Gå til innhold

Olympus E-PL1 eller Panasonic eller andre?

Anbefalte innlegg

Dama skal kjøpe seg kamera til jul og ho har bestemt seg for eit systemkamera uten speil. Bakgrunnen for valget er rett og slett eit ønske om bedre bildekvalitet og funksjonar enn eit vanlig kompaktkamera. Vanlig speilrefleks blir for stort.

Krava er ganske greie. Størrelse og innebygd blits.

• Vi var innom Japan Photo ein dag og tok litt på E-P1. Dette er ca maksstørrelse. (Nokre få mm frå eller til spelar dog ingen rolle)
  • Innebygd blits for variert bruksområde

Så kva kamera ville dykk ha valgt? Prisområde er opp til 5-6 tusen ein plass. Maks.

Eg har lista opp dei variantane eg veit om. Kom veldig gjerne med forslag og tips! :)

Aktuelle kandidatar

• Olympus E-PL1
  • Panasonic Lumix GF1

Ikkje aktuelle kandidatar

• Olympus E-P1 og E-P2. Ikkje blits
  • Sony NEX-5. Ikkje blits

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er begge veldig gode kamera, og jeg tror hun blir fornøyd uansett hvilket av de to hun velger. Selv foretrekker jeg kamera med stabilisering og kjøpte E-P1 for et drøyt år siden, men hittil har jeg endt opp med Panasonic-objektiver som har stabilisering innebygd.

GF-1 med 20mm f/1.7 er en suveren pakke til prisen nå. E-PL1 kan fåes med dobbeltkit 14-42mm og 40-150mm innenfor budsjettet. Hun bør egentlig gå og få begge demonstrert og kjenne på dem.

Lenke til kommentar

Følger det ikke med blits på NEX-5? :hmm:

Rød GF1 med 20mm f/1,7 til 5500kr.

Du får 500kr. cashback og gavekort på fotobok til en verdi av 349kr.

Ho vil gjerne ha ein integrert blits. Slik at kameraet er "klar" til alle anledningar.

Samtidig er det greit med zoom, så må nok ha eit anna objektiv i tillegg i så fall. Kva er det som gjer akkurat det kitet til så godt kjøp?

De er begge veldig gode kamera, og jeg tror hun blir fornøyd uansett hvilket av de to hun velger. Selv foretrekker jeg kamera med stabilisering og kjøpte E-P1 for et drøyt år siden, men hittil har jeg endt opp med Panasonic-objektiver som har stabilisering innebygd.

GF-1 med 20mm f/1.7 er en suveren pakke til prisen nå. E-PL1 kan fåes med dobbeltkit 14-42mm og 40-150mm innenfor budsjettet. Hun bør egentlig gå og få begge demonstrert og kjenne på dem.

Vi får ta ein tur til ein fotobutikk ein dag og prøve dei forskjellige. Men det er vel absolutt ein fordel med innebygd stabilisering i huset på GF1.

Går det an å sei at det eine gir bedre bilder enn det andre? Eller er forskjellane så små at det er andre ting som bør avgjere valget?

Lenke til kommentar

Den integrerte blitsen kan være kjekk den, men felles for alle integrerte blitser er at de har sine begrensninger.

Det er E-PL1 (eller, Olympus sine) som har stabilisering i huset, Panasonic har det i objektivene.

Kitet med GF-1 og 20mm f/1.7 er et så godt kjøp fordi 20mm f/1.7 koster over 3500 alene, og er et veldig godt normalobjektiv, uvurderlig i mørke vinterstuer, men og et flott all-round objektiv. Med 500 kr cash-back blir det jo et veldig godt tilbud. Jeg ville anbefale å vurdere å klare seg med kun det en stund, og så eventuelt kjøpe en zoom senere. Eller omvendt :yes:

Edit: tror ikke man kan få noe bedre bilder med det ene eller andre av de to, de gir veldig god bildekvalitet begge.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Dama skal kjøpe seg kamera til jul og ho har bestemt seg for eit systemkamera uten speil. Bakgrunnen for valget er rett og slett eit ønske om bedre bildekvalitet og funksjonar enn eit vanlig kompaktkamera. Vanlig speilrefleks blir for stort.

Krava er ganske greie. Størrelse og innebygd blits.

• Vi var innom Japan Photo ein dag og tok litt på E-P1. Dette er ca maksstørrelse. (Nokre få mm frå eller til spelar dog ingen rolle)
  • Innebygd blits for variert bruksområde

Så kva kamera ville dykk ha valgt? Prisområde er opp til 5-6 tusen ein plass. Maks.

Eg har lista opp dei variantane eg veit om. Kom veldig gjerne med forslag og tips! :)

Aktuelle kandidatar

• Olympus E-PL1
  • Panasonic Lumix GF1

Ikkje aktuelle kandidatar

• Olympus E-P1 og E-P2. Ikkje blits
  • Sony NEX-5. Ikkje blits

Kjøpte E-P1 til 3500,- samt FL-36R til 1800,- til kona (tilsammen ~ 5200,-). Det blir en del større med blitsen på toppen selvsagt, men nå har hun en bra blitz som kan roteres slik at man slipper blitsing rett i ansiktet på den en tar bilde av og dermed får bra bilder.

GF1 har bedre autofokus enn E-P1, E-PL1 vet jeg ikke så mye om. Valgte bort E-PL1 for innebygd blits er ikke verdt det samt at den er veldig bygd opp mot kompaktkamerabrukere. Med andre ord tungvint om du vil justere på innstillingene selv.

Du kan lese denne anmeldelsen av GF1 og denne om E-P1. Ellers er det en fin på E-PL1 her og en annen om GF1.

En annen ting som dere må se på er om dere vil ha et lyssterkt 20mm objektiv eller ikke så lyssterkt 14-45mm zoom objektiv (det siste er stor særlig på GF1).

Lykke til

Endret av Epp
Lenke til kommentar

En annen ting som dere må se på er om dere vil ha et lyssterkt 20mm objektiv eller ikke så lyssterkt 14-45mm zoom objektiv (det siste er stor særlig på GF1).

Jeg har GF1 og bege de nevnte objektivene - 14-45mm er egentlig ikke så stor; det er GF1 som er liten ;) Men med solblenderen på, så ser objektivet større ut.

20mm f/1.7 eller 14-45mm ? Det er vanskelig å måtte velge mellom de to - det er derfor jeg har begge; de er nyttige på hver sin måte. Jeg er usikker på hva som er billigst - å kjøpe GF1+20mm som kit, og så 14-45mm i etterkant. Eller omvendt.

GF1 kontra E-PL1? Vanskelig å si. E-PL1 har den fordelen at den er like enkel å bruke som en kompakt, noe som gjør overgangen enklere. Stabilisering i huset er også en fordel.

Lenke til kommentar

Vi får ta ein tur til ein fotobutikk ein dag og prøve dei forskjellige. Men det er vel absolutt ein fordel med innebygd stabilisering i huset på GF1.

GF1 har ikke stabilisering i huset, men det har E-PL1. Det er en klar fordel. 20mm objektivet til Panasonic har ikke stabilisering i objektivet, så med GF1 har du ingen stabilisering. Siden begge kameraene bruker m4/3 objektiver, kan du fint kjøpe 20mm objektivet og putte det på en E-PL1. Det er begrenset med objektiv med stabilisering.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

20mm f/1.7 eller 14-45mm ? Det er vanskelig å måtte velge mellom de to - det er derfor jeg har begge; de er nyttige på hver sin måte. Jeg er usikker på hva som er billigst - å kjøpe GF1+20mm som kit, og så 14-45mm i etterkant. Eller omvendt.

Ser ut til at 20mm er 500,- dyrere.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Fint at forvirringa med stab på GF1 vart retta opp i og.

MIn første tanke etter å ha lese innlegga er at GF1 + 20mm er eit godt kjøp, men det gir ikkje stabilisering og det er større enn E-PL1 som har stabilisering. Og at derfor E-PL1 kanskje vil passe ho bedre i og med at størrelsen har høg prioritet. Det hjelp lite om GF1 er bitte litt mindre enn E-PL1 når objektivet er ein del større.

Men eg skal lese testane det er linka til og sjå litt på korleis vi kjem ut prismessig.

E-PL1 med 14-42mm kjem på 4645

GF1 med 14-45mm kjem på 5499 = 5000

GF1 med 17mm kjem på 5499 - 500 = 5000

Prisforskjellen er altså ein bagatell og ikkje avgjerande for valget. Vi må nok gå ein tur i butikken og få prøvd begge.

Men på nettsida til Japan photo finn eg ikkje 20 mm f1.7 objektivet laust, men eg finn desse 2:

Olympus 17mm

Panasonic 14mm f/2.5

Eg treng ikkje nok spesielt fotokurs akkurat her og no, men eg forstår det slik at 20 mm-objektivet eg ikkje klarte å finne i nettbutikken er bra til å ta bilder i mørke rom. Er dei 2 eg har linka til like bra? Eller er det akkurat det 20 mm f/1.7 som eg gull verdt å ha? Eg har som sagt lite peiling, men ein plass må ein begynne...

Takk for hjelpa så langt :)

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Tenk ju! :)

EDIT:

Det ser ut til at Olympus har lansert eit nytt 14-42-objektiv, som ikkje vil vere tilgjengelig ved kjøp av E-PL1 no. Då er det kanskje lurt å kjøpe E-PL1 med 20 eller 17 mm objektiv no, og så kjøpe det nye zoom-objektivet når det kjem. Innspel?

Link

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Tenk ju! :)

EDIT:

Det ser ut til at Olympus har lansert eit nytt 14-42-objektiv, som ikkje vil vere tilgjengelig ved kjøp av E-PL1 no. Då er det kanskje lurt å kjøpe E-PL1 med 20 eller 17 mm objektiv no, og så kjøpe det nye zoom-objektivet når det kjem. Innspel?

Link

20mm f/1.7 er fra Panasonic, så du får neppe kjøpt E-PL1 med 20mm med mindre du kjøper hus, men tror det blir dyrt. De fleste anbefaler 20mm over 17mm f/2.8 fra Olympus, men det betyr ikke at 17mm ikke er duganes den også :)

Her er noen blide-eksempler fra flickr.

E-PL1: http://www.flickr.com/groups/e-pl1/

E-PL1 + 20mm: E-PL1 Tests

E-PL1 + 17mm: 托鉢

GF1 : http://www.flickr.com/groups/dmc-gf1/

Kikket litt på nettet og ser at det ser ut til å være E-PL1 + zoom som selges fra forhandlerne.

PS: Bare fordi GF1 ikke har stabilisering, betyr det ikke at dere ikke bør fortsatt vurdere den.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Følger det ikke med blits på NEX-5? :hmm:

Rød GF1 med 20mm f/1,7 til 5500kr.

Du får 500kr. cashback og gavekort på fotobok til en verdi av 349kr.

Ho vil gjerne ha ein integrert blits. Slik at kameraet er "klar" til alle anledningar.

Samtidig er det greit med zoom, så må nok ha eit anna objektiv i tillegg i så fall. Kva er det som gjer akkurat det kitet til så godt kjøp?

Hallo. NEX-5 har blits og den følger med når du kjøper den. ;)

Zoom er kjekt, men ikke nødvendig. Hun har kanskje bein å gå med? Jeg beklager hvis hun ikke har det og da kan zoom være en fordel.

GF1 er et godt kamera og 20mm f/1,7 er et meget godt og lite objektiv.

Lenke til kommentar

Det er riktig, det er en liten sak som monteres i en spesiell kontakt på toppen av kameraet og drives av kamerabatteriet. Den må imidlertid tas av og legges i en liten plastbeholder når den ikke er i bruk. Innnebygd blits er mye enklere, alltid med, alltid klar til bruk og kan ikke mistes. På den annen side har NEX-5 en del bedre bildekvalitet på høy Iso så behovet for blits er kanskje noe mindre.

E-PL1 vs GF1 er et vanskelig valg.

- Byggekvaliteten virker bedre på GF1

- LCD-skjermen er bedre på GF1

- Jeg foretrekker brukergresnittet til Panasonic fremfor Olympus sitt, men det fungerer også.

- Videofunksjonen er nok et hakk bedre på GF1

- GF1 med Panasonic normalzoom fokuserer raskere enn E-PL1 med Olympus normalzoom, men det vil muligens endre seg med den nye normalzoomen til Olympus.

- E-PL1 store fordel er innebygd stabilisator, men hvis du bare skal ha et objektiv og det er nomalzoomen spiller det mindre rolle.

- E-PL1 har også bedre elektronisk søker hvis det er aktuelt.

- Med normalzoom blir E-PL1 mindre enn GF1.

Slik jeg ser det er GF1 et bedre kamera - med unntak av manglende stabilisator. Men forskjellene er ikke så store at det er noe opplagt valg. Innebygd stabilisator betyr mye og Olympusens mindre volum (med normalzoom) kan også være et viktig faktor.

Edit: Skrivefeil og en presisering

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Du glemte 1/2000sek mot 1/4000sek. GF1 har 1 trinn kjappere lukker enn E-PL1.

Jeg prøvde ikke å lage noen komplett liste, men kortere lukkertid vil jo være en fordel i noen situasjoner. Ellers er det jo masse andre mindre forskjeller som lengste lukkertid, antall målepunkter for lysmåleren, antall fokuspunkter osv som ikke gjør den helt store forskjellen i vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det greit at den er integrert, eller.... det er vel egentlig eit krav trur eg.

Zoom er kjekt, men ikke nødvendig. Hun har kanskje bein å gå med? Jeg beklager hvis hun ikke har det og da kan zoom være en fordel.

Hehe, joda. Bein har ho, men zoom er kjekt likevel :D

E-PL1 vs GF1 er et vanskelig valg.

- Byggekvaliteten virker bedre på GF1

- LCD-skjermen er bedre på GF1

- Jeg foretrekker brukergresnittet til Panasonic fremfor Olympus sitt, men det fungerer også.

- Videofunksjonen er nok et hakk bedre på GF1

- GF1 med Panasonic normalzoom fokuserer raskere enn E-PL1 med Olympus normalzoom, men det vil muligens endre seg med den nye normalzoomen til Olympus.

- E-PL1 store fordel er innebygd stabilisator, men hvis du bare skal ha et objektiv og det er nomalzoomen spiller det mindre rolle.

- E-PL1 har også bedre elektronisk søker hvis det er aktuelt.

- Med normalzoom blir E-PL1 mindre enn GF1.

Slik jeg ser det er GF1 et bedre kamera - med unntak av manglende stabilisator. Men forskjellene er ikke så store at det er noe opplagt valg. Innebygd stabilisator betyr mye og Olympusens mindre volum (med normalzoom) kan også være et viktig faktor.

Takk for opplistinga her. Veldig til hjelp. Men eit GF1 med olympus sitt nye 14-42mm objektiv blir jo mindre enn E-PL1 med dagens (og det nye) 14-42mm objektivet. Men igjen, ingen innebygd stabilisator. Eg fotograferar ikkje, og ho som skal ha det har ikkje begynt endå :p så det er vanskelig å vite kor mykje ein skal vektlegge akkurat det. Men eg føler vel egentlig at det er eit godt argument for E-PL1....

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Du glemte en veldig viktig ting. GF1 er dårlig på å lage JPEG bilder i forhold til Olympus. Så en må jobbe med RAW-filer, som sannsynligvis ikke er ønskelig. Olympus har fått skryt for at de lager veldig gode JPEG bilder. Det er nevnt i de reviewene jeg liket til før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...