Gå til innhold

Antall timer mellom datoer

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha en formel for å kalkulere antall timer mellom to datoer av format "15.11.2010 12:12"

Trenger alle timer i døgnet, men lørdag og søndag skal ikke tas med.

Jeg tror jeg skal klare å finne på en formel som vil fungere, men den virker veldig uoversiktelig og komplisert.

Først tar jeg en formel basert på networkdays. Denne teller hele dager så fra fredag til mandag blir 2 hele dager. Å gange dette med 24 nytter ikke. Samtidig så ønsker jeg å få ut et tall med enten timer eller minutter bak (dersom det er mindre enn en time i mellom)

Litt rotete, men kan legge ved et excel ark senere dersom det vil hjelpe på å forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Excel du trenger hjelp med går jeg ut ifra?

Jobber med en liten løsning, det er ikke så alt for avansert(tror jeg).

Men, har ett stort spørsmål, i helger, vil det alltid være fra fredag-mandag, eller kan den stoppe på f.eks søndag morgen?

Om det aldri skal telles med fra fredag til mandag kan jeg ta ett lite triks i ludo og bare trekke fra X antall timer om helg er med inne i tidspunktet.

Hvordan vil du ha ut tallene?

om det f.eks er 1 time og 30 minutter, vil det mest natturlige være 1,5...

Skal hver time i døgnet telles? altså, fra mandag kl 00:00 til fredag kl 24:00?

Går det noen gang over 2 helger fra start til slutt?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hei.

Takker for svar. Det kan være 5 minutt i mellom eller 3 uker. Jeg kan derfor ikke legge fast trekk på dette. jeg ønsker timer som f.eks 1,5 eller 10,5. Ikke 10:30. Det virker mer som et klokkeslett. F.eks "13,5 t" er bra.

Hver time i døgnet skal telles slik som du skriver ja, og det kan gå over flere helger.

Lenke til kommentar

Hehe....en tåpe kan spørre mer enn ti vise kan svare:)

Jeg har på en måte fått en noenlunde løsning.

jeg har lagt opp til å bruke noen ekstra kolonner for midlertidig svar, og sløyfet minuttene, selv om jeg gjerne ville hatt dem med.

først kjører jeg

NETWORKDAYS(C2;E2) i kolonne R2

deretter

HOUR(E2)-HOUR(C2) i kolonne S2

Så legger jeg inn følgende som svar

(R2-1)*24+S2)&"t"

tror dette fungere noenlunde, men er usikker på om det finnes noen fallgruver her....:)

Lenke til kommentar

Tror jeg har knekt nøtta :)

A1 er start-dato, B1 er sluttdato.

funker fjell for min del i hvert fall :)

Norsk:

=((NETT.ARBEIDSDAGER.INTL(A1;B1)-1)*24)+(((B1-HELTALL(B1))-(A1-HELTALL(A1)))*24)

Engelsk(tror det er riktig):

=((NETWORKDAYS(A1;B1)-1)*24)+(((B1-INT(B1))-(A1-INT(A1)))*24)

edit: har tatt høyde for minutter her, det vises som f.eks 24,5 timer om det er 24 timer og 30 minutter :)

Jeg kan mekke det slik at det kommer f.eks "25 timer 35 minutter" i en celle om du vil, i stedet for 24,58 som det vil stå nå...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hey!

Kanon. Dette skal testet ut! Det holder lenge med f.eks 24,58 timer:)

Ser ut som det fungerer veldig fint. Jeg prøvde å legge til &" timer", men da ble det et laaaangt desimaltall med timer til slutt:)

Åssen ordner jeg dette med to desimaler?

Ellers må jeg bare få takke for hjelpen!!

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...