Gå til innhold

HTC-desire HD eller BlackBerry 9700, hjelp!

BBerry

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå kjøpe meg ny mobil, og valget står mellom HTC-desire HD og BlackBerry 9700.

Kan noen svare meg på hva den største fordelen/ulempen er når man sammenligner disse to telefonene? Jeg vet forskjellen er stor, men jeg har et stort ønske om å kjøpe BB, grunnet heltastatur og designet, men jeg vil også ha HTC HD.

Er det noen stor forskjell i bruken av kb v. datatrafikk? Og kan noen si hvor mange timer 500mb datatrafikk vil holde på de to telefonene?

Håper noen kan svare. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen er kanskje generasjonen? HD er ett helt år foran 9700.

Men når det er så stor forskjell på de to interessante telefonene, hva er det egentlig du vil med dem? Den ene har touch-skjerm og den andre har fysisk tastatur. HD kjører nyeste Android 2.2 med HTC Sense UI, Bold kjører utdaterte(?) Blackberry OS 5.x. HD har ett 8mp kamera, Bold 3.2 (uten att megapikseltall har alt å si). HD har en 1GHz CPU med en Adreno 205 grafikkprosessor samt 512MB RAM, mens BB'en kjører med litt over 600MHz og har halvparten så mye minne. Hvordan dette oppleves i bruk vet jeg ikke, men det sier seg selv at HD er mer kapabel/kan kjøre tyngre programvare.

Hva er det med 9700 som gjør at du vil ha den? Har du vurdert HTC Desire Z som kommer til norge denne uka? Den har tilsvarende hardware som i HD om enn noe tregere CPU og mindre skjerm, men har QWERTY. HD og Z har forresten også en nyere generasjon CPU enn du finner i 9700, som gir bedre ytelse og lavere forbruk per Hz.

Eller sett andre veien, hva er det med HD som er interessant? Sett på 9800 Torch? Både Qwerty og touchskjerm i standard BB-innpakning, og med BBOS 6.x. Den er fremdeles noe underspesifisert i forhold til andre moderne telefoner, noe enkelte reviews påpeker ettersom de merker noe lag.

Jeg har svært begrenset erfaring med RIM/Blackberry, dette er basert på ting jeg leste meg til etter å ha åpnet posten. Samboeren har dog en eller annen BB som arbeidstelefon, og jeg har ikke funnet noe spesielt negativt med den.. kanskje annet enn at de flotte ikonene på skjermen IKKE trykkbare, noe jeg glemmer stadig vekk etter å ha hatt trykkskjerm siden N95 kom ut. Selv ville jeg absolutt sett på en telefon med touchskjerm om man først skal opp i 'smartphone'-segmentet nå i slutten av 2010.

Angående data, går dette mye på personlig bruk. Noen bruker noen få titals megabyte per måned, andre butter stadig mot 5-6GB-grensene de 'ubegrensede' abonnementene gir. Hva slags telefon har du i dag, hvordan bruker du den? Spotify bruker mye båndbredde hvis du skal streame musikken, men ikke noe om du laster ned hjemme på WiFi. Mobilversjonen av de fleste internettsidene er stort sett båndbreddevennlige, men når man først har en såpass kapabel telefon bruker man den gjerne en del også. Jeg er en ganske aktiv bruker av min nåværende N97 (som byttes ut i Desire Z ASAP), sist jeg sjekket brukte jeg i snitt ca. 1GB / mnd på telefonen. Hvor effektivt de forskjellige mobilene utnytter båndbredden vet jeg ikke noe om, dette har aldri kommet opp som noe tema så lenge jeg kan huske. Når ingen klager over det eller det i PR-sammenheng, regner jeg med att det er rimelig likt. Den eneste forskjellen her må være hva de forskjellige applikasjonene bruker på de forskjellige telefonene; værtjeneste, epostklient, facebook, twitter og så videre.

En ting jeg ville satt meg litt inn i, var batteritid. 9700'ens lille ikketrykkskjerm bruker nok en god del mindre strøm enn den store kapasitive skjermen på HD. Selv med den nye CPUen i HD, ville jeg tro at denne ble tom noe før 9700. Har du ikke smarttelefon i dag er det vanskelig å forutsi forbruket, men du kan sannsynligvis ikke stole på batteritidene oppgitt av produsenten uansett hvordan du bruker den.

En annen ting jeg nok ville brukt litt tid på var å bli kjent med operativsystemene. Du skal tross alt forholde deg til dette mange ganger daglig en stund fremover, så det har rimelig stor innflytelse på opplevelsen. På samme måte som Mac OS vs. Windows vs. Linux er ett viktig valg på PC'en, har valg av mobilt operativsystem blitt viktig på smarttelefoner. Ta en tur på butikken og prøv utstillingsmodeller med de forskjellige OSene, se hvilke løsninger som fungerer best for deg (selv om det ikke nødvendighvis er akkurat den telefonen du vil ha du prøver).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Bold 9000 som ligger å støver etter at jeg fikk tak i Desire HD.

Bold er veldig fin til e-post (og det var den ENSTE grunnen til at jeg kjøpte den for 2 år siden) i tillegg er sikkerheten veldig bra. Tastaturet var ganske fint og.

Når det er sagt så er Trigcom DYRE!

Surfing er overlegent på DHD eller rettere sagt: Alt (minus e-post og sikkerhet) er overlegent på DHD. Kan ikke sammenlignes engang. Det er rett og slett en mye morsommere mobil. E-post i 2010 på smarttelefoner er ikke langt etter BB lenger.

Legger du inn Swype så er jeg sikker på at du skriver fortere med det enn med tastatur etter litt trening. :)

Bruker Trigcom SIM-kort i DHDen nå og skal bytte ut med Chess SIM-kortet som ligger på bordet om 2 dager :D Det blir NICE. Endelig betaler jeg vanlig/billig telepriser for å ringe og bruke data :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En Stor takk til dere begge for meget utfyllende svar! Dere har mer eller mindre tatt valget for meg. :)

BlackBerry ville jeg først og fremst ha grunnet designet, stabiliteten, samt heltastaturet. Dessuten er den jo 1,500 kroner billigere, selv om det spiller en liten rolle.

Jeg ville forøvrig ikke ha Desire Z pga. flippflapp greia, har hatt en slik mobil i et par år nå, og vil ha en "hel" mobil. :)

Har aldri hatt noe avansert mobil før, og uttrykk som Android og alt dette er helt nytt for meg.

Siden dere har forholdsvis peiling prøver jeg meg på et par spørsmål til!

* Hvilke applikasjoner (sant?) burde jeg skaffe meg, og

* Hvilket operativsystem er best/lettest/penest å bruke? Og hva er htc'n allerede utstyrt med?

Tusen takk for tiden deres :)

Lenke til kommentar

* Hvilke applikasjoner (sant?) burde jeg skaffe meg

Norske Android-applikasjoner (apps)

Anbefalte Android-apps

* Hvilket operativsystem er best/lettest/penest å bruke? Og hva er htc'n allerede utstyrt med?

Samletråd om Android

For å gjøre det enkelt, så er Android ett operativsystem for telefonen, slik som Windows XP/Vista/7 er for datamaskinen. Android er forøvrig basert på Linux, men du trenger ikke å frykte av den grunn da det er rimelig enkelt lagt opp. Android er utviklet av Google, og de er jo ikke kjente for å gjøre ting unødvendig komplisert.

Hvilket operativsystem som er best må du finne ut selv, det samme med 'penest'. De har alle sine fordeler og bakdeler. Selv synes jeg både iOS (iPhone) og Android ser pene ut og er lette å ha med å gjøre. iOS er kanskje totalt sett lettere da det er relativt begrenset i forhold til Android; dette er dog i utgangspunktet ikke en negativ ting for gjennomsnittbrukeren. Windows Phone 7 skal også være svært lettfattelig, men det har jeg bare sett på video. Det er derfor jeg anbefaler en tur til butikken, ikke noe som slår erfaringen med å trykke og klå litt selv.

Går du for Android er det nok noe mer å sette seg inn i enn hvis du går for WP7 eller iOS, i alle fall hvis du vil ta i bruk alle funksjonene. "Lett å lære, vanskelig å mestre"?

Endret av DOD
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En Stor takk til dere begge for meget utfyllende svar! Dere har mer eller mindre tatt valget for meg. :)

BlackBerry ville jeg først og fremst ha grunnet designet, stabiliteten, samt heltastaturet. Dessuten er den jo 1,500 kroner billigere, selv om det spiller en liten rolle.

Jeg ville forøvrig ikke ha Desire Z pga. flippflapp greia, har hatt en slik mobil i et par år nå, og vil ha en "hel" mobil. :)

Har aldri hatt noe avansert mobil før, og uttrykk som Android og alt dette er helt nytt for meg.

Siden dere har forholdsvis peiling prøver jeg meg på et par spørsmål til!

* Hvilke applikasjoner (sant?) burde jeg skaffe meg, og

Tusen takk for tiden deres :)

Hei,

Det er mulig at jeg er litt sent ute, men jeg skal uansett prøve å slå et slag for BlackBerry.

Jeg har selv en Curve 8900 og en Bold 9700. Sistnevnte som du spør om har nettopp blitt relansert i en ny utgave under modellnavnet Bold 9780 som ennå ikke har kommet til Norge, den er knapt ute i USA og Canada. Det er delvis riktig at Bold kjører et utdatert system, jeg kjører en lekket versjon av OS versjon 6.0.0.480 på min Bold 9700 og det er snakk om en helt annen telefon enn den med OS 5. Stabiliteten, hastigheten og funksjonene er helt andre enn på OS 5. Den har innebygget RSS-leser, Webkit nettleser (som gjør nettlesing til en drøm med innebygget støtte for flash), bedre grafikk, forbedret støtte til sosiale applikasjoner og ikke minst så har den støtte for nrk sin nett-tv. Sistnevnte bruker jeg en del når jeg ligger i sengen for natten eller når jeg venter på bussen eller kjører med den. I tillegg er en av tingene jeg ønsker å fremheve med BlackBerry den fantastiske støtten for push-mail som er uten sidestykke fra andre konkurrenter, jeg har både prøvd det siste fra Palm, Nokia sin E-serie og diverse Android-telefoner som bare må melde tapt i konkurranse med BB. Samtidig synes jeg BlackBerry sin egen Messenger-tjeneste, som muliggjør tilnermet kostnadsfri (datatrafikk) meldingsutveksling med andre BlackBerry-brukere verden over, som en av de mest revolusjonerende applikasjonene på nyere smarttelefoner.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg utvilsomt valgt en BlackBerry. Jeg har møtt mange som mener at epost ikke er viktig for dem, men etter en kveld på puben med venner sikler alle over epost-funksjonaliteten på telefonen min. Selv er jeg student og har begrenset med behov for jobbrelatert e-post, men til og med det lille epost jeg får gjennom de 3 kontoene mine gjør månedsavgiftene til Trigcom verdt det. Jeg har klødd i fingrene etter å prøve andre telefoner mens jeg har brukt BB og har hatt gleden av å prøve dem, men jeg bytter alltid raskt tilbake igjen til en BB. Det er ikke tilfeldig at BB-brukere omtaler telefonene sine som Crackberry på grunn av avhengighetsfaktoren ved telefonene.

-X

Endret av Xlavinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...