Gå til innhold

Microsofts antivirus overrasker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det viser vel at kritikken og "bakvaskelsen" om at MSE ikke er like bra som andre AV ikke stemmer?

Dette er et enkeltstående tilfelle og forteller minimalt om de ulike produkters totale prestanda. Dersom en budbil finner veien til et enkelt sted betyr ikke dette at bilen alltid finner frem.

Underlig artikkel forøvrig... Avira fant et virus som Avast ikke fant på en test PC jeg har. Ønsker hw.no å lage en sak på det også ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

MSE er faktisk et veldig bra produkt, i alle fall, når man ikke betaler en krone for det.

Det krever lite av pcen, og finner det meste, er min erfaring. Den nye versjon 2 ser ut til å være enda bedre.

Jeg har testet både den norske versjonen av MSE 1, og beta versjonen av MSE 2, og ga MSE 2 terningkast 6.

Dette er i alle fall noe som er bedre, og lettere å forholde seg til, enn Norton, McAfee etc. Og mener at det er bedre enn AVG også. Du får ikke reklame om å kjøpe den dyrere versjonen konstant.

http://samfunn.myhken.com/microsoft-security-essentials-endelig-ute-pa-norsk

http://samfunn.myhken.com/mse-microsoft-security-essentials-ver-2-beta

Men det er alltid folk som må klage over Microsoft programmer, og det faktum at man faktisk må ha lovlig Windows versjon for å kunne bruke programmet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viser vel at kritikken og "bakvaskelsen" om at MSE ikke er like bra som andre AV ikke stemmer?

Det kan godt være at kritikken ikke har noe særlig grunnlag. Jeg har selv hørt mye pent om MSE uten å ha prøvd det selv, men det at programmet reagerer på tre tilfeldige filer noen andre programmer ikke får med seg (noen, men ikke alle) er ikke noe mål for noe som helst :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig variant forøvrig;

For å forsikre seg om at det ikke dreide seg om falske positiver,

Filene utnytter sikkerhetshull i Java, men skadevirkniningen ble på Dott sin PC faktisk blokkert av en Java-oppdatering som er tidligere blitt installert.

Noe difust om skadelig programvare som er ute av stand til å gjøre skade egentlig kan klassifiseres som skadelig...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg hadde MSE og den knerta alt av virus. Så en periode bestemte jeg meg for å teste Avast. Avast er tungt, menyene er tungvinde og hver gang en virus advarsel kom var det et digert vindu over hele skjermen.

MSE er lett og enkelt. Tar alt av virus og ingen trege menyer eller valgmuligheter. Selv om det er microsoft som har lagd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt inntrykk av at MSE er noe spesielt dårlig. Den får nest beste grad hos av-comparatives, omtrent den eneste antivirus testeren jeg har noen tillit til.

Riktignok anbefaler jeg fremdeles Avast over MSE med tanke på gratis antivirus, men MSE er ikke noe dårlig alternativ.

Lenke til kommentar
Det dreier seg denne gangen riktig nok ikke om en systematisk test av kjente trusler.
Bott understreker at hans erfaring ikke dreier seg om en systematisk test.

Dette sier det meste. Når denne AV-programvaren ikke klarer å gjøre det bra i systematiske tester så må det en tilfeldig test med uvanlig heldig utfall til for at de skal komme godt ut. Dette utnytter de for alt det er verdt i media.

PS. Merkelig at akkruat Microsoft og Norton sin AV blir trukket fram så ofte av Arsæll. Abonnerer han på AV-nyheter fra disse to utvalgte selskapene?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har funnet nevnte java infisering på flere Pc-er med installert antivirus av forskjellig slag.

Jeg bruker Windows Live One Care - det tar tiiiid, og den klarer ikke fjerne dem, men den forteller hvor de er så jeg kan fjerne dem manuelt. Mener den kom i v-20, men senere javaoppdateringer fjerner ikke trusselen.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe nytt at MSE faktisk er ett godt produkt. MSE har jo gjort det ypperlig i skikkelige tester fra AV Comparatives tidligere også. De har faktisk gjort det bedre enn betal-versjonene til mange av de store AV-selskapene.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Jeg hadde MSE og den knerta alt av virus. Så en periode bestemte jeg meg for å teste Avast. Avast er tungt, menyene er tungvinde og hver gang en virus advarsel kom var det et digert vindu over hele skjermen.

MSE er lett og enkelt. Tar alt av virus og ingen trege menyer eller valgmuligheter. Selv om det er microsoft som har lagd det.

Her er fakta

- MSE er ikke den beste løsningen, MSE scoret 40% på en test gjort ja på youtube av eldre virus samt nye, og denne mappen med virus ble scannet med rundt 7 andre produkter, deriblant, Kaspersky, Norton etc.

Avast har et lite vindu i hjørnet som gir god informasjon om viruset som kan hjelpe deg og forstå hvordan du fikk det. Avast er raskere enn MSE samt at menyene er penere og mer oversiktlige. Det faktum at du lager sånne inlegg sier meg at du er en fanboi. Jeg har selv brukt MSE, jeg syntes det er et fantastisk produkt som kan heve seg med Avast og Avira, men den er ikke raskere ei heller penere og se på enn Avast. Folk vil svare "smak og behag" men MSE er simpelthen bare ment for last ned og drop, mens Avast har instillinger.

MSE er litt tregt, det starter opp fort og er rask til og scanne men selve åpningen av programmet og navigeringer er litt tungvingt samt at det kan gjøre PC'en din litt tregere i tilleg til og ha en liten konflikt med program som Utorrent, Bittorrent, Bitcomet.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt inntrykk av at MSE er noe spesielt dårlig. Den får nest beste grad hos av-comparatives, omtrent den eneste antivirus testeren jeg har noen tillit til.

Riktignok anbefaler jeg fremdeles Avast over MSE med tanke på gratis antivirus, men MSE er ikke noe dårlig alternativ.

Det er fint og høre at du har tillit til tester som bruker ganske gamle virus som er allerede patcha og som kan bare infisere 0.01% av all PC brukere. AV comperatives er kjøpt og betalt for MSE kan ikke slå Eset, Kaspersky etc. Greit dere sier " den er uavhennig " "Og du da, tror på amatør youtube?". Faktisk så er det bedre om man tar utgangspunkt fra youtube men så klart flere tester, det er der en ser hvordan programmet håndterer virus, hva den sliter med og ossen man kan forbedre sikkerheten. Folks toler blindt på disse sidene og det gjorde jeg engang også, men om et anti virus som AVG scorer over 30% så er det hele fake (2011 er faktisk en god del bedre og kan tro klarer 70%+). Men ALLE tester gjort på youtube inklusiv megselv fikk AVG til og bli "Corrupted", dette skjedde av alt av mindre til mer skadelig malware og dette nevnes aldri når man tester X mange virus mens dette skjedde på 10 virus.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilken versjon av Avast du har brukt. Selv har jeg brukt versonene 4 og 5 som hverken dekket skjermen med noen kjempeadvarsel, eller var særlig tungt i bruk. Spesielt versjon 5 som er den siste er veldig enkelt å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...