ltdata Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Jeg har ikke forstått fordelene med hdmi. Hva er de? Vil jeg få bedre bildekvalitet på pc skjermen min ved å gå over fra VGA til HDMI? Vil grafikken i spill og filmer bli bedre? Jeg har en full hd 1080p 22" hvis det er av betydning Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Fordelene med DVI/HDMI/DP er at de er heldigitale fra software til kontroller i skjermen. Den digitale overføringen har høy båndbredde og lite/ingen signaltap. Det fører til et "perfekt" bilde på skjermen. VGA er analogt og krever en DAC (digital-to-analog converter) i skjermkortet, en mange-flere-leders kabel signalet går gjennom og en ADC (analog-to-digital converter) i skjermen fordi flatskjermer internt er digitale av natur i motsetning til gamle CRT-skjermer. Signalet er altså digitalt->analogt->digitalt med VGA. Det er tap i alle ledd i den analoge prosessen og skal et analogt signal med høy båndbredde sendes krever det ganske mye av både DAC, kabel og ADC. Billige skjermer har gjerne ADC med varierende kvalitet og DAC i skjermkort er sannsynligvis mer og mer nedprioritert siden Matrox med sine 360MHz RAMDACs var det beste du kunne få av kvalitet. Når det gjelder kabel bruker jeg personlig ikke kabler over to meter lengde og omtrent 1 cm tykkelse (altså en ~300,- godt skjermet, gjerne med RGBHV-BNC) da lengre eller mindre skjermet gir synlig degradert bildekvalitet på min CRT. På flatskjermer bruker jeg bare digitale kabler da de er både billigere og gir overlegen kvalitet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Bildet via DVI/HDMI er digitalt og vil bli skarpere. Satt på en laptop med en DVI og en VGA inngang og det var klar forskjell på den digitale og den analoge skjermen. Teksten var mye skarpere og mer behagelig å se på på digital. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 hvor får jeg kjøpt en rimelig hdmi/dvi kabel? Ville dere gått for en dvi kabel eller hdmi kabel? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 kan jeg bruke en slik en? http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kabler/HDMI/OEM/HDMI-v-14-Kabel-1,8meter-M-M-Gull-kontakter,-3D-st%C3%B8tte-43575.aspx Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Har du HDMI-kontakt i både skjerm og skjermkort? I så fall kan du bruke den ja. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 På jobben må jeg jevnlig skifte fra VGA til DVI på ansattes skjermer fordi bildet flimrer eller har rare farger. Sånt skjer aldri med digitale signaler. Enten er det et perfekt bilde på skjermen, eller intet bilde i det hele tatt. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 hvorfor er disse kablene så billige? (de jeg linket til ovenfor) andre steder koster dem 200-400kr. Er det stor kvalitetsforskjeller? Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Den på Netshop var billig til å bli solgt i Norge. Når det gjeld HDMI-kabel (og kabel til digitale signal generelt), gå for den billigaste. Som sagt var den på Netshop billig til å vere i Norge, derimot kan du få langt billigare (og fraktfritt levert) frå Kina, berre pass på å ikkje handle for meir enn 200 kr (i overkant av 30 USD), så går det momsfritt inn i Norge. Deal Extreme har godt utvalg: http://www.dealextreme.com/products.dx/category.407 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Forskjellen på HDMI og DVI er at DVI ikke overfører lyd Oppløsningsmessig så kan man få høyere oppløsninger med VGA enn HDMI Hvis du skal kjøpe HDMI-kabel så gå for den billigste, da signalene er de samme uansett pris (fordi det går digitalt). Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Oppløsningsmessig så kan man få høyere oppløsninger med VGA enn HDMI Eller omvendt Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Kan du altså køyre høgare oppløysning via VGA enn HDMI? Kan hende det, det var nytt for meg i alle fall. Så fordelen med HDMI er altså kun at ein slepp å konvertere frå digitalt til analogt og tilbake til digitalt, samt at ein eliminerer alle problem som har med støy, skjerming o.l.? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 VGA støtter i hvertfall opp til 2048 x 1536 CRT, og HDMI støtter i hvertfall 1920 x 1200 (kan godt være at den støtter mer og, men det vet jeg ikke). Har du flatskjerm er det uansett sett best å bruke digitalt signal dvs. DVI, HDMI, Display Port o.l. Som tidligere nevnt er det unødvendig å først konvertere fra digitalt til analogt og så fra analogt til digitalt igjen. Min erfaringer dessuten at VGA kan gi veldig dårlig kvalitet på høy oppløsning på flatskjerm. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Kan du altså køyre høgare oppløysning via VGA enn HDMI? Kan hende det, det var nytt for meg i alle fall. Så fordelen med HDMI er altså kun at ein slepp å konvertere frå digitalt til analogt og tilbake til digitalt, samt at ein eliminerer alle problem som har med støy, skjerming o.l.? Det stemmer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Dual-Link DVI løser vel oppløsningsbegrensningen for DVI. Men for HDMI? edit: Ah, type B HDMI.. Endret 17. november 2010 av MrLee Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Oppløsningsmessig så kan man få høyere oppløsninger med VGA enn HDMI Tja. Dersom vi definerer bruksområdet til en vanlig PC er jeg litt uenig. En dual link DVI vil gi bedre kvalitet ved høyere båndbredde enn RAMDAC i et vanlig skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå