Gå til innhold

Nytt Kamera, 60D, 550D eller A33?

Anbefalte innlegg

Og er det slik at man ikke kan zoome altfor langt når man filmer med disse speilrefleksene?

Det må filmfolkene uttale seg om. Jeg kan ikke se at at det skulle være et problem.

Det er vanskelig å holde et speilrefleks rolig nok når man filmer uten bruk av stativ eller ekstrautstyr som skulderstativ etc (og sikkert vanskelig nok likevel). Skal du zoome og kontrollere fokus samtidig med at du filmer trenger du noen ekstra hender. Så med speilrefleks, zoomer du, fokuserer og så filmer, med stativ kan du kanskje klare et par operasjoner på en gang.

Kamereaet fokuserer heller ikke av seg selv mens du filmer (bortsett fra A33), og du kan ikke bruke søkeren (bortsett fra A33), kun LCD-skjermen som krever at du holder kameraet i øyehøyde foran ansiktet hvis du ikke investerer i stativ eller en rigg for å holde kameraet, men det var vel ikke akkurat det du hadde tenkt i første omgang. Det er forøvrig en grunn til at vridbar LCD-skjerm (som 60D og A33 har) er en fordel ved filming, det er ofte lettere å finne en god stilling hvor det er lett å holde kameraet stabilt hvis skjermen kan justeres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tror du har rett.

Så er nå meget innstilt på å kjøpe meg 60D + 18-135mm linsa. Skal ihvertfall en tur på butikken igjen imorgen, og blir det ikke kjøp da så blir det ihvertfall til helgen :)

Så bare tusen takk til alle som har hjulpet meg :) Hyggelig å se så mange kloke mennesker sette av litt tid til å hjelpe en stakkar som har gått seg bort i kamerajungelen !

Lenke til kommentar

UV/Beskyttelsesfilter skal du ikke ha - kjøp solblenderen istedet - den har du bruk for. Tror den koster 3-400 kroner.

Ja til solblender, nei til original for 3-400kr når uorginal koster 2 dollar(ew-60c), 4 dollar(ew-78e) eventuelt 2.85 dollar (ew-73b).

-

Kolbjørn

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja til solblender, nei til original for 3-400kr når uorginal koster 2 dollar(ew-60c), 4 dollar(ew-78e) eventuelt 2.85 dollar (ew-73b).

Noe må butikken leve av ;) Jeg gidder faktisk ikke bestille fra ebay. Det er billig, men mye mer styr.

Jeg kjøper solblendere fra roxsen,der får du både originale og uoriginale lenshood.Det tar deg 3-4 minutter hvis du har en paypal konto.

Det største problemet er ventinga på varen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående solblender er det beste bare å kjøpe Pentax, for det følger det med på alle objektivene (bortsett fra de to billige DA l objektivene) P .

Akkurat det samme med Canon,du får med på de dyre objektivene ikke på de billige.

Forskjellen er at Canon har veldig mange "billige" objektiver :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du skal kjøpe kan bare du selv svare på,hvis du ikke blir hekta og stort sett blir og bruke kameraet på auto klarer du deg lenge med 550D.

Problemet er at du stadig vekk vil ha i tankene at du faktisk kunne eid et 60D :)

Jeg bruker aldri 550D på auto. Personlig hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe 7D, men 550D + optikk var så mye mer fristende enn bare huset (budsjett også her). Tenker aldri at jeg kunne ha eid et 7D. Personlig er det optikken som gir det meste av fotoopplevelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser nok ut til at det blir 60D på meg. Var nede i butikken idag og den ligger så godt i hånda, så blir den med en 18-135mm. Men da kom det opp de siste spørsmålene?

- Hvor stort minnekort vil jeg trenge? Vil ha mulighet til både bilder og film. Og da anbefalte han i butikken 16GB, tror dere det er bra eller kan jeg klare meg med 8GB?

- Solfilter, er dette bare tull?

Lenke til kommentar

Ser nok ut til at det blir 60D på meg. Var nede i butikken idag og den ligger så godt i hånda, så blir den med en 18-135mm. Men da kom det opp de siste spørsmålene?

