Gå til innhold

Apple iPad eller Galaxy Tab?

MGH

Anbefalte innlegg

Det er sikkert spurt om flere titalls ganger før, og jeg spør igjen.

Har bestemt meg for at mnå skal jeg ha meg ei nettfjøl.

Har hatt både iphone og HTC med Android, og liker begge OS'ene veldig godt, så OS på tableten spiller egentlig ingen rolle.

Det jeg ser for meg at tableten jeg kjøper skal gjøre er å erstatte laptopen min.

Den vil blir brukt til nettsurfing, musikk, filmer, bilder, småspill o.l.

iPad har jo en ganske så stor skjerm i forhold til Galaxy Tab'en, noe som jeg syns er bare fint, jo større jo bedre. Skal jeg ha den med ut døra så blir det i en veske/ sekk likevel.

En ting til som kanskje kan ha en innvirkning er hvordan det er å legge inn bilder på dem? Altså rett ifra kamera med enten USB eller minnekort? Eller må dette overføres fra en annen pc?

Galaxy Taben er jo endel dyrere enn iPaden også, men er det verdt det?

Håper noen med personlig erfaring fra disse har noe å si.? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ipad: App inn app ut. iTunes. Steve Jobs. Vanskelige filformat. Sært? Men stort!

SG Tab: Uante muligheter. Du kan tweake mer. Bedre på filformater.. Android! Ingen iTunes! Litt for liten skjerm og ikke spes imponerende batteri.

Hva med en Apple Tab?:D

Personlig venter jeg på en som er mindre enn iPad, men større enn galaxy tab. iPad er for stort, Galaxy syns jeg er for liten og mobilaktig. Liker bedre skjermen på iPad og brukergrensesnittet, men savner å kunne forandre mer. Huff, kanskje vi er for kresne og sære?

Lenke til kommentar

hmm.. ikke lett det her :p

Liker SG tab'en pga støtte for flere filformater og OS er mer åpent for forandringer.

Men som du sier TAVT; skjermen er for liten og hele greia blir for "mobilaktig".

Så pga det så heller det biiittelitt mer mot iPad.

Det Camera Connection Kit'et så jo greit ut da :)

Edit: Er det egentlig noe vits med 3G på iPaden? Blir det noengang brukt?

Endret av morten_gh
Lenke til kommentar

http://dustinhome.no/pd_5010485925.aspx

Archos 101..

Vet ikke om du har sett noe på den.

Android 2.2, 1024 x 600, HDMI ut(mulig det er mini HDMI og du må ha overgang) og 7 timer video playback før batteriet er tomt.. og prisen!!

Negative med denne:

he Archos 101 uses the third party AppsLib client, which lets you download about 5,000 Android apps. That’s a far cry from the nearly 100,000 apps available in the Android Market

On-screen tasteraturet er vist ikke helt perfekt.. android 2.2 scalerer ikke helt som det skal leste jeg en plass..

Men fant en review hvor testeren sa at det var ikke noe særlig problem og få tilgang på android marked. Det burde du google litt og finne mer ut av vist denne i det hele tatt er interessant!

Lenke til kommentar

tjaa.. kan være interessant. Men må googles opp og ned først :p

Vil jo ha noe som fungerer 100% uten noe mer om og men..

Btw, hva tror folket om å kjøpe en tablet brukt på finn.no, kontra ny i butikk?

Sparer jo fort noen kroner på det.

Lenke til kommentar

Har selv en iPad og er godt fornøyd med den. Galaxy Tab virker også meget spennende. Jeg vil si at disse to produktene har litt ulik bruksmønster. iPad funker meget godt til surfing, video og småspill, men pga størrelsen og vekten, så er den ikke like mobil som Galaxy Tab. Men skal jeg surfe hjemme, så foretrekker jeg nok 10" foran 7".

Ideelt sett kunne jeg gjerne hatt begge 2, men har man en kone, så må man trå varsomt. :ermm:

Ellers vil jeg si at jeg er overrasket over hvor dyr Galaxy Tab er i forhold til iPad.

Lenke til kommentar

Vil jo ha noe som fungerer 100% uten noe mer om og men..

