Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Hva har dette med republikanske motkandidater til Obama å gjøre, dette er ikke noe nytt. USA samarbeider med Nato og FN daglig i gjøremål og har gjort det under de fleste relevante presidenter. Obama sin hovedoppgave er å beskytte befolkningen i USA og om det betyr at han må bombe litt her og der, så gjør han det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obama sin hovedoppgave er å beskytte befolkningen i USA og om det betyr at han må bombe litt her og der, så gjør han det.

Man skal være bra dum om man tror det fører til økt sikkerhet for det amerikanske folk.

Han gjør de vurderinger han mener er best. Jeg har ikke tatt stilling til handlingene hans.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høyesterett starter behandlingen av Obamas helsereform

 

President Obamas helsereform havner i dag på bordet til amerikansk høyesterett. USAs øverste domstol skal blant annet ta stilling til om det er lovstridig å kreve at alle amerikanere skaffer seg en helseforsikring innen 2014. Utfallet kan komme til å gripe rett inn i den kommende presidentvalgkampen.

 

Det er president Obamas prestisjeprosjekt som nå skal under lupen i høyesterett. Obamas helsereform har banet veien for den største endringen i amerikansk helsevesen på nesten 50 år.

 

Den handler blant annet om å skaffe 30 millioner amerikanere en helseforsikring som de i dag ikke har tilgang til.

 

USAs øverste domstol skal nå vurdere om helsereformen er lovstridig.

 

Meningsmålinger viser at helsereformen splitter det amerikanske folket. Nå kan behandlingen i høyesterett få direkte innflytelse på den kommende presidentvalgkampen her i USA.

 

Det er knyttet stor spenning til behandlingen i Høyesterett. Vinner Obama i den øverste domstolen i USA, peker kommentatorer på at det vil kunne gi ham ekstra tyngde til å sikre gjenvalg.

 

Taper Obama, vil det kunne føre til republikansk fremmarsj og kanskje skifte av hvem som får innta Det hvite hus her i Washington om et drøyt halvår.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8049981

 

Dette blir spennende å følge med på. Spesielt siden det sies at de kan påvirke presidentvalget.

Lenke til kommentar

Slike ting tar tid ja, men om de republikanerne vinner så vil prøve å få fjernet loven regner jeg med. Jeg er ikke en ekspert innen amerikansk juss men dette er jo allerede lovpålagt i flere delstater i USA, så hvorfor skulle det ikke være lov å ha slike lover på federalt nivå.

Lenke til kommentar

Slike ting tar tid ja, men om de republikanerne vinner så vil prøve å få fjernet loven regner jeg med. Jeg er ikke en ekspert innen amerikansk juss men dette er jo allerede lovpålagt i flere delstater i USA, så hvorfor skulle det ikke være lov å ha slike lover på federalt nivå.

 

Det er et juridisk spørsmål, ikke et politisk spørsmål. Federal grunnloven begrenser federal makt. Delstatene er mer fleksibel, juridisk sett.

Lenke til kommentar

Tvilsomt om de kommer med noen konklusjon før etter valget. De er nemlig ikke så uavhengige som de later som

 

Du får gjerne utdype hvorfor. Saken har vært mer enn nok diskutert og er kjent for alle. Og behandlingen av den har alt startet.

 

Høyesteretten får svare bare når de vill De vet også at dette påvirke valget og ofte prøver å unngå politiske innflytelse.

Lenke til kommentar

Romney gjør rent bord i nominasjonsvalgene

 

Mitt Romney gjorde rent bord og vant alle tre republikanske nominasjonsvalg tirsdag. For Rick Santorum var nederlaget smertefullt.

 

Prognosene til både CNN og andre TV-nettverk viste at Romney vant klare seire både i Wisconsin, Maryland og hovedstadsområdet Washington D.C.

 

Santorum håpet å gjøre en god figur iallfall i Wisconsin, men også der vant Romney med god margin etter å ha halt innpå og passert Santorum på meningsmålingene de siste ukene.

 

Med de tre seirene kan Romney øyne slutten på begynnelsen av en fortsatt lang kamp mot president Barack Obama, mens Santorum må konstatere at de tre tapene kan være begynnelsen på slutten for hans valgkamp.

 

Obama selv gikk tirsdag også til frontalangrep på Republikanerne og nevnte for første gang Romney ved navn, et signal om at han ser Romney som den sannsynlige motstanderen til høsten.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8062126

 

En gledelig nyhet! Jeg har hele tiden håpet på Romney og det gjør jeg fortsatt. Han har ikke vunnet enda og blir han republikanernes kandidat er det ikke gitt at han vinner mot Obama, men han står iallefall sterkt nå.

Lenke til kommentar

Jeg må trekke tilbake påstanden min om at Obama vil knuse Romney. Det er mye som tyder på at Supreme Court vil dømme mot Obamas helsereform. Denne saken vil trolig være ferdig i Juli. Dette er perfekt timing for Romney. Romney vil få en god unnskyldning for Romneycare, han kan lettere argumentere mot flip flopping. Det gir han gode muligheter til å argumentere mot Obamas helsereform.

 

Obama vil ha problemer med å forsvare den, fordi den har blitt dømt grunnlovstridig. Han kan heller ikke argumentere for et europerisk system, fordi det vil skremme bort moderate velgere. Dette vil Romney tjene på. Jeg tror forsatt han taper, fordi Romney er stiv og rik, og Republikanerene har mistet minoritetene. Men nå tror jeg Romney vil klare å utfordre Obama.

 

Jeg må også spørre. Er Demokratene rene idioter? Hvorfor tenkte de ikke på om loven var grunnlovstridig, før de begynte kjempeprosjektet. De vil miste utrolig mye troverdighet på grunn av denne saken, og vil få problemer med å gjennomføre en helsereform igjen. Noe jeg synes er bra. Dette er noe statene bør fikse. Ønsker du offentlig helsevesen? Stem for det i din egen stat.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må trekke tilbake påstanden min om at Obama vil knuse Romney. Det er mye som tyder på at Supreme Court vil dømme mot Obamas helsereform. Denne saken vil trolig være ferdig i Juli. Dette er perfekt timing for Romney. Romney vil få en god unnskyldning for Romneycare, han kan lettere argumentere mot flip flopping. Det gir han gode muligheter til å argumentere mot Obamas helsereform.

 

Obama vil ha problemer med å forsvare den, fordi den har blitt dømt grunnlovstridig. Han kan heller ikke argumentere for et europerisk system, fordi det vil skremme bort moderate velgere. Dette vil Romney tjene på. Jeg tror forsatt han taper, fordi Romney er stiv og rik, og Republikanerene har mistet minoritetene. Men nå tror jeg Romney vil klare å utfordre Obama.

 

Jeg må også spørre. Er Demokratene rene idioter? Hvorfor tenkte de ikke på om loven var grunnlovstridig, før de begynte kjempeprosjektet. De vil miste utrolig mye troverdighet på grunn av denne saken, og vil få problemer med å gjennomføre en helsereform igjen. Noe jeg synes er bra. Dette er noe statene bør fikse. Ønsker du offentlig helsevesen? Stem for det i din egen stat.

Er det ikke ganske liten sjanse for at høyesterett erklærer den grunnlovsstridig da? Mener å ha lest at 85% av jussekspertene som ble intervjuet av en eller annen avis mente Obama ville vinne den saken, og i så fall er vel det mest sannsynlige at Obama vinner enda en stor seier? Burde jo kunne brukes i valgkampen til hans fordel.

 

Må innrømme at jeg ikke har fulgt så nøye med på valgkampen, men ut i fra det jeg har sett, tror jeg nesten heller jeg ville hatt fire år til med Bush enn en av disse republikanske kandidatene om jeg var amerikaner. Hvorfor stiller ikke f.eks Condoleeza Rice? En svart, moderat kvinne vil vel vært perfekt mot Obama?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...