grad alternativer nevnes så blir de beskrevet som "de elendige teoriene de er". Klart dette er ikke "inndoktrinering", er det vel? Long live Status Quo!!

 

Har du en kilde på det? Det er klart at fascismen knyttes opp til Italia og Tyskland, mens Kommunismen knyttes opp mot Sovjet og Kina - det er jo bare logisk. Anarki og liberalisme beskrives helt verdinøytralt selvsagt.

 

Gjelder dette barn som har vokst opp i arbeidsleire i demokratiske land også? De har fått mat, en form for skolegang, og husly fra barndommen av, så da er det bare rett og rimelig at de betaler det ned med arbeidet sitt som voksne, og ikke blir sluppet fri? Det høres mer ut som svindel å påtvinge en en masse goder i barndommen, og kreve at det betales inn igjen i voksen alder. De godene jeg har "fått fra samfunnet" har mine foreldre betalt for gjennom skattepengene sine.

 

Edit: I have no further questions, your honor.

Og da vil jeg ha kilde på en demokratisk arbeidsleir.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønner Veil of Ignorance ønsker jeg ikke å bruke energi på å trykke taster mot deg.

Og samfunnsfag dekker også anarki, kommunisme, fascisme og liberalisme. Som de elendige teoriene de er. Ingen av de har noensinne fungert, og ingen vil noensinne fungere.

Anarkiet har overlevd såpass lenge at det har vært gjeldende for mennesket i 95 % av vår historie, frem til noen tusen år tilbake.

 

Du kan gjerne diskutere hvorvidt det vil fungere nå, men å si at det aldri har fungert, er rett og slett feil.

Lenke til kommentar
Har du en kilde på det? Det er klart at fascismen knyttes opp til Italia og Tyskland, mens Kommunismen knyttes opp mot Sovjet og Kina - det er jo bare logisk. Anarki og liberalisme beskrives helt verdinøytralt selvsagt.

Hvordan kan du si at alternative former beskrives "verdinøytralt" når formålet med faget er å skape støtte for dagens styringsform?
Og da vil jeg ha kilde på en demokratisk arbeidsleir.

Internering av japanere i USA under WWII, og per idag Guantanamo Bay. Tidligeste konsentrasjonsleirene ble vel opprettet av demokratiske UK i Afrika om jeg ikke husker feil. Videre er slaveri ikke i konflikt med demokratiet, noe vi har sett siden Athens dager frem til idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bull. Din historiske visdom er dårlig, og du burde skamme deg.

 

Samfunnet som vi kjenner det i dag har ALDRI brukt anarki. Vi brukte stort sett arvelige kongedømmer eller valgte diktatorer helt frem til 1800-tallet.

 

Vi velger fortsatt diktatorer hvert 4. år nå (før var det hvert 3.år inntil en diktator (Nygaardsvold) syntes det var for ofte og bevilget seg selv ett ekstra år).

 

Ellers bare bekrefte at Magnusjus innehar bedre historisk kunnskap enn deg, selv om prosenten er 98% (ikke 95%).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Har du en kilde på det? Det er klart at fascismen knyttes opp til Italia og Tyskland, mens Kommunismen knyttes opp mot Sovjet og Kina - det er jo bare logisk. Anarki og liberalisme beskrives helt verdinøytralt selvsagt.

Hvordan kan du si at alternative former beskrives "verdinøytralt" når formålet med faget er å skape støtte for dagens styringsform?
Og da vil jeg ha kilde på en demokratisk arbeidsleir.

Internering av japanere i USA under WWII, og per idag Guantanamo Bay. Tidligeste konsentrasjonsleirene ble vel opprettet av demokratiske UK i Afrika om jeg ikke husker feil. Videre er slaveri ikke i konflikt med demokratiet, noe vi har sett siden Athens dager frem til idag.

Det er du som påstår at det er formålet. Det faktiske formålet er ikke å skape støtte rundt demokrati, men å skape DELTAGELSE i demokratiet. Nettopp for å få folk til å velge selv hva slags samfunn de vil ha. Skulle tro dette var positivt for deg?

Internering av japanerne ble ikke demokratisk bestemt. Heller ikke G-bay. UK var ikke demokratisk under Boer-krigen, og jo - slaveri er i konflikt med demokratiet så lenge slavene ikke får stemme.

Lenke til kommentar

Hva mener du var eksisterende i tidlig tid, da? "Sosialdemokratiet"?

 

Det har faktisk vært fristat i Ukraina på begynnelsen av 1900-tallet, men Sovjet, som den brutale staten/unionen den var, satt en stopper for dette.

