Pedant Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Holder på å bestille meg ny pc for tiden og har sett både høyt og lavt etter et billig, men forholdsvis bra skjermkort. Pleier ikke å spille så mye spill, men vil ha muligheten og vil derfor ha et forholdsvis bra skjermkort som takler de fleste vanlige 3D-spill. I prisklasse tenker jeg 500-1000 kr, og betingelsen er at det er DVI og TV-ut. Som skjerm har jeg Q17 LCD som kjører på 1280*1024, så oppløsninger høyere enn dette i spill blir ikke aktuelt. Har sett litt på Sapphire Radeon 9100 Atlantis med 64 MB DDR RAM til 591 kr. Hvilke spill duger dette til? For 160 kr. mer vil en få 128 MB DDR RAM. Er det vits? Hva er deres erfaringer med det? Håper flere kan komme med innspill på akkurat det. Når vil man få bruk for 128 MB RAM? Hvordan er de andre Radeon kortene i 9000-serien i forhold? Noen bedre forslag? Hvis noen har andre gode forslag eller innspill så vile det vært topp!! Tenker på å bestille pc-en i kveld. Har tenkt å bestille på Komplett.no med følgende priser: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=1&t=278&l=2 Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Kanskje litt for dyrt, men det beste kortet i billig klassen syns jeg er 9600 (NP). Det er i billig klassen med ett nødskrik. Visst du ikke bryr deg om å ha DX9 basert skjermkort så er GFTi 4200 et godt kjøp som du kan få til under 1000 spenn. Forskjellen på 64 MB og 128 MB på skjermkort er ikke stor i dag, men senere så vil spill kreve mer. Så man kan like godt kjøpe med mer minne enn å kjøpe ett nytt skjermkort senere. Prisforskjellen er ikke så stor. Men skjermkortytelsen ligger i GPU og ikke i størrelsen på minne. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg vil tro 64MB-utgaven av et 9100-kort er et godt kjøp til den prisen. Skal du ha et hakk bedre kort, ville jeg heller tatt en kikk på demovarene til Komplett. Der kan du få 128MB Ti4200 til under 900,-. Edit : Glemte å nevne at ved din oppløsning tror jeg ikke du vil merke noe forskjell på 64 og 128MB minne (jeg ville personlig gått for 9100). Lenke til kommentar
QTC Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Gå får 64 MB kortet [sapphire 9100] du , har D selv , bare positive erfaringer med D , Å så billi da gitt. LØp å KjØp sier bare jai Lenke til kommentar
billythekid Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 ville gått for g4ti200 kort.. kan plukkes ut på brukten billig og har fortsatt veldig go ytelse Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Vurderer samme kort selv etter MYE frem og til bake ... fikk faktisk en link der 64MB utgaven var raskere enn 128 MB, men det var forskjellige merker ... Tror selv jeg går for 64 MB utg., og sparer de 150 til neste gang jeg trenger et nytt kort ... Noe du kanskje viste: Kjøp 9100 ikke 9200 eller 9000 (dårligere yttelse -> Kilde: Mange her på forumet!) Depper enda over C3D 9500pro (demo) kortet jeg gikk glipp av på PS Data til 1100 Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Men skjermkortytelsen ligger i GPU og ikke i størrelsen på minne. Vet ikke om jeg er heelt enig der...Alle komponenter på et skjermkort spiller en rolle for ytelsen, måten kortet er satt sammen på, osv... Når det gjelder spørsmålet: med 128MB kan du regne med å få bedre ytelse på spill som trenger mye minne for å rendre textures, og hvis man har på AntiAliasing og/eller Anisotropisk filtrering (ikke det at det er så aktuelt på et såpass low-end kort). Men jeg er enig i det som er sagt, at hvis du ikke bryr deg så mye om støtte for DX9, så vil nok et GF4 TI4200 gi deg bedre ytelse i spill enn et Radeon 9100(tror jeg). Men man må jo ta i betraktning hva du skal bruke maskina mest til, blir det en del spilling? I så fall, hvilke spill? Er de spesielt krevende? Bruker du maskina til Videoredigering, bildebehandling, skriving av dokumenter og surfing? Har 2D-kvalitet er større betydning? Hvis du faktisk har tenkt å spille en del, er det nok en fordel å satse på et kort med DX9 støtte. Fant en link med litt om Radeon 9100: http://www.ukgamer.com/article.php4?id=6&page=1 Lykke til! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Men jeg er enig i det som er sagt, at hvis du ikke bryr deg så mye om støtte for DX9, så vil nok et GF4 TI4200 gi deg bedre ytelse i spill enn et Radeon 9100(tror jeg) Synes denne setningen er noe difus, så jeg vil presissere at hverken GF4 eller R9000/91000/9200 har støtte for DX9.0. GF4 TI kortene yter generelt sett mye bedre enn 9100, men her vel ikke like bra tv-out og "D bilde, samt at de støyer mer da GF4TI utvikler mye varme ... EDIT: TROR de uvikler mer varme i hvertfall ... VET at (mange) støyer mer. Ang. demo-kortene på komplett; har lest noen tråder om missfornøyde kunder på forumet her ... Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Men jeg er enig i det som er sagt, at hvis du ikke bryr deg så mye om støtte for DX9, så vil nok et GF4 TI4200 gi deg bedre ytelse i spill enn et Radeon 9100(tror jeg) Synes denne setningen er noe difus, så jeg vil presissere at hverken GF4 eller R9000/91000/9200 har støtte for DX9.0. GF4 TI kortene yter generelt sett mye bedre enn 9100, men her vel ikke like bra tv-out og "D bilde, samt at de støyer mer da GF4TI utvikler mye varme ... EDIT: TROR de uvikler mer varme i hvertfall ... VET at (mange) støyer mer. Ang. demo-kortene på komplett; har lest noen tråder om missfornøyde kunder på forumet her ... Beklager - du har rett :oops: hehe Et GF 4 ti støyer ikke MYE. Jeg har aldri hørt kortet til kameraten min hvertfall(han har ti 4200). Har du hørt noen skikkelig bråkete GF 4 ti kort? Kan hende at det var noe feil med akkurat "det" kortet....vet ikke jeg . OK: Hvis du er interessert i å faktisk spille en del, og du vil beholde skjermkortet en god stund, altså kanskje satse på et med DX9 støtte, så er vel Radeon 9500 pro/non pro et godt kjøp, slev om det er litt dyrere enn du kunne tenke deg. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Fant en link med litt om Radeon 9100: http://www.ukgamer.com/article.php4?id=6&page=1 Dette er IGP!!! Det er et integrert skjermkort!!! Kort og enkelt: 9100 er 8500 født på ny, men som er bedre enn 9000 og 9200 fordet .... Forrvirret? Ja, det virker som om det er hele poenget i skjermkort jungelen av og til Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Beklager - du har rett hehe Et GF 4 ti støyer ikke MYE. Jeg har aldri hørt kortet til kameraten min hvertfall(han har ti 4200). Har du hørt noen skikkelig bråkete GF 4 ti kort? Kan hende at det var noe feil med akkurat "det" kortet....vet ikke jeg . OK: Hvis du er interessert i å faktisk spille en del, og du vil beholde skjermkortet en god stund, altså kanskje satse på et med DX9 støtte, så er vel Radeon 9500 pro/non pro et godt kjøp, slev om det er litt dyrere enn du kunne tenke deg Det er et kjent faktum at lydnivået på mange GF4TI kort er svært høyt ... klest reportasjer på dette bl.a. i Tomshardware (tror jeg). R9500np/pro er vanskelige å få tak i. De ligger omtrent på samme prisnivå de lå for ca. et år siden. Prisener er rundt 1500 som er et stort sprang fra 500 - 1000 (faktisk det dobbelte av gjennomsnittet :wink: ) Hvis han legger til 5-600 til kan han få 9700np ... eo en 5-600 til et 9700pro .... HOLD DERE TIL TEMA Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Fant en link med litt om Radeon 9100: http://www.ukgamer.com/article.php4?id=6&page=1 Dette er IGP!!! Det er et integrert skjermkort!!! Kort og enkelt: 9100 er 8500 født på ny, men som er bedre enn 9000 og 9200 fordet .... Forrvirret? Ja, det virker som om det er hele poenget i skjermkort jungelen av og til LOL - tror jeg er litt for trøtt i dag. Sorry! Det er et kjent faktum at lydnivået på mange GF4TI kort er svært høyt ... klest reportasjer på dette bl.a. i Tomshardware (tror jeg). R9500np/pro er vanskelige å få tak i. De ligger omtrent på samme prisnivå de lå for ca. et år