Sebakk Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hei! Jeg skulle overføre en fil fra min Mac til min kompis sin WD eksterne harddisk, som som fungerte fint helt til han skulle sette inn Harddisken i sin PC for å åpne filen. Det som skjedde da var at han fikk beskjed om at han måtte formatere disken før han fikk åpnet den. Og når jeg prøver å sette disken tilbake i Mac`en finner den ikke disken i det hele tatt... Hva har skjedd og hva gjør jeg for å få tilbake filene som allerede var inne på den? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Den var vel formattert med MAC sitt filsystem, altså ikke fat32? KLarer du å få noe ut av disken med linux (live-cd)? Lenke til kommentar
siggii Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Tviler på at det er feilen i og med at han ikke fant disken når han prøvde å sette den tilbake i Macen. Fikk du, når du satte den i PC'n, mulighet til å se disk-properties, altså innstillingene? Mulig det var feil format, da hetende HFS+. Har du sjekka om du finner den når du setter den i PC-en igjen. Liksom - reagerer den i det heletatt, hvis ikke ER det jo en mulighet at disken er kaputt, selv om dette som oftest skjer skjeldent, hvertfall hvis disken er relativt ny og lite brukt...? Lenke til kommentar
Sebakk Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Tviler på at det er feilen i og med at han ikke fant disken når han prøvde å sette den tilbake i Macen. Fikk du, når du satte den i PC'n, mulighet til å se disk-properties, altså innstillingene? Mulig det var feil format, da hetende HFS+. Har du sjekka om du finner den når du setter den i PC-en igjen. Liksom - reagerer den i det heletatt, hvis ikke ER det jo en mulighet at disken er kaputt, selv om dette som oftest skjer skjeldent, hvertfall hvis disken er relativt ny og lite brukt...? Harddisken reagerer når jeg setter den i PC`en, men får ikke åpnet den eller brukt den før jeg formaterer den... Og skulle gjerne hatt filene i den Kan det ha skjedd en konflikt mellom min Mac og disken? i SÅfall kan jeg kanskje prøve en annen mac? Lenke til kommentar
siggii Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Høres veldig rart ut, for uansett hvilket av de tre mest vanlige formatene (HFS+, NTFS og FAT32) disken er formatert i, skal den bli oppdaget av Macen. Det eneste som er problemet er at OSX ikke kan skrive filer til en NTFS-disk, men den skal kunne lese den. Det kan jo være som du sier, at det har skjedd noe rart mellom akkurat din Mac og disken, selv om dette også hørtes rart ut. Du kan jo gjøre et forsøk med å laste med prøveversjonen avMacdrive på Windows-maskinen, slik at du kan få ut de filene fra disken, og så formatere den om igjen. En formatering av en disk fikser som regel de fleste problemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå