Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Opprette nettbutikk

Anbefalte innlegg

Har planlagt å lage en egen nettbutikk. Klær, velvære og intimpleie/seksuelle ting i hovedøyet. Men, jeg lurer på hvor det lønner seg å opprette en slik nettbutikk og hva slags domene som er billig i langvarig drift?

Er det noen som har litt erfaring innen dette feltet og muligens kommer med litt innspill av hvordan en kan komme igang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Domener koster så lite (med mindre du kjøper et eksisterende domene av noen) at det trenger du ikke tenke på. Du får et .no-domene fra rundt hundrelappen, og ofte gratis hvis du kjøper webhotell i tillegg. Når det kommer til selve nettbutikken har jeg liten erfaring.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Min samboer har sin nettbutikk perlesmykker.no igjennom http://www.24nettbutikk.no/ Då får du ferdig brukarvennligt admingrensesnitt for oppsett av produkter og artikler. Prisen ligger rundt ein tusenlapp i månaden inkludert kortbetaling. Til og med meg som er til dagleg webutviklar synes dette er ein grei deal. Ikkje minst så sleppe eg å få masse forespørsler om hjelp i frå min samboer.

Å utvikle sjølv tar mange dager og dei fleste billige webhoteller støtter ikkje skikkelege teknologier som Java, Python(WSGI) eller Varnish.

Lenke til kommentar

Min samboer har sin nettbutikk perlesmykker.no igjennom http://www.24nettbutikk.no/ Då får du ferdig brukarvennligt admingrensesnitt for oppsett av produkter og artikler. Prisen ligger rundt ein tusenlapp i månaden inkludert kortbetaling. Til og med meg som er til dagleg webutviklar synes dette er ein grei deal. Ikkje minst så sleppe eg å få masse forespørsler om hjelp i frå min samboer.

Å utvikle sjølv tar mange dager og dei fleste billige webhoteller støtter ikkje skikkelege teknologier som Java, Python(WSGI) eller Varnish.

Er det mulig å begynne på nettsiden før en betaler for domenet på den nettsiden?

Lenke til kommentar

Selve oppsett av side tar da ikke særlig lang tid siden det er plenty bra gratis scripts, da spesielt oscommerce og zencart av de mest populære.

Sette opp f.eks zencart med theme, et par moduler og betalingsløsninger er toppen 2timer.

Føre inn alle varene dine må du uansett gjøre og er det virkelig tidkrevende.

Lenke til kommentar

Da utelukker du samtidig 98% av nettbutikk levrandørene, som selger kundene løsninger basert på ræl :)

Samt fraskriver seg alt ansvar for datafeil/datatap i betingelsene sine.

Halvironisk at din samboer betaler for en nettbutikk basert på ræl også, skulle tro du hadde satt en stopper for sånt.

Lenke til kommentar

Enten se på e-commerce tilbydere som tilbyr ferdig-webshop mer eller mindre. da bare putter du inn varene dine og trenger å tenke relativt lite på det tekniske.

Evt. kan du kjøre e-commerce plugin på en wordpress side. det er low-cost løsningen men involverer litt mer arbeid.

Det finnes også webbutikk software pakker som du kan installer inn i websider du lager selv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Da utelukker du samtidig 98% av nettbutikk levrandørene, som selger kundene løsninger basert på ræl :)

Samt fraskriver seg alt ansvar for datafeil/datatap i betingelsene sine.

Halvironisk at din samboer betaler for en nettbutikk basert på ræl også, skulle tro du hadde satt en stopper for sånt.

Hmmm, det har du faktisk rett i. Merkeleg at nokon kan fraskrive seg noko sånt. Ein seriøs tilbyder skal ha sånt på plass. Det er ikkje så vanskeleg å bruke transaksjoner i ein database.

Lenke til kommentar

Strømtap i riktig øyeblikk og ups/backup som ikke funker som det skal så kan du vel potensielt miste en ordre uansett database system.

Da er det veldig greit ha ryggdekkning i betingelsene dine.

Du kan bli ganske sjokkert til tider leser du betingelsene til enkelte levrandører.

F.eks levrandører som tar gjerne 300-400kr ekstra i måneden for "full backup" av dine data hos de, men samtidig har gjemt i ørten avsnitt unyttig info at de ikke faktisk tar ansvar for at backup systemet deres fungerer som det skal så du er selv ansvarlig for ta tilstrekkelig backup av vitale data.

Mange av de "proffe tilbyderne" kjører også på open source som zencart,oscommerce etc

Men sponser prosjektene for lisens til kalle deres modifiserte utgave sin utgave.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Strømtap i riktig øyeblikk og ups/backup som ikke funker som det skal så kan du vel potensielt miste en ordre uansett database system.

Da er det veldig greit ha ryggdekkning i betingelsene dine.

Du kan bli ganske sjokkert til tider leser du betingelsene til enkelte levrandører.

F.eks levrandører som tar gjerne 300-400kr ekstra i måneden for "full backup" av dine data hos de, men samtidig har gjemt i ørten avsnitt unyttig info at de ikke faktisk tar ansvar for at backup systemet deres fungerer som det skal så du er selv ansvarlig for ta tilstrekkelig backup av vitale data.

Mange av de "proffe tilbyderne" kjører også på open source som zencart,oscommerce etc

Men sponser prosjektene for lisens til kalle deres modifiserte utgave sin utgave.

Nei, skikkelege databaser har ikkje datatap/datafeil ved straumbrot, feil på hardware osv. Korleis skulle bankane og finansmarkedet fungert om sånt skulle skje? Oracle har støtta checksums på block level nivå i årevis. Andre databaser støtter andre former for sikkerheit som checksums i transaksjonsloggen.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er forøvrig "ræl" ? Det høres ut som dere diskuterer forskjellige databasetyper men orden kjenner jeg ihvertfall ikke til, men det høres mest ut som noe en finmarking kunne rope ut i sinne etter å ha stubbet tåen =P

Eller brukes det her som generellt uttykk for "tull/dårlige greier" ? Vanskelig å forstå diskusjonen ellers.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...