Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<p>

Troen på at Politikerne synker ettersom vi får tilgang til mer informasjon om hva de driver med tror jeg er mer forklarende.

 

Jeg tror det henger sammen. I lys av mer informasjon: en politisk debatt bygd rundt argumenter som forutsetter at høyre-verdier (typisk fokus på individet) og venstre-verdier (typisk fokus på fellesskapet) utelukker hverandre - at mer av det ene gir mindre av det andre - blir stadig vanskeligere å ta seriøst.

 

Vel, jeg vet ikke om du kjennet til de såkalte Nolan Charts? Men i høyre venstre avdelingan blandes to konsepter sammen.

1. Hvor stor (eller liten Stat man skal ha). Høyre siden blir ofte ansett som å foretrekke en mindre stat, men desverre er dette stort sett en myte.

2. Hva skal Staten prioritere? Physical security (Militære, Politi, domstoler, fengsel, etc) eller Social Security (Pensjoner, sykehus, skoler, etc.)Høyresiden vil prioritere physical security, mens venstresiden vil prioritere Social security. Dog ettersom Venstresiden ikke helt kan eliminere Physical security, vil venstresiden som følge av dette som oftest ha behov for en noe større Stat enn Høyreside.

 

I praksis derimot er der nesten ingen forskjell mellom hva høyre og venstresidene vil gjøre, forskjellen er stort sett hvem som får frynsegodene som: Det hvite huset, Boeing privatfly, Limusine, Kobe Beef dinners, Expensive wines, etcPoliticalSpace.jpg

Lenke til kommentar

Poenget er vel at når staten skaper arbeidsplasser, må det nødvendigvis skje på bekostning av arbeidsplasser i det private. Når staten skaper arbeidsplasser, gjør den nemlig dette ved å bruke penger som den har tatt inn fra det private. Disse pengene kunne i stedet vært brukt til å skape reelle, produktive arbeidsplasser i det private næringsliv. Frédéric Bastiat omtaler fenomenet i sin anekdote om den knuste rute (Det vi ser og det vi ikke ser).

 

Hva mener du med "produktive arbeidsplasser"? Arbeidsplasser som genererer profitt for private eiere og aksjonærer?

 

Eh, tror det referer til det å produsere noe som folk selv ønsker å kjøpe, i motsettning til å bygge "pyramider" som herskerne ønsker med folkets penger.Det er mao forskjellen mellom å dekke folkets behov, eller dekke herskernes behov (med folkets penger).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Markedsliberalistene ignorerer selvsagt at de størtste kvantesprangene innen teknologisk utvikling har blitt gjort av stater med skattebetalernes penger. Hovedsaklig gjennom krigføring mellom nasjoner, spesielt i USA under den kalde krigen.

 

Når markedet styrer den teknologiske utviklingen, får vi utelukkende produkter som det finnes et marked for. For eksempel finnes det ikke et marked for romfart, og derfor har utviklingen innen romfart stagnert. Teknologiske fremskritt i dag skjer hovedsaklig innen forbrukerelektronikk, med museskritt.

Lenke til kommentar

Du mener helsevesen, politivesen og militæret som utelukkende brukes mot eksterne trusler?

 

Militære dekker sikkerheten til herskerne mot muligheten til at andre herskere skal kunne overtå driften av gården (landet) deres. Andre herskere representerer ingen trussel mot Sauene (befolkningen) utover det at de forsatt vil melkes uansett hvem som hersker.

 

Politiet sikrer herskerne mot indre opprør samt sikrer at folket følger herskernes vilje (istedenfor sin egen)

 

Helsevesenet er der for å sikre at befolkningen er friske og kan jobbe for å betale skatt til herskerne på den ene side, og på den andre side (i ett demokrati) er det en form for stemmekjøp av partiet i makten for å sikre at disse beholder makten.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du mener helsevesen, politivesen og militæret som utelukkende brukes mot eksterne trusler?