Man kan si mye pent om Android, men med dette som utgangspunkt kan jeg ikke skjønne at du bør ende opp med noe annet enn et Apple-produkt.

iPad-størrelsen virker veldig riktig for min del (skjønt som ren bokleser klarer 7" seg), plages aikke nevneverdig av hverken størrelse eller vekt når jeg drar på den; som oftest betyr dette at jeg legger igjen en laptop hjemme. Det ville ikke vært tilfelle om jeg hadde hatt en mindre tablet.

Camera connection kit fungerer som bare det, for øvrig. RAW-støtte for en drøss formater i OS og det meste man ellers kan forvente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte Galaxy Tab av følgende årsaker:

- "Liten" skjerm, det går an å ha den med seg i jakkelomma, og holde den med en hånd.

- Android. Kan tilpasse homescreens etter eget behov med widgets og custom ikoner.

- Skjermen har samme sideforhold som vanlige Android-telefoner, som resulterer i rammefri oppskalering av apps. Apple har blåst i dette.

Det jeg ikke liker med den er proprietær kontakt og prisen. Men det kan jeg leve med.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

syns SG Taben blir for liten egentlig.. men kommer nok til å ta en nærmerer kikk på Archos 101, den virker ganske interessant. + at prisen spiller en vesentlig rolle, mao SG Tab er litt høy i pris.

Så et par tester av ulike tablets (husker ikke side) Men der var iPad plassert på første, Archos 101 på andre, og SG Tab på niende..

Den kommer uansett til å bli brukt mest hjemme, og som nevnt tidligere, hvis jeg skal ha den med meg så blir det i en veske/ sekk.

Så akkurat nåtenker jeg slik: Det frister mest med en tablet på størrelse med iPad, og helst med Android OS. Så da stiller egentlig Archos 101 sterkt, men så er det som " Lionel_Luthor" skrev.. at det er et par småproblemer med den. men kan muligens løses....

Lenke til kommentar

Kvaliteten på tastaturet er svært viktig; iPaden sitt er meget bra når man blir vant til det -- jeg skriver daglig tekster på minst 1000 ord på min iPad, uten at jeg tenker nevneverdig over dette. Bruksområdet ville blitt innskrenket betydelig om jeg ikke likte tastaturet så godt.

Med det sagt aner jeg absolutt ingenting om Archos-tastaturet, godt mulig det er helt ok. Bare verdt å være bevisst på at dette er en egenskap som er sentral for brukeropplevelsen, ikke en ubetydelig hake ved et ellers godt produkt.

(I tillegg: widescreen er sært.)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
- Skjermen har samme sideforhold som vanlige Android-telefoner, som resulterer i rammefri oppskalering av apps. Apple har blåst i dette.Det jeg ikke liker med den er proprietær kontakt og prisen. Men det kan jeg leve med.

Jeg vil bare tilføye at selv om oppskalering av apps på iPad kanskje ikke fungerer like godt som på Android, så finnes det per i dag over 40 000 apps som enten er laget eksklusivt for iPad eller som er universelle, altså modifisert for iPad.

Lenke til kommentar

Man får Amazon Kindle til begge, så det er ikke noe problem

For ebøker så er det størrelsen som er viktigst. En iPad vil nok føles litt for stor og tung ut til bøker, men være bedre på magasiner. Men, en annen ting er at verken Tab eller iPad vil være bra til å lese utendørs, en Kindle er heller ikke så dyr. Koster litt over 1000 kr totalt fra Amazon. Den er lettere og vil ha bedre batteri til lesing.

Lenke til kommentar

Man får Amazon Kindle til begge, så det er ikke noe problem.

Til norske bøker blir saken fort verre. Relativt sikre rykter vil ha det til at slikt dukker opp i iBooks rimelig snarlig, ville ikke satset på det samme på Android-siden, rett og slett pga markedsstørrelsen.

For øvrig synes jeg einks (skjermløsningen på konvensjonelle eboklesere) fortreffelighet er noe overdreven, å ha en tradisjonell LCD-skjerm der lysstyrken kan stilles er f.eks. en kjempefordel om man liker å lese til sengs uten å forstyrre omgivelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...