 

Nei, jeg forklarte deg jo for deg: kongedømmer og valgte diktatorer! Hvis du ikke klarer å følge med er det helt greit om du ønsker å gi opp debatten og sette på en disney-film.

 

Har du en kilde på det? Det er klart at fascismen knyttes opp til Italia og Tyskland, mens Kommunismen knyttes opp mot Sovjet og Kina - det er jo bare logisk. Anarki og liberalisme beskrives helt verdinøytralt selvsagt.

Hvordan kan du si at alternative former beskrives "verdinøytralt" når formålet med faget er å skape støtte for dagens styringsform?
Og da vil jeg ha kilde på en demokratisk arbeidsleir.

Internering av japanere i USA under WWII, og per idag Guantanamo Bay. Tidligeste konsentrasjonsleirene ble vel opprettet av demokratiske UK i Afrika om jeg ikke husker feil. Videre er slaveri ikke i konflikt med demokratiet, noe vi har sett siden Athens dager frem til idag.

Det er du som påstår at det er formålet. Det faktiske formålet er ikke å skape støtte rundt demokrati, men å skape DELTAGELSE i demokratiet. Nettopp for å få folk til å velge selv hva slags samfunn de vil ha. Skulle tro dette var positivt for deg?

Internering av japanerne ble ikke demokratisk bestemt. Heller ikke G-bay. UK var ikke demokratisk under Boer-krigen, og jo - slaveri er i konflikt med demokratiet så lenge slavene ikke får stemme. Det samme gjelder selvsagt en teoretisk arbeidsleir i demokratier: beboerne i arbeidsleiren må selv bestemme om de ønsker å være der.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Det er du som påstår at det er formålet.
Nei, det var faktisk fra utdanningsdirektoratet

 

Formålet med samfunnsfaget er å bidra til forståelse av og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier, likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse.

 

Det faktiske formålet er ikke å skape støtte rundt demokrati, men å skape DELTAGELSE i demokratiet.
Hmm, hva er forskjellen? Fordrer ikke deltagelse at man har akseptert at Demokratiet er legitimt?

 

Nettopp for å få folk til å velge selv hva slags samfunn de vil ha. Skulle tro dette var positivt for deg?

Jo, men det er en stor forskjell mellom at folk selv får bestemme hvordan de vil leve og det at flertallet skal bestemme hvordan mindretallet skal leve.

 

Internering av japanerne ble ikke demokratisk bestemt. Heller ikke G-bay. UK var ikke demokratisk under Boer-krigen, og jo - slaveri er i konflikt med demokratiet så lenge slavene ikke får stemme.

 

Hmm, så slaveriet er OK med deg om kun ett mindretall av de stemmeberettigede er slaver?

 

Ellers bare observere at om du anser at UK ikke var demokratisk i 1880-1902, vil det trolig følge at Norge heller ikke var det i 1814?

 

Interneringen av Japanerne ble bestemt av en demokratisk valgt regjering. At Direkte Demokrati ikke ble brukt for denne bestemmelsen i ett land som hovedsaklig styres ved indirekte demokratie sier vel lite.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det var ikke kongedømmer eller diktaturer på den tiden som vi snakker om (altså de første 98 % menneskehetens historie).

 

Men ja, la meg sitere Wikipedia, i artikkelen om Ukrainas Free Territory:

From November 1918 to June 1919, the Makhnovists established an anarchist society run by the peasants and workers in Ukraine. The territory that was under their control was approximately between Berdyansk, Donetsk, Alexandrovsk (now known as Zaporizhia), and Yekaterinoslav (Sicheslav, now Dnipropetrovsk). According to Makhno, "The agricultural majority of these villages was composed of peasants, one would understand at the same both time peasants and workers. They were founded first of all on equality and solidarity of its members. Everyone, men and women, worked together with a perfect conscience that they should work on fields or that they should be used in housework... The work program was established in meetings in which everyone participated. Then they knew exactly what they had to do". (Makhno, Russian Revolution in Ukraine).

According to the leaders of the RIAU, society was reorganized according to anarchist values, which lead Makhnovists to formalize the policy of free communities as the highest form of social justice. Education was organised on Francesc Ferrer's principles, and the economy was based on free exchange between rural and urban communities, from crop and cattle to manufactured products, according to the theories of Peter Kropotkin.

The Makhnovists said they supported "free worker-peasant soviets"[5] and opposed the central government. Makhno called the Bolsheviks dictators and opposed the "Cheka [secret police]... and similar compulsory authoritative and disciplinary institutions" and called for "[f]reedom of speech, press, assembly, unions and the like".[5]

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...