siden. Prisener er rundt 1500 som er et stort sprang fra 500 - 1000 (faktisk det dobbelte av gjennomsnittet ) Hvis han legger til 5-600 til kan han få 9700np ... eo en 5-600 til et 9700pro .... HOLD DERE TIL TEMA Det er vel LOV å foreslå noe? Du bestemmer ikke for ham . Men fortsatt: Men så liten prisforskjell, ville jeg gått for 128MB versjonen av 9100 Nå skal jeg slenge tunga over skuldra og tusle ut av forumet før jeg begynner å poste brød-priser her *ler* *rotekopp i dag* Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Det er vel LOV å foreslå noe? Du bestemmer ikke for ham . Neida... ikke ment sånn... beklager hvis jeg virket amper eller noe, det er bare det at mange "budsjett-tråder" ender opp i at folk diskuterer High-end løsninger ... ... og med fare for å gå i samme "fella" selv: Kikket litt på et 9600np ... selges for snue 1100 hos ITbutikken (ikke akkurat favoritt butikken her på forumet). Det later å være en fornuftig pris (rett over 100 kr mer en budsjettet ditt, Pedant) og har full DX 9.0 støtte, 128 MB RAM og virker å være passivt (helt stille). Det er et kjent faktum at disse kortene er svakere enn 9500, men de da også billigere ... Håper noen kommer med kommentarer her Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 BTW: ITbutikken er et av få (noen som vet om andre?) som har dette inne. De er vel ikke lengre regnet som billigste på markedet .... EDIT: Sorry, kom først på nå at du skulle bestille på komplett.... :oops: De har Sapphire sitt til 1160... men ikke på lager Lenke til kommentar
Endre Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Det er et kjent faktum at disse kortene er svakere enn 9500, men de da også billigere ... 9600np yter omtrent likt som 9500np. Men 9500pro er mye bedre enn 9600pro, pga. at 9500 har 8 pipelines, 9600 har fire. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Radeon 9100 64mb passet utmerket til behovsbeskrivelsen du gir Pedant. 595kr (flexi-data) så får du et kort som ligger mellom GF3 og GF4 i ytelse, knuser begge to i billedkvalitet og tvutgang. I tillegg er dette kortet meget overklokkbart da de baserer seg på en 8500 chip på modent stadie i produksjonsprosessen. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Her er en link en postet til meg da jeg lurte på det samme kortet http://www.tomshardware.com/graphic/200204...acharts-05.html Se på 8500 da dette er visst nok tilnærmet likt 9100..... PS. jeg har kjøpt det selv men har enda ikke fått testet det... Lenke til kommentar
Pedant Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Takk for den gode responsen! Har lest nøye gjennom hvert innlegg, og ser ut for at det heller mot Radeon 9100-kortet. En ting som jeg også har vektlagt, som jeg glemte å skrive, er viftestøy, og det er jo lite vits å invistere i støysvake CPU-vifter og strømforsyninger hvis en har et støyende grafikkort. Som nevnt her var det muligens et problem på de dyrere skjermkorta. Radeon 9100, som ikke er så altfor varmeutviklende kort, passer vel derfor bra. P.g.a. mitt Barebone kabinett så har jeg heller ikke plass å ha et kraftigere skjermkort med passiv kjøling. Når det gjelder all forvirringen med navn på skjermkorta så kan det jo nesten virke litt mistenkelig. Det er jo bra gimmick å lansere grafikkort med lavere nummer. -Da vil de beholde gamle kunder som er oppmerksomme på oppgraderingen og dessuten fortsatt selge mye av gamle kort til de som er nye i markedet. Når det i kombinasjon med at de ikke forandrer prisen noen særlig siden lanseringen, gjerne for et år siden, så vil det jo også se ut som at korta er av nyere dato. Jaja, hvem vet.. :-? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 husk å gi tilbakemelding når du har fått kortet Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Du fikk med deg at 9600np fra Hightech (i hvertfall) er vifteløs og dermed lydløst (og har støtte for DX9.0 samt mye råere ytelse ... )? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå