Gå til innhold

Gaming/All-round laptop

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger kjøp av laptop, men klarer ikke helt bestemme meg.

Mine krav:

- 15,6" skjerm (LED)

- takle spill som CoH, WoW, SC2

- helst stilrent design (vet det utelukker en del "gaming" laptoper)

- gjerne USB 3.0

- prislapp 8-10k

Jeg er ikke opptatt av å kunne spille alt av spill på ultra settings. Har spilt SC2 på en Lenovo T61p på lave settings uten at det plaget meg, men testet nye Arcania på samme maskinen og det gikk ikke så bra. Full HD er heller ikke noe krav. Ser det er mange maskiner med HD5650 på markedet, men er det bra nok, og hva er tilsvarende nVidia-kort? Tenker ellers at en i5-prosessor bør holde.

Det haster ikke, så hvis noen vet om passende maskiner som snart kommer på markedet er det bare å gi lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicom Compal NBLB5

eller

Multicom Xishan B5130

Hvis man vil ha enda litt bedre spillytelse, så er alternativene maskiner med enten HD 5850 (GDDR5), GT 445 eller GTS 360 grafikkort.

Fordeler ved å kjøpe Multicom-maskiner (som er produsert enten av Compal eller Clevo): Høy grad av egendefinering av hardware; Absolutt ingenting av bloat- og crapware preinstallert.

Ulemper: Ingen spesielle, men i og med at disse ikke er sponset/subsidiert av bloat- og crapwareprodusenter, så får man ikke det prisavslaget denslags medfører.

GT 425 er omtrent lik HD 5650 i ytelse, eller bittelitt bedre.

Edit: Ja, dette skal vel legges til i ulempe-kategorien; I og med at en Multicom-maskin blir satt sammen hos Multicom etter at man har bestillt, så kan leveringstiden bli noe lengre enn om man bare bestillte en maskin som ligger ferdig på lager.

Multicom får levert barebone chassis av Compal eller Clevo, og setter selv inn resterende hardware, etter kundens ønsker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

GTS 360 er bedre ja. 4GB .... du skal ha temmelig spesifikke minnehungrige oppgaver du vil ha gjort på maskinen, dersom ikke 4GB RAM er nok. Ved så godt som all "normal" bruk, spilling osv., er det tilstrekkelig, og du vil ikke oppnå mer ytelse ved å ha mer minne.

En hybriddisk som Momentus XT er et godt kompromiss dersom maskinen bare har plass til 1 HDD. Har man 2 eller flere plasser, er det bedre med en løsning med 1 "ekte" SSD + snurredisk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

På notebookcheck.net står det at GT425M støtter DX11, mens GTS360M "bare" støtter 10.1. Vil ikke dette være litt viktig med tanke på at maskinen helst skal vare en stund?

Og en annen ting; hvor stor forskjell er det på i5-560M og i5-580M? Xishan har disse to alternativene for i5 CPU.

Lenke til kommentar

Jo, det stemmer - GTS 360M er eldre, og støtter ikke Dx11. Nå synes jeg ikke at det er så viktig i forhold til farten - altså hvor mange fps kortet kan levere. Mesteparten av det som ble introdusert med Dx11 er jo også ting som virkelig krever potente skjermkort uansett, og i bærbarverdenen betyr det at du helst bør ha toppkortet, GTX 480M, eller en SLI/CrossFire løsning av GTX 460M eller HD 5870, for å klare å utnytte Dx11 skikkelig.... å prøve å kjøre tesselation med noenlunde oppløsning og detaljer på f.eks. et GT 425 eller HD 5650, tror jeg blir temmelig håpløst.

Jeg har selv et GTX 280M kort, som også er så gammelt at det ikke støtter Dx11 - men det er fremdeles et raskt kort, ligger like i underkant av GTX 460M /HD 5870 i ytelse - og jeg ville fremdeles ha valgt det foran et svakere kort med Dx11 støtte...

Men det er meg :)

Core i5 580 har raskere intern minnebehandling, kan flytte større mengder data enn i5 560. Hvilken betydning det har i praktisk bruk, er jeg usikker på, men jeg vil anta at man ikke merker stort til det ved det aller meste av "vanlig bruk", i hvert fall. Kan ikke gi noen gode råd om det lønner seg å spandere 500 kroner ekstra på sånt, dessverre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Virker som du har god peiling på Clevo maskiner! Er på utkikk etter det samme som trådstarter og da har jeg kommet borti Clevo B5130. Har enda ikke bestilt ettersom jeg har hørt lite om Clevo merket. Byggekvalitet, varmeutvikling og støy varierer vel fra pc til pc men hvordan er det generelt med Clevo maskiner? Hvordan er kundeservicen hos Multicom og Clevo, hvis en skulle få problemer?

Mitt budsjett ligger på ca. 10-15000 kr, og jeg har satt sammen disse komponentene:

Intel Core i7-640M 2.80GHz 2.5 GT/s Prosessor

4GB (2x2GB) DDR3 Minne

En SSD disk(Vertex 2/Crucial C300/Intel X-25m).

Bluray

Kommer på cirka 12-13000 kr.

Dette holder vel i 2-3 år og med en i7 prosessor og en SSD disk så burde det gå unna.

Har også sett på Asus N53JF som snart er på markedet men føler den er noe overpriset.

Lenke til kommentar

At du ikke har hørt om Clevo, er jo ikke så rart i og med at det faktisk ikke finnes noen maskiner med navnet Clevo på. Det er dog et navn som er godt kjent blandt folk som er interresert i de virkelig ekstreme bærbare til spilling eller som desktop-erstatning. Her er det Clevo og Alienware som slåss om en forholdsvis liten kundegruppe. Men Clevo er den eneste produsenten i verden som har utstyrt 2 av sine modeller med desktop prosessor og hovedkort - D900 (utgått) og X7200.

Dersom du er interressert i Clevo-maskiner, anbefaler jeg deg å holde oppsikt med Sager and

Clevo laptop forums i forumet til Notebookreview.com.

Sager er det navnet Clevo-maskiner er mest kjent under i USA, og siden dette er et amerikansk basert forum, så brukes begge navnene om hverandre. Sammen med andre modellnavn. En Clevo D900F går for eksempel like gjerne under navnet Sager NP9280, osv. For å gjøre det ytterligere komplisert, finnes det amerikanske forhandlere som videreselger Sager-maskiner igjen. Men blandt de selvstendige, finner man navn som AVADirect, Falcon Northwest, Eurocom (USA/Canada), Rock og Kobalt (England), Cyber-System, DevilTech, MySN (Tyskland) - osv.

I forumet finnes i tillegg til generelle tråder, tråder for hver eneste Clevo-maskin som er eller har vært i salg - eller som ventes i salg om kort tid, og såkalte owner's lounges. Her får man etterhvert god greie på hva som er bra, eller ikke så bra, med enhver Clevo-maskin. Dette forumet har høy anseelse, noe som forsterkes av at flere representanter for forskjellige Clevoforhandlere rundt om i verden, selv benytter seg av dette forumet for å holde kontakt med og veilede kundene sine. Noen fra Multicom har jeg ikke sett der ennå, dessverre.

Byggekvalitetsmessig så vil jeg ikke si at Clevo skiller seg ut på noen måte, hverken positivt eller negativt - med unntak av de mest ekstreme og dyre maskinene, som er over gjennomsnittet i så måte. Skulle egentlig bare mangle.

Jeg selv har ingenting å utsette på kundeservice hos Multicom. Jeg fikk god hjelp i innkjøpsfasen, selv om jeg til stadighet ringte eller mailet og ville ha noe forandret på spesifikasjonene mine. Selv etter at jeg hadde mottatt maskinen, fikk jeg byttet hardware (SSD), uten noen ekstra omkostning.

Jeg var innstilt på å vente lengre enn vanlig, siden man ved bestilling av selvkonfigurerte maskiner hos Multicom er avhengig av at allt faktisk er på lager, før maskinen kan settes sammen og sendes til kunden. Jeg ventet 1 mnd. på min, og det var ok i og med at jeg fikk opplyst om at maskinen var så ny at de ikke hadde fått inn hverken barebone chassiset eller all hardware ennå. Ikke alle har tålmodighet til denslags, så hvis man skal ha en bærbar umiddelbart, får man heller gå i en fysisk butikk og handle noe annet.

Jeg har heller ikke hatt noe som helst problem med min Clevo (eller Kunshan) i løpet av de 15 månedene jeg har hatt maskinen, så noen grunn til å teste servicen hos Multicom ytterligere, har jeg heller ikke hatt.

Clevo's egen nettside finner du her. Clevo holder til på Taiwan, og ligger faktisk like i nærheten av Asus' hovedkvarter/fabrikk - litt artig, fordi Asus lager noen gaming-modeller som jo er i direkte konkurranse med noen av Clevo's modeller.

Når Multicom bruker navn som Alishan, Xishan og Kunshan på sine Clevo-maskiner, er det fordi dette er navn på byer/landsbyer på Taiwan, har jeg hørt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett bestemt meg for å ha litt is i magen og vente til etter nyttår. Godt mulig det blir en Asus G53JW da, uansett om prisen går ned eller ikke (forhåpentligvis gjør den det).

Kompletts versjon av denne har jo faktisk hybriddisk medfølgende, dog til litt høyere pris. Kom til å tenke på at Diablo 3 er rett rundt det legendariske hjørnet, så viktig å være rustet til dette. Og kanskje også Fable 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...