Gå til innhold

VGA vs HDMI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordelene med DVI/HDMI/DP er at de er heldigitale fra software til kontroller i skjermen. Den digitale overføringen har høy båndbredde og lite/ingen signaltap. Det fører til et "perfekt" bilde på skjermen.

VGA er analogt og krever en DAC (digital-to-analog converter) i skjermkortet, en mange-flere-leders kabel signalet går gjennom og en ADC (analog-to-digital converter) i skjermen fordi flatskjermer internt er digitale av natur i motsetning til gamle CRT-skjermer. Signalet er altså digitalt->analogt->digitalt med VGA. Det er tap i alle ledd i den analoge prosessen og skal et analogt signal med høy båndbredde sendes krever det ganske mye av både DAC, kabel og ADC. Billige skjermer har gjerne ADC med varierende kvalitet og DAC i skjermkort er sannsynligvis mer og mer nedprioritert siden Matrox med sine 360MHz RAMDACs var det beste du kunne få av kvalitet. Når det gjelder kabel bruker jeg personlig ikke kabler over to meter lengde og omtrent 1 cm tykkelse (altså en ~300,- godt skjermet, gjerne med RGBHV-BNC) da lengre eller mindre skjermet gir synlig degradert bildekvalitet på min CRT. På flatskjermer bruker jeg bare digitale kabler da de er både billigere og gir overlegen kvalitet.

Lenke til kommentar

Den på Netshop var billig til å bli solgt i Norge. Når det gjeld HDMI-kabel (og kabel til digitale signal generelt), gå for den billigaste.

Som sagt var den på Netshop billig til å vere i Norge, derimot kan du få langt billigare (og fraktfritt levert) frå Kina, berre pass på å ikkje handle for meir enn 200 kr (i overkant av 30 USD), så går det momsfritt inn i Norge. Deal Extreme har godt utvalg: http://www.dealextreme.com/products.dx/category.407

Lenke til kommentar

Forskjellen på HDMI og DVI er at DVI ikke overfører lyd :)

Oppløsningsmessig så kan man få høyere oppløsninger med VGA enn HDMI :)

Hvis du skal kjøpe HDMI-kabel så gå for den billigste, da signalene er de samme uansett pris (fordi det går digitalt).

Lenke til kommentar

Kan du altså køyre høgare oppløysning via VGA enn HDMI? Kan hende det, det var nytt for meg i alle fall. Så fordelen med HDMI er altså kun at ein slepp å konvertere frå digitalt til analogt og tilbake til digitalt, samt at ein eliminerer alle problem som har med støy, skjerming o.l.?

Lenke til kommentar

VGA støtter i hvertfall opp til 2048 x 1536 CRT, og HDMI støtter i hvertfall 1920 x 1200 (kan godt være at den støtter mer og, men det vet jeg ikke). Har du flatskjerm er det uansett sett best å bruke digitalt signal dvs. DVI, HDMI, Display Port o.l. Som tidligere nevnt er det unødvendig å først konvertere fra digitalt til analogt og så fra analogt til digitalt igjen. Min erfaringer dessuten at VGA kan gi veldig dårlig kvalitet på høy oppløsning på flatskjerm.

Lenke til kommentar

Kan du altså køyre høgare oppløysning via VGA enn HDMI? Kan hende det, det var nytt for meg i alle fall. Så fordelen med HDMI er altså kun at ein slepp å konvertere frå digitalt til analogt og tilbake til digitalt, samt at ein eliminerer alle problem som har med støy, skjerming o.l.?

Det stemmer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...