Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problem med gulv i leilighet vi leier

Kosemose

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en venninne leier en 50 kvm leilighet. Huset er relativt nytt, det ble bygget i 1995. Gulvet i hele leiligheten er parkett, og det er ikke noe skille mellom parkett og soverom, parketten går altså gjennom listen og inn på soverommet. Vi er litt bekymret for at det kan være noe luftfuktighet eller at parketten er lagt for trangt.

Dette er pga at fire planker har hevet seg, hele veien fra vegg til vegg, bare mest til venstre. Litt vanskelig å forklare, men håper noen forstår hva jeg mener. Det er to og to planker mot hverandre som har hevet seg i samme form som en trekant. De knirker, og om vi tråkker på to av de som er opphevet, går de ned og de andre går enda mer opp. Husverten vår sa når vi flyttet inn at vi nesten ikke måtte bruke vann når vi vasket, at kluten skulle såvidt være fuktig. Dette har vi gjort hele tiden, så det kan vel ikke være vår feil?

Broren min var innom med et apparat som skulle måle fuktigheten i gulvet, og apparatet viste kun littegrann, men ikke nok til at det kan komme fuktighet utenfra.

Hvilke rettigheter har vi ang. dette, og hvordan skal vi gå frem? Husvertene kan være veldig vanskelige, og vil helst dra alt til sin fordel og ikke bruke en krone om det er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvor lenge dere har vært leietakere i denne leiligheten, og hvor stor slitasje dere med rimelighet kan anse å ha påført gulvet, som bestemmer hvem som har ansvaret i en slik sak.

Det høres her ut som om utleier har vært klart over gulvet, da dere fikk spesifikk beskjed om å begrense bruken av vann ved vasking. Dersom utleier var klar over vannskade i gulvet før utleie er ikke dette leietakers ansvar.

Dersom dere derimot har brutt advarselen om bruk av vann, og brukt/sølt mer vann enn nødvendig, kan man med rimelighet si det er deres ansvar, og at dere er erstatningspliktige ovenfor utleier.

I næringsforhold er leietaker ansvarlig for alt av vedlikehold av interiør. Se link. Dette kan derimot være annerledes i forbrukerforhold, men her skal jeg ikke si meg for sikker da jeg ikke har kunnskap om leieavtaler til forbrukere.

http://www.hegnar.no/juss/spor_advokaten/spor_naeringseiendom/article491512.ece

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...