Gå til innhold

X6 1055T - akselererende temperatur


Anbefalte innlegg

Har prosessoren i emnet stående på et Asus Crosshair IV hovedkort. Kjøler er en TT Big Typhoon.

 

Holder på å eksperimentere litt med overklokking av dette systemet, men observerer et litt merkelig fenomen. Hvis kjernetemperaturen kommer over et visst nivå når prime kjører på alle kjernene begynner den bare å stige, og økningen akselererer og ender med at systemet restarter. Har enda ikke rørt vcore, og 3.8 ghz virker stabilt helt til tempen begynner å hoppe i været. Det samme skjer ved 3.6. Tester nå på 3.4 og det later til at tempen har stabilisert seg rundt 55 grader avlest i coretemp.

 

Har jeg fått en defekt chip, sett med en overklokkers øyne?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett v-core til 1.4v og sjekk med dette :) prøv først med 3.6ghz får å sjekke om dette er stabilt.

kjerner over 60grader blir ustabile etter min erfaring på x6 Kanskje dette har noke med att det nesten er max temp også?

Auto volt gir meir volt automatisk og kan føre til en alt får høg volt under load, Skal også vere noke som forbedrer volt drop helt nede i bios under volt settings. Hugser ikkje kva dette heter i farten..

Lenke til kommentar
Hugser ikkje kva dette heter i farten..

 

Du tenker nok på load line calibration.

 

Har kjørt f@h smp @ 3.6 ghz i 14 timer nå uten ustabilitet og tempen holder seg på 46-37 grader med f@h gpu-klient gående ved siden (merker meg at cpu-tempen øker 3-4 grader med gpu-klienten gående samtidig). Har ikke justert på vcore enda, men det ligger på 1.404 under last på denne hastigheten. Får bare forske videre.

 

:)

Lenke til kommentar

Tror faktisk dette er en slags bug. Testet på nytt, og tempen begynte å stige ukontrollert med ca 0,5 grader i sekundet. Denne gangen kjente jeg på basen av kjøleren, og den var ikke mer enn lunken....

 

Har kjørt F@H smp i noen timer på 3.8ghz/1.4 volt, og tempen legger seg på 50 grader med disse innstillingene. Har justert ned til 1.35 volt, tempen har falt til 45 grader og det ser stabilt ut så langt.

Lenke til kommentar

Framgang her. Var på nippet til å gi opp siden alt over ca. 3.3-3.4 ghz fikk feil i prime umiddelbart, og alt mellom 3.2 og opp tid fikk temperaturen til å stige ukontrollert.

 

Fikk ett innfall om å prøve å få vcore lengst mulig ned siden det tilsynelatende ikke var mulig å få farten opp, uansett hva jeg prøvde å justere på av innstillinger. Endte med å komme på det laveste som gikk an å sette via Windows-verktøyet for overklokking som kom med hovedkortet. Kjører nå med prime @ 3.72ghz, alt på std settinger bortsett fra vcore som har havnet på 1.29 i bios, noe som cpuz avleser som 1.332 under load. Og temperaturen...vel, 37 grader lar seg høre. Nå står boksen riktignok i et ganske svalt rom, men sammenlignet med ukontrollert stigning til pc`n slo seg av er det svært bra.

 

Det ser altså ut som at hovedkortet leverer feil spenningsverdier i forhold til avlest, eller at cpu trenger lavere spenning enn det som synes å være vanlig.

 

Har møtt en liten lettvegg på denne hastigheten som det ikke later til å komme forbi med å justere vcore. Siden alt annet står på standard innstillinger er det vel noe annet enn vcore som stopper.

 

Da blir det folding i natt og nye tweaks i morgen kveld.

:)

 

EDIT: Merkelig nok var ikke disse innstillingene stabile nok til folding, selv om det så greit ut i prime etter en tid. Lagt meg på 3.5ghz foreløpig mens foldingen foregår, så blir det å prime i kveld...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Da har jeg havnet på 3.8 ghz med 1.35v i bios, 1.39 avlest i cpuz med fah smp gående. Systemet fikk kjørt seg noen timer i går kveld med fah smp + fah gpu + prime + 3dmark 06 i loop samtidig uten feil. Og F@H klientene har surret og gått feilfritt gjennom natta. Temperaturen i med sistnevnte gående er nå 47 grader, og boksen står i et relativt varmt rom. Blir vel å skru opp litt til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan jo være at temperatur avleseren din ikke stemmer også? Jeg har brukt programmet CoreTemp og AMD Overdrive. Disse to viser (etter mine erfaringer) riktige verdier.

Ellers er det vel fortsatt slik at luftkjøling ikke er top notch om man skal overklokke noe særlig :)

Jeg har akkurat samme prosessor selv, stående i samme hovedkort. Jeg har klokket min til stabile 3948 MHz på vannkjøling, og ligger aldri over 28 grader :) VCORE på 1.356.

Lenke til kommentar

Men når den slår seg av, så er vel ikke programmet problemet. Da er det sikkerhetsbarrierer i bios som slår ut, altså måles det høy temperatur der også.

 

28grader må være idle, hvis ikke har du det veldig kaldt på rommet :)

21 grader Idle, 26-28 grader load :) 22-24 grader romtemperatur :)

Kjører 2x120mm Radiator

 

Edit: Angående sikkerhetsbarrieren du snakker om, har du sikkert mye mer peiling på enn meg. Jeg har nylig begynt å klokke igjen etter noen års opphold :) Er nok litt rusten og mangler kunnskap :)

Endret av Necleto
Lenke til kommentar

De temperaturene der stemmer garantert ikke btw. Kjøligere enn romtemp er nesten godt gjort med mindre du har radiatoren utendørs.:p

Godt mulig romtemperaturen er feil, men jeg stoler rimelig mye på Overdrive og CoreTemp. At den ikke kommer over 28 grader har jeg bekreftet flere ganger, idle temperaturen kan jeg være tilbøyelig til å tro at kan være feil da jeg sjeldent sjekker idle temperaturer :)

Lenke til kommentar

Her var det skjedd litt siden sist jeg var innom :)

 

Kjøleren er skikkelig montert med AS ceramique. Testingen foregikk i et veldig kaldt rom, men nå er boksen plassert på et normalt temperert rom hvor den fungerer som varmeovn med folding@home gående på gpu og cpu, siden jeg ikke har hatt tid til å bruke den til annet så langt.

 

Kjører stabilt på 3.8 ghz med vcore 1.38 (cpu-z) og 46 grader avlest i coretemp med full load på alle kjerner med f@h. Tempen faller to-tre grader hvis jeg avslutter gpu-klienten og fortsetter å kjøre på cpu.

 

I Prime feiler en enkelt kjerne om jeg klokker vesentlig høyere opp, og hvis jeg øker vcore noe vesentlig mer stiger temperaturen ukontrollert igjen. Riktignok tåles det _litt_ mer spenning og høyere hastighet, men jeg vil ikke ligge på grensen og foretrekker heller en hammerastabil pc. Halvannen uke med 24/7 folding skulle vel være en god indikasjon på at det er oppnådd, og jeg er godt fornøyd med 1000 mhz overklokk.

 

Nå er det bare å håpe at jeg får tid til å ta godsakene i bruk til annet enn folding, selv om det i seg selv er nyttig.

 

BTW, er det noe mer som det kan være ytelse å hente på ved å skru opp? Hypertransport f.eks.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...