 

Militære dekker sikkerheten til herskerne mot muligheten til at andre herskere skal kunne overtå driften av gården (landet) deres. Andre herskere representerer ingen trussel mot Sauene (befolkningen) utover det at de forsatt vil melkes uansett hvem som hersker.Politiet sikrer herskerne mot indre opprør samt sikrer at folket følger herskernes vilje (istedenfor sin egen)Helsevesenet er der for å sikre at befolkningen er friske og kan jobbe for å betale skatt til herskerne på den ene side, og på den andre side (i ett demokrati) er det en form for stemmekjøp av partiet i makten for å sikre at disse beholder makten.

Uansett hva en måtte mene om de moralske aspektene, er det ingen tvil om hva som driver teknologisk utvikling. Uten offentlige amerikanske universiteter, det amerikanske forsvaret og romfartsorganisasjonen NASA, hadde vi sannsynligvis ikke hatt noe internasjonalt datanettverk i dag. Sannsynligvis hadde vi heller ikke hatt personlige datamaskiner.

Lenke til kommentar

Markedsliberalistene ignorerer selvsagt at de størtste kvantesprangene innen teknologisk utvikling har blitt gjort av stater med skattebetalernes penger. Hovedsaklig gjennom krigføring mellom nasjoner, spesielt i USA under den kalde krigen.

Nytt Motto: War is good!

 

Den industrielle revolusjonen som begynte på 1750 og har fortsatt frem til idag ble forårsaket av hvilken krig?

Når markedet styrer den teknologiske utviklingen, får vi utelukkende produkter som det finnes et marked for. For eksempel finnes det ikke et marked for romfart, og derfor har utviklingen innen romfart stagnert. Teknologiske fremskritt i dag skjer hovedsaklig innen forbrukerelektronikk, med museskritt.

 

Det var heller intet marked for Pyramider, men det var vel best for slavene at de ble bygd for ellers hadde de ikke hatt noe å gjøre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Uansett hva en måtte mene om de moralske aspektene, er det ingen tvil om hva som driver teknologisk utvikling. Uten offentlige amerikanske universiteter, det amerikanske forsvaret og romfartsorganisasjonen NASA, hadde vi sannsynligvis ikke hatt noe internasjonalt datanettverk i dag. Sannsynligvis hadde vi heller ikke hatt personlige datamaskiner.

 

Er noe usikker på akkurat disse eksemplene dine med datamaskiner ettersom behovet der eksisterte også innen private markedet. Muligens hadde ikke microbølgeovn eksistert.

 

Dog, kan du si meg HVA som ikke eksisterer FORDI pengene ble brukt på NASA, militære, etc istedenfor på å dekke private behov?

 

Om samme innsats hadde blitt lagt ned i å forbedre matproduksjon, medisiner, transportmidler etc (private behov) som i våpenproduksjon og romfart (Statlige behov) er det godt mulig vi alle hadde reist rundt i privatfly og spist kaviar og champagne og sett frem til å leve til vi er hundre.

 

Desverre vil vi aldri få vite hva vi har gått glipp av på grunn av all den Statlige avledning av ressurser til pyramidebygging, militære eller romfart

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kjenner jeg til disse og andre militære oppfinnelser. Det jeg påpeker er at vi ikke kjenner til de ting som ikke ble skapt fordi ressurser ble avledet til å dekke statens behov istedenfor folkets behov.

 

Hvilken nytte fikk slavene av pyramidenen, eller månelandingen, eller andre verdenskrig?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg trodde. Du er ikke et medlem av verdenssamfunnet. Jeg er jammen glad du ikke stemmer.

 

Det er helt i orden å være uenig med 99% av Norges befolkning, men det gir deg absolutt ingen moralsk ledelse over resten av oss. Vi vet hva som er best for oss. Du kan fortsette å late som om dine ideer faktisk er gode, men så lenge vi andre ikke bare ser gjennom ideene dine, men faktisk ler av deg, så får du jo ikke noe særlig nytte av dem ;)

Lenke til kommentar
Det er helt i orden å være uenig med 99% av Norges befolkning, men det gir deg absolutt ingen moralsk ledelse over resten av oss.
Den moralske ledelsen får man ved å kunne se forskjellen mellom rett og galt, ikke ved å vinne en konkurranse i popularitet.Ellers er vel neppe 99% av norges befolkning enig med deg, eller?
Vi vet hva som er best for oss.
Du hvet hva som er best for deg, men ettersom du har flere kompisser enn meg anser du at dette gir deg rett til å bestemme hva som er best for meg, selv om det som du anser som "best for meg" er stikk i strid med min egen vilje.
Du kan fortsette å late som om dine ideer faktisk er gode, men så lenge vi andre ikke bare ser gjennom ideene dine, men faktisk ler av deg, så får du jo ikke noe særlig nytte av dem ;)

 

Du får nyte situasjonen inntil jeg ender opp med flere kompisser enn deg, der slutter marerittet for meg, men begynner muligens for deg.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor mange ganger i historien har det skjedd et skifte som kan sammenlignes med et skifte fra FNs beste land å bo i (7 år) til anarki?

Jo, svaret er at det skjer her og der. Men IKKE ved hjelp av demokrati! Og "rett og galt" er ord som ikke passer inn i en moderne samfunnsdebatt. Les litt etikk og du vil oppdage at vi har omtrent 7 milliarder forskjellige oppfatninger av hva som er rett og galt her i verden.

Lenke til kommentar

Og hvor mange ganger i historien har det skjedd et skifte som kan sammenlignes med et skifte fra FNs beste land å bo i (7 år) til anarki?

Jo, svaret er at det skjer her og der. Men IKKE ved hjelp av demokrati!

Hitler innførte Diktaturet ved på demokratisk måte, det er like fullt mulig å gå den motsatte veien. Det eneste som kreves er at folk slutter å tro på den "hellige" staten.

 

Og "rett og galt" er ord som ikke passer inn i en moderne samfunnsdebatt. Les litt etikk og du vil oppdage at vi har omtrent 7 milliarder forskjellige oppfatninger av hva som er rett og galt her i verden.

 

Nihilist?

Lenke til kommentar

Det er helt i orden å være uenig med 99% av Norges befolkning, men det gir deg absolutt ingen moralsk ledelse over resten av oss. Vi vet hva som er best for oss.

 

Flott for dere! Hvorfor angår dette oss andre?

 

Du kan fortsette å late som om dine ideer faktisk er gode, men så lenge vi andre ikke bare ser gjennom ideene dine, men faktisk ler av deg, så får du jo ikke noe særlig nytte av dem ;)

 

Sosialdemokratens sadistiske farger viser seg. Tyranni og maktbegjær forkledd som omtanke.

 

Og "rett og galt" er ord som ikke passer inn i en moderne samfunnsdebatt. Les litt etikk og du vil oppdage at vi har omtrent 7 milliarder forskjellige oppfatninger av hva som er rett og galt her i verden.

 

Og alle disse syv milliarder oppfatningene om rett og galt er like legitime, hva? Det finnes ingen objektive standarder, så følgelig er alle meninger like sanne, og alle handlinger er like moralske. Verden er verken svart eller hvit, men en eneste stor gråsone, så vårt eneste holdepunkt til noen universell moral må være det den største gruppen til enhver tid mener.

 

Hva hører forresten hjemme i en "moderne samfunnsdebatt", om en ikke har tid til å stoppe opp og spørre seg noe så grunnleggende som hvorvidt det en gjør er riktig eller ikke..? Skal en bare diskutere og handle utifra øyeblikkets behov og impulser?

Endret av KEBABavSVIN
Lenke til kommentar

Så i stedet for å argumentere mot meg så maler du meg som en "sosialdemokrat" og tror at det avvæpner meg? Jeg ER sosialdemokrat! Jeg er sosialist som bruker demokratiske metoder for å dytte landet mot venstre. Og det funker som faen! Vi har gjort dette landet til et PARADIS for 5 millioner mennesker, og det vises på meningsmålinger.

 

Du må som sagt gjerne prøve å vri landet i motsatt retning, men når du viser folk Norge og spør om de vil bo her eller Somalia, så er det nok et enkelt svar.

 

Nå: svar på ARGUMENTENE mine, ikke gå inn på persondiskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...