Gå til innhold

En variabel C i vårt perfekte univers?


Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

Mener å huske at noen her inne eller på en eller annen dokumentar jeg så kom med en liten påstand at C (lyshastigheten) ikke er konstant alikevell. Det vrenger jo selvfølgelig det meste vi vet om universet vårt på hode, men om jeg ikke tok helt feil, så ga det også gode svar til blandt annet inflasjonsteorien.

Noen innspill på dette?



Edit1:
Et lite søk på google ga meg dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_speed_of_light
Men da er det bare å fyre på med diskusjon ^^

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 


For oss som IKKE jobber i NASA eller lignende kunne du kanskje forklare LITT om denne inflasjonsteorien?


Hehe, vell... Inflasjonsteorien ja..

Einsteins relativitetsteori tilsier at ingenting i universet kan gå raskere en lyset. Vis man tar tiden det er siden big bang (13,7 milliarder år) og ganger dette med lyshastigheten (299 792 458 m/s) så ser man at svaret man får er langt mindre enn den faktiske størrelsen på universet.


"variabel c" teorien er dermed at en eller annen gang i begynnerstadiet av universet har lyset beveget seg raskere.



Med mindre jeg blander teorier nå, så er dette en helt kjapp og grei forklaring wink.gif



Suppekatten Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar

Dette var jo LETT:D

Tusen takk for bra forklaring, Heigren!

 

Så hvis lyset gikk fortere da må det være en variabel.

Men blir hastigheten tregere med tiden da?

 

EDIT 1: Hvordan vet vi at universets størrelse er tiden siden skapelse • lysets hasrighet?

 

EDIT 2: Einstein suger! Gøy på håret også

Endret av Noen123
Lenke til kommentar

Dette var jo LETT:D

Tusen takk for bra forklaring, Heigren!

 

Så hvis lyset gikk fortere da må det være en variabel.

Men blir hastigheten tregere med tiden da?

 

EDIT 1: Hvordan vet vi at universets størrelse er tiden siden skapelse • lysets hasrighet?

 

EDIT 2: Einstein suger! Gøy på håret også

 

Nå skal jeg ikke bevege meg ut på for dypt vann, men tid x fart = Lengde.

Vi går ut fra at ekspansjonen av universet (big bang) foregikk i lysetshastighet (dont ask me how they know this, men vil anta det har med energi, rom og tid å gjøre :p)

Lenke til kommentar

Ja, men deler jeg denne teorien i naturfagtimen er vel neste stopp kontoret :)

 

EDIT 1: fikset smiley

 

Haha, og så videre til psykologen :p

Neida, tror den begynner å bli ganske allment akkseptert blandt astrofysikere ivertfall, uten at jeg har noen kilder til dette ^^

 

Mer mas...

Hvis lyshastigheten blir tregere og tregere, hva skjer hvis vi klarer å reise fortere en den?

Tidsreise?

 

Hmm, vell nå er det jo slik at loven sier at ingenting kan gå raskere, og da går det bare ikke :)

Kansje går tiden senere, kansje blir rommet forvrengt?

Dette er det ingen som vet, og er foreløbig kun spekulasjon ;)

Lenke til kommentar

Mer mas...

Hvis lyshastigheten blir tregere og tregere, hva skjer hvis vi klarer å reise fortere en den?

Tidsreise?

Vi vil uansett ikke kunne transportere oss raskere.

 

Tiden i seg selv ville derimot gå tregere. Og alt innenfor den ville gått tregere, så vi ville aldri merket noe til det, men vi hadde tenkt og handlet tregere om lyshastigheten var lavere.

Lenke til kommentar

 

 



Mer mas...
Hvis lyshastigheten blir tregere og tregere, hva skjer hvis vi klarer å reise fortere en den?
Tidsreise?

Vi vil uansett ikke kunne transportere oss raskere.

Tiden i seg selv ville derimot gå tregere. Og alt innenfor den ville gått tregere, så vi ville aldri merket noe til det, men vi hadde tenkt og handlet tregere om lyshastigheten var lavere.


I såfall så blir jo lyshastigheten konstant fra vårt synspunkt, men variabel i den store helheten?


Suppekatten Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar

VSL teorien (Variable speed of light) backer på ingen måter opp kreasjonistenes "6000års" teori, ettersom den kosmiske bakgrunnstrålingen ikke kunne gått fra synlig lys til microbølger på 6000 år ;)

 

I følge modeller av big bang, var mye av energien som ble utslippet under big bang i form av lys. Ettersom tiden har gått, har bølgelengden blitt mye lenger, og ettersom både lys og microbølger begge er elektromagnetisk stråling, er det denne vi i dag ser som den kosmiske bakgrunnsstrålingen (altså microbølger) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...