Gå til innhold

Nytt Kamera, 60D, 550D eller A33?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var en fin side, er sånne sider jeg aldri hadde funnet på egenhånd :)

Så takk igjen.

Men sitte å bestiller solblender til linsen fra han på ebay nå, da er det 67mm jeg skal kjøpe til denne linsen:

 

Canon-EF-S-18-135mm-F35-56-IS

Du må få en solblender som er lik EW73B - den skrus ikke inn i filterringen, men festes på selve objektivet (bjaonettfatning).

 

Fotovideo har en rimeligere utgave enn originalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha, da lærte jeg noe nytt igjen. Takk for hjelpen :)

 

Men pratet litt med han butikken angående blits. Han foreslo den som har blitt nevnt her tidligere, den rimeligste til Canon.

 

Eller så nevnte han en billigere modell fra Sigma, tror det var denne her.

Tror han nevnte at den fra Sigma var sterkere, men hadde ikke så mye justeringsmuligheter. Men med denne Sigmaen fikk man også med en softboks :)

 

Da kommer det 2 spm. Hvor viktig er ekstern blits? Skal jo bruke dette mest på fester, middager og i bakken såklart. Men skal ikke drive noe fotostudio :p

Og hva vil den store og viktige forskjellen være på disse to?

Lenke til kommentar

Det er ikke den rimeligste fra Canon,men den som fungerer best i forhold til prisen :)

 

Når det gjelder Sigma kontra Canon blits vil jeg anbefale original-blits,da får du trådløs på 60D og alt fungerer smertefritt på auto samt at når du oppgraderer kameraet om et par år så vil sannsynligvis ikke Sigma blitsen fungere uten en firmvare oppdatering.

 

Fordelen med en ekstern blits er at du kan rette blitslyset en annen vei en direkte på motivet det gjør at motivet blir mer korrekt eksponert og skyggeovergangene blir mer myke.Inne så er det beste og vri blitslyset oppover så taket blir en gigantisk "softboks".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Softbox kan man kjøpe utenom ...

 

Fordelen med Canon er nettopp det at man kan justere hodet i alle retninger.

 

Ekstern blits kan du vri og vende mot vegger og tak slik at lyset blir penere - bildet ser bedre ut. Den innebygde lille saken er så slapp at det blir stort sett stygt. Du kan gjøre mye morsomt med en ekstern blits, også i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til angående blits,430 EX II har innebygget rødt fokuslys,noe som gjør fokuseringen enklere i mørke omgivelser.

Den innbygde blitsen i kameraet gir en rekke korte blitslys for og fokusere noe som er både irriterende og kan forstyrre motivet.

 

Og når du skal kjøpe blitsen så er det endel butikker som fortsatt selger første generasjon av 430 EX,den er ikke fullt så bra samt at prisen er den samme som den nyere utgaven 430 EX II.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Sigma kontra Canon blits vil jeg anbefale original-blits,da får du trådløs på 60D og alt fungerer smertefritt på auto samt at når du oppgraderer kameraet om et par år så vil sannsynligvis ikke Sigma blitsen fungere uten en firmvare oppdatering.

 

Har 60D samme btrådløse litzstyring som 7D?

 

P-E

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sigma kontra Canon blits vil jeg anbefale original-blits,da får du trådløs på 60D og alt fungerer smertefritt på auto samt at når du oppgraderer kameraet om et par år så vil sannsynligvis ikke Sigma blitsen fungere uten en firmvare oppdatering.

 

Har 60D samme btrådløse litzstyring som 7D?

 

P-E

 

Det står at 60D har "Wireless Speedlight control", men om den er helt lik som 7D vet jeg ikke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når det gjelder Sigma kontra Canon blits vil jeg anbefale original-blits,da får du trådløs på 60D og alt fungerer smertefritt på auto samt at når du oppgraderer kameraet om et par år så vil sannsynligvis ikke Sigma blitsen fungere uten en firmvare oppdatering.

 

Har 60D samme btrådløse litzstyring som 7D?

 

P-E

 

Det står at 60D har "Wireless Speedlight control", men om den er helt lik som 7D vet jeg ikke.

Ok interessant, Fotovideo skriver kun om dette på 7D. Dette burde de jo fremheve.

Har sett det er brukt som argument for 7D kontra 60D på forumene også..

P-E

Lenke til kommentar

På Canon Norge sine sider står det.

 

EOS 60D har Canons iFCL-målesystem, først introdusert i den anerkjente EOS 7D-modellen, med 63-soners sensor med dobbelt lag. Informasjon om plassering av objektet innhentes av autofokussystemet og kombineres med avlesninger av farge og lysnivå for å oppnå presise eksponeringer uansett situasjon. Integrert Speedlite-sender gir også innebygd kontroll med flere EX-blitsenheter for deg som ønsker kreativ belysning.

 

Jeg tolker det dithen at 60D har trådløs blits funksjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har jeg vært nede på Fotovideo og kjøpt 60D med linsa 18-135. Og det var jo helt fantastisk at de idag hadde startet et tilbud på denne pakken for kun 9.995,-

Så jeg er superfornøyd !

 

Men har jo veldig lyst til å leke med kameraet, men han i butikken sa jeg burde lade batteriet i 4-5 timer før jeg bruker det. Er dette sant? :p

 

Klør i fingrene her nå !

Lenke til kommentar

Da har jeg vært nede på Fotovideo og kjøpt 60D med linsa 18-135. Og det var jo helt fantastisk at de idag hadde startet et tilbud på denne pakken for kun 9.995,-

Så jeg er superfornøyd !

Kjempetilbud.

 

Men har jo veldig lyst til å leke med kameraet, men han i butikken sa jeg burde lade batteriet i 4-5 timer før jeg bruker det. Er dette sant? :p

Det er desverrre et godt råd. Bruk tiden til å finlese manualen.

 

Edit - du skal bare lade batteriet til laderen sier at batteriet er fullt. Hvis det kun tar en time, så er bare snadder. Det er bittelitt strøm på batteriet, men ikke mer enn at du går tom før det blir morsomt.

 

Klør i fingrene her nå !

Skjønner ikke det :innocent:

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Gratulerer,du har fått et kjempe kamera der til en fornuftig pris :)

 

Manualen er faktisk veldig god,du lærer mye der.

Mange som leser manualen for første gang vil finne mange nyttige customfunksjoner "C-Fn" som kan føles som veldig kjekt og la stå på,de fleste av C-Fn burdes bare brukes når man virkelig har behov for funksjonene,ellers så kan de gjøre at kameraet blir tregere i bruk.

Når det gjelder minnekortet burde du formatere det i kameraet før bruk,og det er smart å formatere det etter hver gang du har lastet bildene over til dataen.

Vil også anbefale og bruke Modusfunksjonen P istedenfor grønn firkant "full auto",P fungerer akkurat på samme måte som full auto men du kan selv gjøre noen valg,blant annent så bestemmer du selv om du vil ha blits eller ikke.

Og du kan like greit begynne med og bruke Raw-formatet istedenfor Jpg-format,når du da åpner bildene i Canon sitt program DPP "digital photo professional" har du flere muligheter og hente inn bilde-informasjon angående bildene samt at du har alle ferdiginnstilte kreative modusene tilgjengelig i etterkant,de som man normalt bare kan bruke i kameraet når man bruker Jpg.

 

Det blir nok litt mye innputt til og begynne med så bare lek deg mye med kameraet,og er det noe du ikke forstår så får du bare spørre oss her så skal vi se om vi finner en løsning :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for dobbelposten, men vil gjerne få ut en melding :p

 

Hjertelig takk til alle som har hjulpet med de siste dagene. Kom hit relatovt "grønn" på kamera og den slags :p Nå en uke senere, må jeg si at jeg kan mye mer. Interessen er økt også, og der har jeg dere å takke.

Så tusen takk for alle tips, kommentarer, forståelse og all hjelp med mitt kjøp av kamera.

Har desverre ikke prøvd det like mye som jeg hadde håpet enda, men er super fornøyd sålangt.

 

Hjertelig takk alle sammen !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...