- Hvor stort minnekort vil jeg trenge? Vil ha mulighet til både bilder og film. Og da anbefalte han i butikken 16GB, tror dere det er bra eller kan jeg klare meg med 8GB?

- Solfilter, er dette bare tull?

Du klarer deg med 8GB i første omgang - men har du råd til 16GB, så kjøper du det.

Solfilter? Hvis selger mener UV/beskyttelses-filter, så er jeg blandt de som mener det er tull. Mener selger derimot en solblender/motlysblender, så er det fornuftig.

Lenke til kommentar

Nei han mente UV-filter, og siden begge dere mener det er tull så dropper jeg det :p

Har en kamerat med 7D og han har heller ikke det. Så investerer heller i en solblender.

Men litt usikker på dette med minnekort, har det mye å si hvilken type jeg velger? Da med tanke på evt class eller skrivehastighet?

Lexar SDHC 133x Pro 16GB Secure Digital - 995,-

eller

Lexar SDHC Premium 100x 16GB

eller kan jeg likegodt kjøpe dette på Elkjøp: sandisk-16-gb-minnekort

Lenke til kommentar

Du skal ha et klasse 6 kort, så kortet hos Elkjøp kan du bare glemme. Dog har jeg god erfaring med Sandisk sine Ultra kort (disse er klasse 4) på 550D. Ingen problem med ytelse under video. Det er videoen sitt krav til minst 4,56 MB/s som gjør at man skal (bør) ha klasse 6 kort. Klasse 4 kan kun garantere skrivehastighet på 4 MB/s. Dog har jeg 3 - 4 år gamle Lexar og Sandisk kort som klarer 8 - 12 MB/s uten problemer.

Fotovideo er ellers dyr på minnekort. Du får Sandisk Extreme til kr 459,- + frakt hos MPX. Anebfaler 16 GB når du skal drive med en del video. Hos MPX får du også Lexar Secure Digital Premium 16GB til kr 359,- + frakt. Det siste er bra og billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja se der ja, er jo "nesten" 2 for 1 hos MPX iforhold til Fotovideo.

Men dere vet ikke noe sted i byen(oslo) som selger dette i butikk til denne prisen? Blir så lenge å vente på et minnekort :p

Da er det bedre å kjøpe 4 eller 8GB i butikken, og bestille et par til på nettet. Da får du kort nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fant løsningen selv :)

Bruker Pickup-point løsningen til Komplett/MPX, den er genial. Så henter jeg kortet imorgen. Da ble det et stk av det billige og gode Lexar Secure Digital Premium 16GB. Så får vi håpe det gjør seg i 60Den når jeg kjøper det imorgen. :)

Lenke til kommentar

Bruker Pickup-point løsningen til Komplett/MPX, den er genial. Så henter jeg kortet imorgen. Da ble det et stk av det billige og gode Lexar Secure Digital Premium 16GB. Så får vi håpe det gjør seg i 60Den når jeg kjøper det imorgen. :)

Pickup point er genialt - skal hente noen godsaker der selv i morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da var det bestilt og skal hentes imorgen. Men så har jeg da enda et spørsmål :p

En venn av meg som har 7D sa at han har kjøpt noen ekstra batterier på ebay, de har ca 75% kapasitet av de originale, men koster mye mye mindre :p

Er dette noe å satse på? Tenker at jeg jo kan prøve ut 2 stk feks, men det er ikke noe som kan gå ut over kameraet?

Lenke til kommentar

Ja da var det bestilt og skal hentes imorgen. Men så har jeg da enda et spørsmål :p

En venn av meg som har 7D sa at han har kjøpt noen ekstra batterier på ebay, de har ca 75% kapasitet av de originale, men koster mye mye mindre :p

Er dette noe å satse på? Tenker at jeg jo kan prøve ut 2 stk feks, men det er ikke noe som kan gå ut over kameraet?

Hvorfor kjøpe batterier med 75% av ytelsen, når det finnes de med 100% av ytelsen?

Det er veldig stor forskjell på kvaliteten på ebay batteriene; men leter man litt så finner man bra batterier som ikke koster all verden. Jeg er lat og bestiller mine battier hos Altitec. Billigere enn originalt, men dyrere enn ebay.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...